اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

امام جمعه خمینی شهر:

نیات واقف باید متناسب با جامعه باشد/ کاهش مطالعه کتاب در جامعه یک فاجعه بزرگ است

امام جمعه خمینی شهر گفت: باید شکل وقف تغییر پیدا کند و نیات واقفان متناسب با جامعه بروز شود و در زمینه هایی که در جامعه کنونی نیاز بیشتری حس می شود وقف صورت پذیرد.

نیات واقف باید متناسب با جامعه باشد/ کاهش مطالعه کتاب در جامعه یک فاجعه بزرگ است

به گزارش خبرگزاری فارس از خمینی‌شهر، آیت‌الله شیخ عباس رحیمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مصلای خمینی‌شهر ضمن قبولی عزاداری‌های مؤمنان در ایام محرم و صفر با اشاره به آیات و روایات و احادیث اظهار داشت: انسان‌ها اعمال خوبی را در جامعه انجام می‌دهند که با کوچک‌ترین زشتی و گناهی که از آن‌ها سر می‌زند عمل خوب باطل می‌شود. ریا، منت گذاشتن، دروغ و... از جمله اشتباهاتی است که باعث بطلان عمل خیر و پسندیده می‌شود.

وی افزود: در ایام محرم و صفر دو ماه در عزای بر امام حسین (ع) روضه گرفتیم و اشک ریختیم و نذری دادیم که باید مراقب باشیم با انجام رفتارهایی در ماه‌های دیگر سال مورد غضب خداوند قرار نگیریم و گنجینه این دو ماه عزاداری را برای قیامت خود نگه‌داریم.

امام‌جمعه خمینی‌شهر خاطرنشان کرد: ماه ربیع‌الاول به ماه ربیع المولود هم گفته می‌شود که در این ماه پیامبر خاتم حضرت محمد رسول‌الله (ص) همراه است و در این ماه دو حادثه بزرگ که یکی نبوی و دیگر علوی است، پیامبر  به دستور خداوند زمانی که عرصه تنگ شد و مشرکین نیز می‌خواستند پیامبر را بکشند هجرت کردند و حضرت علی (ع) در بستر ایشان خوابید و ایثار کرد.

وی با اشاره به دهه گرامیداشت وقف، اضافه کرد: وقف صدقه جاریه و باقیات صالحات است که از زمان پیامبر اکرم تاکنون وجود داشته و وقف یک سنت حسنه‌ای است که در طول تاریخ برکات بسیاری دارد و بسیاری از مراکز علمی، مذهبی، ورزشی، درمانی از موقوفات حاصل شده است.

رحیمی با بیان اینکه اگر کسی مال موقوفه‌ای دارد باید به مسائل شرعی توجه و رعایت کند، اظهار کرد: باید شکل وقف تغییر پیدا کند و نیات واقفان متناسب با جامعه بروز شود و نیاتی همچون وقف برای فقرا، تسهیل در ازدواج جوانان، اشتغال، قرآن و کتاب، زمینه‌های فرهنگی که در جامعه کنونی نیاز بیشتری حس می‌شود، در نذر هم باید هدفمند نیت کنیم و نیاتی همچون نذر کتاب، ایجاد اشتغال و... را در نظر بگیریم

وی با اشاره به اینکه در آستانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی قرار داریم و به مناسبت رحلت عارف و فیلسوف علامه طباطبایی نام‌گذاری شده، ادامه داد: مطالعه کتاب در جامعه بسیار کم شده است که این یک فاجعه بزرگ است و جوانان جامعه سرگرم فضای مجازی شده‌اند و به کتاب توجهی نمی‌شود.

خطیب جمعه خمینی‌شهر تصریح کرد: از سوی دیگر کاغذ گران شده که برای ناشران و نویسندگان مشکلاتی را به وجود آورده و معلوم نیست وزارت ارشاد چه زمانی می‌خواهد به این معضل بزرگ رسیدگی کند، دشمن کتاب مجانی برای تبلیغ تفکر و اعتقادات خود در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای مرتبط اقدامی برای ترویج این فرهنگ مؤثر در نگرش جامعه ندارند.

انتهای پیام/ 63093 /هـ20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول