اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

سالانه حدود ۷ میلیون نفر به دلیل استعمال دخانیات می‌میرند

کارشناس و درمانگر حوزه دخانیات و مواد مخدر گفت: پسماند حاصل شده از تنباکو حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی از جمله مواد سرطان‌زا و همچنین مواجهه با دود قلیان علاوه بر استعمال کننده برای اطرافیان نیز بسیار خطرناک است. تنباکوی معطر حاوی ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد افزودنی و اسانس و ترکیبات شیمیایی است.

سالانه حدود ۷ میلیون نفر به دلیل استعمال دخانیات می‌میرند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس؛ علیرضا قدیرزاده کارشناس و درمانگر حوزه مواد مخدر با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر از جمعیت جهان مصرف کننده دخانیات هستند، گفت: آمارها نشان می‌دهند که سالانه حدود ۷ میلیون نفر به دلیل استعمال دخانیات و بیش از ۹۰۰ هزار نفر به دلیل مواجهه با دود دست دوم دخانیات در ایران جان خود را از دست می دهند.

قدیرزاده ضمن اشاره به اینکه میزان مرگ‌ومیر ناشی از دخانیات تا سال ۲۰۳۰ به ۸ میلیون نفر می‌رسد، گفت: ۸۰ درصد این مرگ‌ومیر در کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرد.

وی افزود: پسماند حاصل شده از توتون حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی از جمله مواد سرطان‌زا است. همچنین مواجهه با دود قلیان علاوه بر استعمال کننده برای اطرافیان نیز بسیار خطرناک است. تنباکوی معسل،معطر حاوی ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد افزودنی و اسانس و ترکیبات شیمیایی است.

 کارشناس و درمانگر حوزه مواد مخدر ادامه داد: در تنباکوهای معسل مقادیر بسیاری مواد سمی و سرطان‌زای قطعی به‌ویژه ترکیبات بنزن، هیدروکربن‌های معطر چند حلقوی و فلزات سنگین شناسایی شده است. مواجهه با بنزن طی از ۳ تا ۱۵ سال باعث بروز سرطان به‌خصوص سرطان خون می شود و بیشترین راه جذب آن از طریق تنفس است.

اسماعیل‌تبار بیان کرد: وجود انواع مواد آروماتیک چند حلقوی، به ویژه ترکیبات بنزن، نفتالین، متیل استر، بقایای سموم آلی حشره کش و فلزات سنگین از جمله سرب و جیوه در تنباکو های معطر شناسایی شده است. نیکوتین موجود در توتون قلیان قطعا اعتیاد به مصرف دخانیات را ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یک ساعت قرار گرفتن در معرض دود قلیان دیگران، معادل مصرف ۶ تا ۸ نخ سیگار است. هم‌چنین امراض سل، تبخال، آنفلوآنزا و هپاتیت از جمله بیماری‌های منتقل شده ناشی از مصرف قلیان است.

این کارشناس و درمانگر حوزه مواد مخدر در برنامه گوشه عافیت شبکه سلامت گفت: بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار و قلیان مانند سرطان ریه، آمفیزم و بیماری‌های قلبی، عروقی مشترک هستند و ذغال مورد استفاده در قلیان خطر افزایش منواکسید کربن، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی سرطان‌زا در دود استنشاقی را بالا می‌برد. سرطان‌های ریه، کبد و دهان در مصرف کنندگان قلیان بسیار شایع هستند و بسیاری از ترکیبات سمی موجود در دود قلیان عامل اصلی در گرفتگی عروق و بیماری های قلبی، عروقی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول