اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی:

موافقت سازمان بودجه برای اجرای ۳۳ پروژه ریلی / خط آهن مراغه ـ ارومیه آماده شد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: خط آهن مراغه ـ ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر از پروژه‌های اتصال ۵ استان به شبکه ریلی کشور تکمیل و آماده افتتاح شد.

موافقت سازمان بودجه برای اجرای ۳۳ پروژه ریلی / خط آهن مراغه ـ ارومیه آماده شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری با اشاره به تکمیل خط آهن مراغه ـ ارومیه و پیش‌بینی افتتاح آن در هفته جاری اظهار داشت: این مسیر ریلی به طول ۱۸۳ کیلومتر موجب اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور می‌شود.

وی‌ ادامه داد: تکمیل خط آهن مراغه ـ ارومیه موجب افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا و مسافر از استان آذربایجان غربی دارد و به کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی، صرفه‌جویی مصرف سوخت و کاهش سوانح رانندگی در مسیرهای موازی با خط ریلی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: این خط ریلی می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات صنایع کشاورزی و دامپروری به شبکه ریلی کشور تأثیرگذار باشد که امیدواریم به زودی این خط ریلی افتتاح شود.

خادمی با اشاره به مشخصات فنی راه‌آهن مراغه ـ ارومیه اظهار داشت: این خط ریلی به طریقی ساخته شده است که سرعت قطارهای باری در آن حداکثر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است و سالانه می‌تواند ۱.۵ میلیون تن و یک میلیون نفر مسافر را جابجا کند.

وی‌ ادامه داد: هدف‌گذاری دولت اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی بود که اتصال شهرهای رشت، تبریز، ارومیه، همدان و کرمانشاه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ از اولویت‌های دولت بود تا بدین ترتیب با احداث ۹۷۰ کیلومتر خط ریلی این ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: عملیات احداث خط آهن مراغه به ارومیه تکمیل شده و پروژه آماده افتتاح است که امیدواریم با بهره‌برداری از این خط آهن مزیت‌های مناسبی در حمل و نقل ریلی برای مردم آذربایجان غربی و شمال کردستان فراهم شود.

خادمی به جزئیات احداث این خط آهن اشاره کرد و گفت: ۸۵ کیلومتر از این مسیر ریلی حدفاصل مراغه تا مهاباد در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید و ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر از مهاباد به نقده و سپس به ارومیه هم اکنون آماده افتتاح است.

وی‌ ادامه داد: ایستگاه راه‌آهن ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های ریلی کشور در اراضی به مساحت ۳۰ هکتار در جنوب شرق ارومیه احداث شد و سطح زیربنای کل ساختمان‌های ایستگاه راه‌آهن ارومیه ۱۶ هزار و ۶۳۵ مترمربع است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم چنین در مورد ایستگاه راه‌آهن نقده اظهار داشت: این ایستگاه نیز از منظر معماری بسیار زیبا ساخته شده است و در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار احداث شد و محل آن حدفاصل بین ایستگاه‌های راه‌آهن ارومیه و مهاباد است.

خادمی مساحت زیربنای ساختمان‌های ایستگاه راه‌آهن نقده را ۷۳۳۱ مترمربع اعلام کرد.

به گفته وی طبق موافقت نامه سازمان برنامه و بودجه ضرورت دارد در قالب ۳۳ پروژه ۱۰ هزار و ۸۵ کیلومتر خط ریلی ساخته شود که در حال حاضر ساخت ۳۳۰۰ کیلومتر آن در دست احداث است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۵۲۵۲ کیلومتر خط آهن در دست مطالعه داریم و به تدریج با تأمین اعتبارات موردنیاز این پروژه‌ها به مناقصه خواهد رفت و امسال مطالعات ۱۵۳۹ کیلومتر آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول