اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تغییرات آب و هوای جهانی، گونه‌های درختان آمازون را تغییر داد

دانشمندان در مطالعه‌ای دریافتند که تغییرات آب و هوای جهانی، گونه‌های درختان جنگل‌های بارانی آمازون را تغییر داد.

تغییرات آب و هوای جهانی، گونه‌های درختان آمازون را تغییر داد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، طبق مطالعه منتشر شده توسط دانشگاه «لیدز»، تاثیرات تغییر آب و هوا، ترکیبی از گونه‌های درختی جنگل‌های بارانی آمازون را تغییر داده است اما به اندازه کافی سریع نیست تا به همراه تغییرات محیطی پیش برود.

براساس گزارش خبرگزاری «شینهوا»، تیمی متشکل از 100 دانشمند به سرپرستی دانشگاه لیدز و بیش از 30 موسسه در سراسر جهان، اثرات شدید گرمای  جهانی را بر روی هزاران گونه درخت در جنگل آمازون ارزیابی کردند که این ارزیابی پیروزی‌ها و شکست‌هایی از 30 سال تغییرات آب و هوایی است.

طبق گفته این تیم؛ از سال 1980 تغییرات محیطی جهان، از جمله خشکسالی‌های شدید، افزایش دما و بالا رفتن سطوح کربن دی‌اکسید در اتمسفر، به تدریج بر رشد و مرگ گونه‌های خاصی از درختان تاثیر گذاشته است.

این مطالعه دریافت که اکثر گونه‌های درختان رطوبتی بیشتر از گونه‌های دیگر می‌میرند و درختانی که برای آب و هوای خشک مناسب هستند، نمی‌توانند جایگزین آنها شوند.

«آدریان اسکویول» سرپرست نویسندگان این مطالعه از دانشکده جغرافیایی دانشگاه لیدز، گفت: پاسخ اکوسیستم در مقایسه با تغییرات آب و هوا کاهش یافته است.

 

همچنین این تیم دریافت که درختان بزرگ‌تر در حال رقابت با گیاهان کوچک‌تر هستند و این نشان می‌دهد که غلظت بالای کربن‌دی‌اکسید به طور مستقیم بر ترکیب جنگل‌های بارانی و پویایی جنگل تاثیر می‌گذارد که این به معنی نحوه رشد، مرگ و تغییر جنگل‌ها است.

«کیل دکستر» یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه ادینبورگ، گفت: یافته‌های ما، نیاز به اقدامات سخت‌گیرانه‌ برای حفاظت جنگل‌های بارانی دست‌نخورده موجود را مورد تاکید قرار می‌دهد. قطع درختان جنگلی برای کشاورزی و چهارپایان به عنوان عامل تشدید خشکسالی در این مناطق شناخته شده است که تاثیرات پیشین به دلیل تغییرات آب و هوایی جهانی افزایش یافته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول