اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

مدیر دفتر تجسمی ارشاد اعلام کرد

شهرهای ایران میزبان هنرهای تجسمی/ انتشار فراخوان جشنواره یازدهم

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با همکاری انجمن‌های هنری و استان‌های کشور، رویدادهای هنرهای تجسمی را به استان‌ها می‌بریم که پنجمین دوسالانه‌های خوشنویسی و سرو نقره‌ای از جمله آن‌هاست.

شهرهای ایران میزبان هنرهای تجسمی/ انتشار فراخوان جشنواره یازدهم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی با «حسین محجوبی» نقاش پیشکسوت دیدار کرد. وی در این باره گفت: محجوبی بر آن است تا منزل خود را که حدود ۴۵ سال است در آن سکونت دارد به همراه نگارخانه «آشیان نقش و مهر» به موزه تبدیل کند که در این کار همراه او خواهیم بود.

حسین محجوبی نیز در این دیدار گفت: از مدیر کل و همه مدیران هنری و فرهنگی می‌خواهم که در راه‌اندازی موزه و اقداماتی مانند آن با هنرمندان همراه باشند. زیرا چنین فضاهایی می تواند پایگاهی برای هنرمندان جوان باشد و آنها با حضور خود در موزه بر رونق اینگونه مکان‌ها می‌افزایند.

 

 

مظفری همچنین در اظهار نظر دیگری گفت: امسال در اداره کل هنرهای تجسمی برآنیم تا با همکاری انجمن‌های هنری و استان‌های کشور، رویدادهای هنرهای تجسمی را به استان‌ها ببریم. اخیراً پنجمین دوسالانه خوشنویسی در قزوین برگزار شد و هم اکنون نیز پنجمین دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک «سرو نقره‌ای» علاوه بر تهران در شهر های کرمانشاه، کرمان، رشت و شیراز برگزار می‌شود.

وی افزود: در جلسه‌ای که با رؤسای انجمن‌های هنری برگزار کردیم، تصمیم بر آن شد تا هر یک از انجمن‌ها رویدادهای اصلی خود را با مشارکت یک یا چند استان برگزار کنند. همچنین می‌خواهیم با همفکری انجمن‌ها برای برخی از هنرها، مرکزی منسجم انتخاب کنیم که این مساله با توجه به مزیت، ظرفیت هنری ـ اقلیمی و فعالیت هنرمندان آن شهر به انجام خواهد رسید.

* متأسفانه طراحی گرافیک به تهران محدود شده است

بهرام کلهرنیا عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک درباره بخشی از آثار پنجمین سرو نقره ای که این روزها در کرمانشاه به نمایش گذاشته شده است، گفت: انجمن طراحان گرافیک با پشتیبانی و حمایت مدیر کل هنرهای تجسمی بنا داشت تعدادی از آثار پنجمین دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک، سرو نقره‌ای را در چهار شهر ایران به نمایش بگذارد.

وی افزود: این دوسالانه بیشتر یک جشنواره حرفه‌ای است تا هنری، زیرا آثار این جشنواره آمده‌اند تا به خواسته‌های بسیاری از مشاغل پاسخ دهند. این آثار در واقع سفارش کارهایی است که طراحان در طول سال طراحان دریافت می‌کنند. این طراحی‌ها در انتها در این جشنواره به مسابقه و نمایش گذاشته می‌شوند.

کلهرنیا ادامه داد: مدیران شهرستان‌ها، مدیران صنایع، مدیران دولتی و... باید از نمایش این مجموعه نکات تازه‌ای دریافت کنند و در طراحی‌های بعدی از آنها بهره بگیرند. دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک، سرو نقره ای اهمیتی بیشتر از یک نمایشگاه صرفاً هنری دارد. به همین علت بنا شد نمایشگاهی را از این آثار در ۴ شهر ایران برگزار کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک افزود: برای برگزاری این نمایشگاه تیمی از اعضای انجمن بسیج شدند تا کارها را چاپ و آماده‌سازی کنند و برای حضور در نمایشگاه مهیا سازند. این روزها، بخشی از آثار «سرو نقره ای» در زمینه نشان و لوگو در کرمانشاه به معرض تماشا است. در کنار این نمایشگاه‌ها ما سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی را در نظر گرفتیم که در طول یک هفته برگزاری نمایشگاه ها در شهرستان برپا می شود.

وی اظهار داشت: البته مانند برگزاری هر رویدادی کم و کاستی‌هایی نیز داشتیم. شاید برخی از مدیران استان‌ها اهمیت و آگاهی لازم را برای اینچنین نمایشگاه‌هایی نداشته باشند ولی به حتم در سال های آتی این آگاهی را پیدا می‌کنند.

کلهرنیا اضافه کرد: شهرستان ها گالری‌های بزرگ ندارند و ما امکان بردن تمامی آثار یک حوزه از گرافیک را به هر شهرستان نداشتیم بنابراین کارها را انتخاب و تقسیم‌بندی کردیم و مقرر شد بنا بر نیاز هر استان یک مجموعه را در آن به نمایش بگذاریم. کرمانشاه نخستین تجربه ما بود که از سوی طراحان جوان بسیار مورد استقبال قرار گرفت. ما امیدواریم بتوانیم در سال‌های آتی نیز اینچنین نمایشگاه‌هایی را در استان‌ها داشته باشیم.

او در پایان گفت: تهران به عنوان قطب هنری شناخته شده و به نوعی تمامی فعالت‌های هنری در پایتخت صورت می‌گیرد. اگر کسی در شهرستان به طراحان گرافیک نیاز داشته باشد، باید به طراحان تهرانی سفارش کار بدهد و این شایسته نیست. ما باید به طراحان گرافیک شهرستانی فرصت بدهیم تا قد بکشند و خودی نشان دهند. بردن آثار اینگونه جشنواره ها به شهرستان‌ها از نکاتی است که محیط را برای حضور هنرمندان آماده خواهد کرد. مدیران هم بعد از برگزاری چند دوره متقاعد خواهند شد تا پیش‌زمینه‌های لازم فرهنگی را فراهم کنند. 

 

 

* انتشار فراخوان یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با هدف ایجاد فضای گفتگو میان اهالی جامعه هنرهای تجسمی کشور، ایجاد زمینه برای رشد هنر معاصر ایران و همچنین ایجاد فرصت برای ارتقای آگاهی و هنر هنرمندان ایرانی، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می شود.

در فراخوان یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آمده است: جشنواره در ۱۰ رشته هنری: «تصویرسازی»، «خوشنویسی»، «سرامیک»، «کاریکاتور و کارتون»، «گرافیک»، «عکاسی»، «مجسمه»، «نقاشی»، «نگارگری» و «هنرهای جدید» (ویدیوآرت، پرفورمنس آرت و چیدمان) برگزار می شود. اهداف این دوره از جشنواره، معرفی و نمایش آثار تازه هنرمندان ایرانی و نمایش دستاوردهای خلاقانه هنری در رشته های ۱۰ گانه است و انتظار می رود هنرمندان به «رویکردها و شیوه های معاصر» در «خلق» و همچنین «ارایه» آثار هنری توجه کنند.

موضوع این دوره از جشنواره «آزاد» است و هنرمندان می توانند آثار خود را  با رویکردهای معاصر در هنر ایران با گرایش هایی چون، رویکردهای معاصر، رویشی نوین از ریشه های کهن، تاثیر هنر ما در منظومۀ جهان معاصر، انسان، رنج های بشری و بازنمایی هنرمندانه، تفکر انسان معاصر در سپهر اندیشه های آئینی، میراث فرهنگ و اندیشه ایرانی: انسان بومی، تفکر جهانی، اسطوره ها و بازآفرینی در جهان معاصر به دبیرخانه ارسال کنند.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در هر رشته به یک نفر برگزیده تندیس طوبای زرین، لوح افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می کند. هنرمندان برگزیده برای سفر مطالعاتی به شهرک هنرمندان فرانسه (Cite des Arts) معرفی می شوند تا بر اساس ضوابط، شرایط و زمانبندی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این سفر مطالعاتی اعزام شوند. ضمنا در هر رشته از یک نفر تقدیر شده و به برگزیده لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می شود. همچنین به تمام هنرمندان راه یافته به نمایشگاه، گواهی شرکت و کتاب جشنواره اهدا خواهد شد و تمامی هنرمندان راه یافته به جشنواره، به عضویت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در خواهند آمد.

ریاست شورای سیاستگذاری این دوره جشنواره را هادی مظفری بر عهده دارد و اعضای  شورای سیاستگذاری عبارتند از فرزاد ادیبی، ابراهیم حقیقی، امیر راد، محسن سلیمانی، حمید شانس، سیف الله صمدیان، احمد عربانی، کیانوش غریب پور، امیراحمد فلسفی، لیلی گلستان، هادی مظفری، اردشیر مجرد تاکستانی و مهران هوشیار . هادی مظفری ریاست شورای سیاستگذاری با پیشنهاد «ابراهیم حقیقی » دبیر جشنواره فجر یازدهم سیدامیر سقراطی را به عنوان دبیر هنری و محسن سلیمانی را به سمت مدیر اجرایی معرفی کرد.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با عنوان (طوبای زرین) به بخش های زیر تقسیم می شود. نمایش آثار برگزیده جشنواره، نمایش گزیده ای از آثار ارایه شده در گالری های کشور، نمایش دستاوردهای هنری در استان های کشور، فراخوان مقالات و برگزاری همایش های تخصصی، نمایش فیلم هایی درباره هنرهای تجسمی، نمایش دستاوردهای انتشارات هنرهای تجسمی کشور، تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی، تجلیل از فعالان هنرهای تجسمی، تجلیل از نویسندگان، مولفان و منتقدان هنرهای تجسمی.

در این دوره جشنواره تجسمی فجر به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بخش های ویژه ای خواهد داشت. پلاک ۴۰: نمایش هنرهای تجسمی انقلاب، نمایشگاه عکس روزهای انقلاب، هنر معاصر ایران؛ چهل نمایشگاه، چهل شهر، تجلیل از هنرمندان برگزیده انقلاب و دفاع مقدس از جمله این بخش ها است. 

علاقمندان می توانند آثارشان را به دبیرخانه دایمی جشنواره به نشانی تهران، خیابان کارگر شمالی، بالاتر از بلوار کشاورز، روبه روی پارک لاله، کوچه شهید صدوقی، پلاک ۱۷ ،کد پستی: ۱۴۱۸۶۹۳۵۴۱  ارسال کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن و دورنگار: ۶۶۹۴۶۹۱۰ و ۶۶۹۴۶۹۱۱ تماس بگیرند یا برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای www.ivafestival.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول