اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

اکبرنصراللهی در گفت‌وگو با فارس:

شبکه «ایران اینترنشنال» ستاد جنگ رسانه‌ای ترامپ و سعودی‌هاست

اکبر نصراللهی استاد ارتباطات گفت: شبکه «ایران اینترنشنال» در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به ستاد جنگ رسانه‌ای سعودی‌ها، غرب و ترامپ تبدیل شده است.

شبکه «ایران اینترنشنال» ستاد جنگ رسانه‌ای ترامپ و سعودی‌هاست

«اکبر نصراللهی» استاد مدیریت رسانه و  ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، درباره تشدید فعالیت‌های ضد ایران شبکه ایران اینترنشنال همزمان  با دور جدید تحریم‌ها گفت: این شبکه از اردیبهشت سال ۹۶ و درست چند روز قبل از انتخابات و برای اثرگذاری در انتخابات ایران شروع به کار کرده است. تقریبا شبکه‌های فارسی زبان دیگر هم که قبلا شروع به کار کردند همین وضعیت را داشتند ؛ مثلا بی بی سی فارسی در سال ۸۷ و چند ماه قبل از انتخابات ۸۸ تاسیس شده است.

وی در همین زمینه افزود: قطعا یکی از اهداف تاسیسی شبکه‌های مختلف فارسی زبان تلویزیون‌های ماهواره‌ای ، اثرگذاری بر تحولات ایران است. این شبکه‌ها ابزارهای رسانه‌ای جنگ رسانه ای غرب درحوزه مخاطبان فارسی زبان هستند و بدیهی است افرادی که در شبکه‌های فارسی زبان تلویزیونی و ماهواره‌ای چه در bbc، چه در من و تو و چه در اینترنشنال هستند، در زمان شروع دوره جدید تحریم‌ها به ستاد جنگ رسانه‌ای غرب تبدیل شوند تا بتوانند عملیات روانی مورد نظر امریکا و ترامپ را پیش ببرند و همین کار را هم انجام می‌دهند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای گفت تحلیل محتوای برنامه‌های تلویزیون ایران اینترنشنال، بی بی سی و من و تو در ماه‌ها و هفته‌های اخیر و به ویژه در ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد آنها کاملا به ستاد جنگ رسانه‌ای غرب و ترامپ بدل شده‌اند و تمام تلاش خود را بکار گرفته‌اند تا  مردم را از آینده کشور نگران و حتی به شورش و اعتراض تشویق ‌کنند. از پوشش کوچک‌ترین تظارات و اعتراضات در ایران چشم پوشی نمی‌کنند و به افراد مغرض برای تحلیل وقایع ایران میدان بیشتری داده‌اند.

نصراللهی درباره اینکه تا چه اندازه توانسته‌اند به هدف‌هایشان برسند، بیان داشت: این موضوع به این بستگی دارد که مردم ، مسئولان و رسانه‌هاکشور چطور عمل کنند. بدیهی است که اگر مسئولان به وظایف ذاتی خود در رسیدگی به مشکلات مردم و شنیدن صدای به حق مردم و مطالبات آنها کوتاهی کرده و به وعده‌های خود در چارچوب مقدورات رسیدگی نکنند و اگر به تعبیر مقام  معظم رهبری پاسخگو نباشند و اگر در این جنگ همه جانبه اقتصادی و روانی مردم را متقاعد نکنند و از مشارکت و همراهی‌شان در طی کردن این مسیر سخت از مردم کمک نطلبند و فاصله‌ای بین خودشان و مردم ایجاد کنند، قطعا مسئولان به رسانه‌های مسئول کمک کردند تا بتوانند به هدفشان برسند.

وی با اشاره به بحث رسانه‌ها در این میان نیز افزود: رسانه‌هایی مثل صداوسیما و خبرگزاری‌ها و همین طور رسانه‌های غیررسمی که در این جغرافیا و در ایران فعالیت می‌کنند که قطعا باید دغدغه‌های اعتقادی، فرهنگی و ملی ایرانیان را داشته باشند، اگر وظیفه ذاتی‌شان که آگاه شدن و آگاه کردن است را نادیده گرفته و اطلاعات و اخبار و تحلیل درست به مردم ندهند و مردم را برای کسب اطلاعات به این رسانه‌هایی که دشمن هستند واگذار کنند، به ستاد جنگ رسانه‌ای غرب  کمک کرده‌اند تا به هدف‌هایشان می‌رسند.

نصرالهی همچنین در مورد نقش مردم در ناکامی ستاد جنگ رسانه های غرب گفت: اگر مردم سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند و برخورد فعالانه با پیام‌های دریافتی از رسانه‌ها  داشته باشند آمریکا در دور جدید فعالیت های ضد ایرانی ناکام خواهد شد.

استاد ارتباطات و مدیرت رسانه دانشگاه گفت رسانه‌های غربی و کشورهاای مثل آمریکا و عربستان  عاشق چشم و ابروی مردم ایران نیستند . عربستان به  تلویزیون ایران اینترنشنال سالانه ۲۵۰ میلیون بودجه اختصاص داده است.

همینطور تلویزیون من و تو و بی بی سیی بودجه های زیادی از انگلیس  می‌گیرند چرا باید آنها نگران آگاهی و  تفریح و شادی مردم باشند . می‌خواهم بگویم مردم باید آگاه باشند. این شبکه‌ها و به ویژه شبکه‌هایی که از سوی غرب حمایت می‌شوند و افرادی که برای یک دلار و یک سنت‌شان حساب و کتاب می‌کنند، بی دلیل اینهمه هزینه نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که تاسیس چنین شبکه‌ای چه آورده‌ای برایشان دارد که با حقوق‌های نجومی این شبکه را اداره می‌کنند؟ نیز بیان داشت: حتما انتظارشان این است که وقتی نتوانستند از راه‌های سخت و جنگ و به شکل‌هایی دیگر به اهدافشان که تغییر رفتار مردم و حاکمیت ما برسند،‌ الان به سمت ابزار نرم روی آورده‌اند و می‌خواهندبین مردم و حاکمیت شکاف ایجاد کنند  .  هدف آنها این است  می‌کنند مردم مقابل حاکمیت بایستند و خط خود را از نظام جدا کنند آنها تغییر در نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند و می‌خواهند کاری که خودشون از طریق جنگ و ترور نتوانسته اند انجام دهند  این کار توسط مردم ایران انجام شود.

نصراللهی در بخش دیگری از صبحت‌های خود نیز با اشاره به وظیفه ما در قبال دشمنی این شبکه‌ها ی چیست، گفت: در مجموع زمانی این رسانه‌ها می‌توانند به اهدافشان برسند که مسئولان کار خود را درست انجام ندهند، پاسخگوی مردم نباشند، خود را از مشارکت مردم بی‌نیاز ببینند، مسیر اشتباه سالهای گذشته را در نگاه به بیرون بیشتر مدنظر داشته باشند، همچنین اگر رسانه‌های ما کار خود را به درستی انجام ندهند و از تحولات جدید، آرایش رسانه‌ای، سیاسی و بین المللی جدید بی‌خبر بوده و مردم را آگاه نکنند و مردم سواد رسانه‌ای پایینی داشته باشند و برخورد فعالی با این پیام‌های رسانه‌ها نداشته باشند.

وی درباره اینکه چرا سعودی در سرمایه‌گذاری این شبکه دخیل است، گفت: به هر حال سعودی به لحاظ مبنایی با جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد و ایران را رقیب قدرتمندی می‌داند که در کشورهای اسلامی و عربی نفوذش را بیشتر می‌کند. به لحاظ اعتقادی عربستان حامی بسیاری از گروه‌های تروریستی مثل داعش و طالبان و القایده  است. بنابراین طبیعی است که ایران را مانع گسترش تفکرات خود می‌داند و مانع حضور و گسترش قلمرو خود در کشورهای منطقه و دنیا می‌داند و احساس خطر می‌کند و طبیعی است که بخواهد به طرق مختلف با ایران مقابله کند. همانطور که دیدیم در بحث برجام و در بحث‌های مختلف عربستان به صراحت امریکا و اسرائیل را تشویق به برخورد با ایران می‌کند. از عربستان به غیر از این انتظار نمی‌رود که از  تلویزیون‌ها و رسانه‌ها و گروه‌های تروریستی که مقابل ایران ایستاده‌اند، ‌حمایت کند.

استاد ارتباطات در ادامه بیان داشت: شبکه ایران اینترنشنال تکثیر bbc و من و تو است و افرادی مثل رمضان پور ،محمد منظر پور، صادق صبا و بسیاری دیگر که قبلا در bbc کار می‌کردند به ایران اینترنشال پیوستند تا بتوانند با رسانه های بیشتری اهداف خود را پیگیری ‌کنند. شبکه من و تو بیشتر در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری، bbc در زمینه سیاسی و گفت‌وگو و نخبه‌ها و ایران اینترنشنال نیز به گروه‌های تروریستی و منافقین میدان می‌دهد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول