اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

کاردار سفارت لهستان:

«کنسرت نیلپر» باعث شناساندن لهستان به ایرانی‌ها می‌شود

کاردار سفارت لهستان گفت: به مناسبت صدمین سال استقلال دوباره لهستان، کنسرت ارکستر نیلپر برگزار می‌شود و این موضوع باعث شناساندن لهستان به ایرانی‌ها خواهد شد.

«کنسرت نیلپر» باعث شناساندن لهستان به ایرانی‌ها می‌شود

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای کنسرت ارکستر نیلپر به مناسبت صدمین سالگرد استقلال دوباره لهستان، با حضور مسئولان سفارت این کشور در ایران و مدیران هنری و اجرایی این کنسرت، عصر امروز (یکشنبه ۲۰ آبان) در تالار وحدت برگزار شد.

* لهستانی‌ها قدردان میزبانی ایرانی‌ها در جنگ جهانی دوم هستند

«اونولت ویچک» کاردار سفارت لهستان ضمن ابراز خرسندی از جلب توجه مخاطبان ایرانی توسط کنسرت کلاسیک لهستان گفت: جشن صدمین سال دوباره به دست آوردن استقلال لهستان، امروز (۱۱نوامبر) است اما کنسرت در  تاریخ ۱۹ نوامبر (شنبه ۲۶ آبان) برگزار می‌شود.

وی افزود: نباید بگوییم سالگرد استقلال لهستان بلکه سالگرد استقلال دوباره لهستان. در واقع استقلال اصلی لهستان هزار سال قبل اتفاق افتاده است.

کاردار سفارت لهستان توضیح داد: امروز آخرین روزی است که جنگ جهانی اول وجود داشته و بسیار از کشورهای اروپایی آن را جشن می‌گیرند. لهستان هم در این روز پس از یک قرن مجدداً استقلال خود را به دست آورد و مردم آن را جشن می‌گیرند. معمولاً جشن استقلال با دعوت و پذیرایی از دیپلمات‌ها همراه بود اما امسال تصمیم گرفتیم کنسرت بگذاریم تا پذیرای مردم بیشتری باشیم.

وُیچک اظهار داشت: موسیقی زبان بین‌المللی است و ملت‌ها می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. امیدوارم این کنسرت نه تنها باعث شناساندن تاریخ لهستان شود، بلکه احساسات و ارزش‌های مشترک هم تجربه شوند.

کاردار سفارت لهستان درباره پیشینه تاریخی حضور لهستانی‌ها در ایران خاطرنشان کرد: پناهندگان لهستانی در زمان جنگ جهانی دوم به ایران پناه آوردند. بعضی لهستانی‌ها که به شوروی تبعید شده بودند، به ایران آمدند و پس از آن به سوریه و فلسطین و ایتالیا رفتند و علیه نازی‌ها جنگیدند.

وی خاطرنشان کرد: ما لهستانی‌ها  از میزبانی ایرانی‌ها در آن زمان بسیار قدردان هستیم و مسلماً دوست داریم این تاریخ توسط ایرانی‌ها بیشتر دانسته شود و امیدواریم بتوانیم با کمک رسانه‌ها و کنسرت نیلپر بیشتر این تاریخ را بشناسانیم. مسلماً از ایده‌های پیشنهادی هم استقبال می‌کنیم.

ویچک در پایان خاطرنشان کرد:  در سال ۲۰۱۹ نمایشگاه اسناد و تصاویر تاریخی درباره پناهجویان لهستانی در ایران برپا می‌کنیم.

* حضور اولین رهبر مهمان در ارکستر نیلپر

احسان تارخ مدیر اجرای کنسرت ارکستر نیلپر در ادامه این نشست گفت: این دومین پروژه تعامل نیلپر با دیگر کشورها است؛ دو سال پیش با سفارت آلمان این همکاری را داشتیم و امسال با لهستان همکاری داریم. در بخش اول، اجرای ۴ قطعه از آهنگساز ایرانی احمد پژمان و ۲ قطعه از آهنگسازان لهستانی اجرا می‌شود.

وی افزود:  در بخش دوم هم ارکستر پیانو شوپن با حضور رهبر مهمان، خانم «مارتینا کوسسکا» و نوازندگی «توماش زاینتس» از لهستان اجرا می‌شود. در واقع، ارکستر نیلپر من بعد قصد دارد از حضور رهبران مهمان هم بهره ببرد و در این کنسرت، تجربه اولین رهبر مهمان را خواهیم داشت.

نوید گوهری مدیر هنری و رهبر ارکستر نیلپر هم درباره آن گفت: این ارکستر خصوصی در آستانه پانزدهمین سال فعالیت است تمرکز این ارکستر روی اجرای آثار آهنگسازان معاصر است اما نگاهی هم به آثار کلاسیک دارد.

رهبر ارکستر نیلپر اظهار داشت: چهار قطعه «سوران، هنگام، شوش و خوارزم» توسط احمد پژمان از موسیقی فولکلور الهام گرفته و به صورت کلاسیک و آکادمیک در آمده است. قطعات گورتسکی و کیلار هم از لهستان اجرا می‌شود.

گوهری، مقایسه ارکسترهای دولتی و خصوصی را نادرست دانست و اظهار داشت: ارکستر و رهبر دو مؤلفه مهم ارکستر هستند، ارکستر شامل نوازندگانی است که مداوم و پیوسته با هم کار می‌کنند و ۱۲-۱۰ سال کنار هم ساز می‌زنن،د در این شرایط است که یک رهبر مهمان می‌تواند با سه جلسه تمرین، صدادهی مدنظر خود را دریافت کنند. متأسفانه ما در کشورمان ما آموزش رهبری ارکستر و سیستم استخدام رهبران ارکستر ندارد، به همین دلیل موفقیت ارکسترهای دولتی پررنگ نیست.

* اجرای برخی قطعات ایرانی در لهستان

مارتینا کوسسکا، نوازنده لهستانی و رهبر میهمان ارکستر نیلپر هم اظهار داشت: اتفاق خیلی جالبی افتاده و ارکستر نیلپر برای اولین بار از یک رهبر مهمان دعوت کرده است. امیدوارم مجال بیشتری برای اجرای ارکستر با حضور رهبران زن فراهم شود.

وی درباره برنامه خود برای کنسرت نیلپر گفت: «توماش زاینتس» یکی از بهترین نوازندگان جوان لهستان است و با نوازندگی او، ارکستر شماره ۱ «فردریک شوپن» را اجرا خواهیم کرد. 

این نوازنده پیانو گفت: شوپن یکی از مهم‌ترین آهنگسازان لهستانی قرن ۱۹ است و بهترین انتخاب برای جشن صدسالگی استقلال دوباره لهستان  است.

کوسسکا درباره آشنایی خود با موسیقی ایرانی اظهار داشت: غیر از نیلپر با ارکستر ملی و سمفونیک تهران آشنا هستم، ولی در میان آنها، نیلپر در کار خودش بسیار جدی است. همچنین آهنگسازان ایرانی بسیار می‌شناسم و آنها در لهستان هم معروف هستند در یکی از مهم‌ترین کوارتت‌های لهستان، قطعه آقای ایرج صهبایی را می‌نوزاند.

به گزارش فارس، ارکستر نیلپر روز شنبه ۲۶ آبان ساعت ۲۱:۳۰ به مناسبت جشن صدمین سالگرد استقلال کشور لهستان در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول