اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان:

500 هکتار از اراضی گلستان زیر کشت چغندرقند رفت/ 12 هزار تن بذر گندم در گلستان توزیع شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از زیر کشت رفتن 500 هکتار چغندرقند در اراضی این استان خبر داد.

500 هکتار از اراضی گلستان زیر کشت چغندرقند رفت/  12 هزار تن بذر گندم در گلستان توزیع شد

به گزارش فارس از گرگان، پنجمین سال متوالی است که کشت پاییزه چغندر قند در برخی از اراضی کشاورزی استان گلستان انجام می‌شود و نیاز آبی کشت چغندر همانند کشت گندم است به طوریکه در هر هکتار بین 6 لغایت هفت هزار متر مکعب به آب نیاز دارد که آب موردنیاز این محصول زراعی از نزولات جوی( باران و برف) در فصل پائیز و زمستان تامین می‌شود.

در استان گلستان تقریبا کشت کلزا به اتمام رسیده است و کشاورزان اکنون در حال کشت چغندرقند در سطح اراضی گلستان هستند و این کشت تقریبا تا 10 روز دیگر ادامه دارد.

در سال گذشته میزان یک هزار و 50 هکتار چغندرقند در سطح مزارع استان گلستان کشت شد و در سال جاری کشت چغندرقند باید از ابتدای مهرماه آغاز می‌شد در حالی که در استان گلستان شاهد کشت این محصول از تاریخ 24 مهرماه بودیم که در حقیقت کشاورزان ما یک تاریخ کاشت 20 روزه را از دست دادند.

در راستای کشت چغندرقند و مشکلات کمبود کود و توزیع بذور چغندرقند در گلستان گفت و گویی صمیمی با محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان صورت گرفت.

*فارس: تاکنون چه میزان از اراضی استان گلستان زیر کشت چغندرقند رفته است؟ کشت چغندرقند در گلستان تا چه مدت زمان ادامه دارد؟

عباسی: با توجه به اینکه کشت کلزا تقریبا به اتمام رسیده است و اکنون در حال کشت چغندرقند در سطح اراضی گلستان هستیم و این کشت تقریبا تا 10 روز دیگر ادامه دارد و کشاورزانی که علاقمند به کشت چغندرقند در مزارع خودشان هستند می‌توانند به نزدیکترین مرکز جهادکشاورزی شهرستان مراجعه کنند و جهادکشاورزی این آمادگی را دارد تا دستگاه از کارخانه قند در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

تاکنون بیش از 30 هزار هکتار کلزا در استان گلستان کشت شد و 500 هکتار از اراضی گلستان زیر کشت چغندرقند رفت و گندم و جو در حال کشت هستند و آمادگی لازم برای توزیع بذور اصلاح شده غلات به کشاورزان را داریم.

فارس: چه میزان کشت چغندرقند توسط کشاورزان به مراکز جهادکشاورزی گلستان درخواست شد؟ پیش‌بینی می‌کنید که چه میزان از اراضی گلستان زیر کشت چغندرقند برود؟

عباسی: در سال جاری برنامه‌ریزی کرده بودیم که بیش از یکهزار هکتار از اراضی گلستان را چغندرقند کشت شود که قریب به 800 هکتار درخواست کشت چغندرقند را داشتیم که نهایتا تاکنون بالغ بر 500 هکتار کشت چغندرقند در گلستان صورت گرفت که پیش‌بینی می‌کنیم این کشت به 800 هکتار ارتقا یابد.

در سال گذشته میزان 1050 هکتار چغندرقند در سطح مزارع استان گلستان کشت شد و امسال به دلیل مشکل انتقال بذور و همچنین مشکلات اداری که بین جهادکشاورزی، دولت و کارخانجاتی که برای کشت پایه در استان قرارداد ببندند باعث کاهش میزان کشت چغندرقند در مزارع گلستان شد.

فارس: آیا مشکل بذور و کودهای پایه برای کشت چغندرقند در گلستان مرتفع شد؟ چه هنگامی کودهای فسفاته و پتاسه به دست کشاورزان می‌رسد؟

عباسی: کشت چغندرقند در استان گلستان باید از ابتدای مهرماه آغاز می‌شد در حالی که ما از 24 مهرماه کشت این محصول را آغاز کردیم در حقیقت ما یک تاریخ کاشت 20 روزه را از دست دادیم با این وجود کشت یکهزار هکتار چغندر در اراضی گلستان دور از انتظار نیست.

بیش از 90 درصد کودهای فسفاته و پتاسه از خارج از کشور است و تولید داخل نیست و کود اوره تولید داخل است که درگیر کارخانه پتروشیمی هستیم که

 در سه روز تعطیلات به تمامی مدیران جهادکشاورزی و کارگزاران استان گلستان ابلاغ کردیم که همه کارگزارها باز باشند تا هر زمانی که کود وارد استان گلستان شد در کارگزارها تخلیه شود و بالغ بر 400 الی 500 تن کود در ایام تعطیلات وارد استان شد و در سطح استان گلستان این کودها بین کشاورزان توزیع شد.

به دلیل مسائل ترابری تقریبا دو ماه کود حمل نشد و در حالی صورت گرفت که زمان کاشت محصولات آغاز شده بود سازمان جهاد کشاورزی گلستان حداکثر تلاش خود را دارد تا نخستین فرصت کود را وارد استان گلستان کند و در اختیار کشاورزان قرار دهد.

فارس: چه میزان بذر گندم در استان گلستان تدارک دیده شده است؟ تاکنون چه میزان بذر گندم بین کشاورزان توزیع شده است؟

عباسی: قریب به 43 هزار تن بذر گندم در گلستان تدارک دیدیم و تاکنون بالغ بر 12 هزار تن بذر را بین کشاورزان توزیع کردیم و کشاورزان این بذور را خریداری کردند

به کشاورزان توصیه می‌کنیم که از بذور اصلاح‌شده و لیبل‌دار استفاده کنند تا عملکرد محصولات زراعی آنها افزایش یابد و همچنین شاهد کاهش بیماری‌ها و علف‌های هرز در سطح مزارع خودشان باشند و کشاورزان نماتد گندم را در اراضی خود جدی بگیرند زیرا باعث کاهش عملکرد محصول زراعی خواهد شد.

جهاد کشاورزی تنها 20 درصد ارزش بذری را که کیلویی قریب به 280 تومان الی 300 تومان است را به کشاورز پیمانکار بذری که خود کشاورزان ما در مزرعه هستند، می‌دهیم یعنی بذور گندمی که که کیلویی یک هزار و 300 تومان بوده را به قیمت یک هزار و 500 تومان در مزرعه پول می‌دهیم و دولت برای هر کیلو گندم مبلغ 300 تومان یارانه پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول