اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ارتقا و بهره‌ برداری از سرمايه‌های دانشی و انسانی کشور در دانشگاه صنعتی شریف

رییس دفتر توسعه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف گفت: ارتقا و بهره‌ برداری از سرمايه‌های دانشی و انسانی کشور در این دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است.

ارتقا و بهره‌ برداری از سرمايه‌های دانشی و انسانی کشور در دانشگاه صنعتی شریف

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه شریف، محمد میرزایی رییس دفتر توسعه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیئت علمی انستیتو آب و انرژی این دانشگاه در خصوص هدف تاسیس این واحد فناور گفت: دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با هدف افزایش تولید و سهم خدمات و محصولات نرم و فرهنگی در اقتصاد ملی، ارتقای ساز و کارهای سیاست گذاری و نهادینه ‌سازی گفتمان فناوری های نرم در کشور، ارتقا و بهره‌ برداری از سرمایه‌های دانشی و انسانی کشور و توسعه نقش‌آفرینی و همکاری های بین‌المللی در زمینه فناوری های نرم در سال 1392 فعالیت خود را در حوزه آموزش آغاز کرده است.

این دفتر با همکاری، رضا روستا آزاد (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی و نفت)، امید آهنچی (عضو هیئت علمی مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی)، مصطفی تقوی (عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم) و مونس سیاح (عضو هیئت علمی مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی) تاسیس و در حال حاضر همراه با 20 عضو فعال از دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف در حال ارائه خدمت می باشد.

عضو هیئت علمی انستیتو آب و انرژی در ادامه افزود: همان‌طور که علوم و فناوری‌های سخت به شکل‌گیری و توسعه‌ خانواده‌ی بزرگ صنایع سخت (صنایع غالباً کارخانه‌ای) منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نیز صنایع نرم را شکل می‌بخشند؛ صنایعی که محصولات و خدمات حاصل از آن‌ها به اعتلای انسان، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل رابطه‌ وی با محیط پیرامون کمک می‌کند.

وی افزود: صنایع نرم انواع مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین شاخه‌های آن را صنایع «خلاق و فرهنگی» تشکیل می‌دهند. این صنایع، در طول چند سال اخیر به قدری توسعه پیدا کرده‌اند که در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به تشکیل ستادی به نام ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز کرده تا در این حوزه یکپارچگی‌های لازم برای توسعه و تجاری سازی فناوری های نرم و هویت ساز صورت پذیرد.

در دنیای امروز در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بیشترین سرمایه گذاری بر فناوری های نرم صورت می گیرد. در این خصوص دفتر توسعه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار در ایران فعالیت خود را در حوزه فرهنگ سازی و آموزش تولید محتوا آغاز کرده است. 
میرزایی در ادامه خاطر نشان کرد: دفتر توسعه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، در راستای افزایش تولید و سهم خدمات و محصولات نرم و فرهنگی در اقتصاد ملی خدمات گوناگونی را ارائه می دهد.

وی افزود: از جمله خدمات این واحد فناور می توان به اجرای پروژه های فناورانه در حوزه فناوری های نرم با اولویت فناوری اطلاعات، ارائه خدمات پژوهشی درحوزه فناوری های نرم و سبک زندگی، تولید نرم افزارهای کاربردی مبتنی بر فرهنگ بومی، برگزاری همایش های تخصصی در حوزه فناوری نرم اشاره کرد.
وی در خصوص فعالیت های انجام شده توسط این واحد فناور به برگزاری اولین ماراتن تولید محتوای ایران در بهمن 1394، اولین رویداد تولید محتوای دیجیتال قرآن و معارف دینی در خرداد 1396، همایش ملی فناوری های فرهنگی تولید و اشتغال، جشنواره ایده ها و فرصت‌ها با محوریت؛ آسیب‌های حوزه خانواده، آسیب‌ها و جرایم فضای مجازی، اعتیاد و سایر عادات مخرب و جرایم اقتصادی و... در بهمن 1396 اشاره کرد و در ادامه افزود: تاکنون برگزاری بیش از 20رویداد در کارنامه فعالیت های دفتر توسعه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ثبت شده است.

وی در ادامه افزود: فعالیت های دفتر توسعه و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در 5 سال گذشته، رویداد محور بوده است و از سال 1397 با افزایش فعالیت در حوزه آموزش و تولید محتوا، با برگزاری کارگاه های متعدد و تربیت نیروی ماهر با هدف انجام پروژه هایی در حوزه فرهنگ و صنعت وارد فصل جدیدی از فعالیت های خود شده است.
میرزایی در ادامه، در رابطه با پروژه های در حال انجام در دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: در حال حاضر مشغول به تولید تعدادی انیمیشن کوتاه سریالی با موضوع صنعت و فرهنگ به صورت تلفیقی می باشیم.

وی افزود: انیمیشن ها با هدف ارائه در رسانه های مختلف از جمله؛ شبکه های اجتماعی، وب سایت دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و آپارات تولید می شوند.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم در سایت رسمی دانشگاه صنعتی شریف نیز شرایط ارائه دستاوردهای دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی فراهم آید.
این استاد دانشگاه در پایان اذعان داشت: دانشگاه صنعتی شریف به منظور ارتقاء و پیشرفت انیمیشن اقدام به برگزاری (سمپوزیوم بین‌المللی انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای: دانش و تجارت جهانی) کرده است.

این رویداد با هدف اعتلاء و ارتقاء سطح هنر انیمیشن و بازی‌های رایانه ای، انتقال معنویت دینی، کرامت انسانی و روحیه ایثار و شهادت از طریق هنر انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای به نسل نوپای انقلاب، کشف استعدادهای جدید در عرصه انیمیشن و بازی های رایانه ای و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی جهت ساخت (انیمیشن و بازی‌های رایانه ای با استانداردهای جهانی) برگزار خواهد شد و امید است در رهگذر همکاری های پیوسته و شایسته متولیان، کارشناسان، پژوهشگران و اساتید و هنرجویان بتوانیم این صنعت را به جایگاه واقعی آن درجهان امروزی برسانیم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول