اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با فارس

مانع قانونی برای ورود بخش خصوصی به بازارهای سنتی شرکت نفت وجود ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه فروش نفت توسط بخش خصوصی به مشتریان سنتی شرکت ملی نفت ایران مشکل قانونی ندارد، گفت: این کار حتی می‌تواند در ابتدا به موفقیت بخش خصوصی که خریدار نفت از بورس بوده اند، کمک کند.

مانع قانونی برای ورود بخش خصوصی به بازارهای سنتی شرکت نفت وجود ندارد

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره روش‌های عرضه نفت در بورس گفت: این روش ها در بعضی از کشورها مانند امارات و چین سال‌هاست که انجام می‌شود و موفق است. ما چندین سال پیش این روش را شروع کردیم اما انجامش ندادیم. اکنون هم چون شرایط بر ما تنگ شده است،  ما شروع به انجام این کار کرده‌ایم و امیدواریم که موفق شویم.

خادمی افزود: برای موفقیت در آن هم به بخش خصوصی متخصص و دارای اهلیت نیاز داریم که ضمانت‌های لازم را به ما بدهند و از طرفی هم دولت با اعتماد به بخش خصوصی و آوردن افراد با سوابق خوب بایستی کمک کند.

*ضرورت انعطاف پذیری دولت در سازوکار تسویه نفت معامله شده در بورس 

وی با اشاره به ضرورت انعطاف‌پذیری دولت در سازوکار تسویه بیان کرد: الان هم به طور معمول ۲۰ درصدی را تسویه ریالی تسویه می‌کنند و 80 درصد را به صورت ارزی؛ که البته میتوانست گزینه‌های دیگری متناسب با شرایط امروز در نظر گرفت.
خادمی اضافه کرد: اگر در سال‌های قبل که شرایط ما خوب بود، ادامه می‌دادیم تا کنون نیروی با تجربه غربال شده بودند، وارد بازار خرید می‌شدند و مشتریان خود را داشتند و خیال ما و دولت راحت بود.

خادمی در ادامه اظهار داشت: ولی الان ما در زمان بحرانی یعنی تحریم نفت، این موضوع را شروع کردیم در نتیجه باید تمام روش‌ها را استفاده کنیم. یعنی ما بایستی موضوع دلاری و هم ریالی را در نظر بگیریم و آپشن‌های مختلفی را داشته باشیم تا هر خریدار با توجه به امکاناتش از ما خرید کند و به پالایشگاه‌ها بفروشد. در این شرایط، خریداران کوچک می‌توانند در حجم کوچک خریداری کنند و بعد هر کدام از آن‌ها می‌تواند برود این را به یک پالایشگاه بدهد. آن پالایشگاه هم دیگر توسط آمریکا قابل رصد نیست که بخواهد مشکلاتی درست کند.

*ضرورت تداوم عرضه نفت به بخش خصوصی

عضو کمیسیون انرژی مجلس به اشاره به ضرورت پیگیری‌های دولت برای موفقیت این طرح خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه عرضه نفت در بورس را تازه شروع کرده‌ایم حتما با یکسری مشکلات مواجه می‌شویم منتهی باید این اعتقاد را داشته باشیم که دولت این موضوع را تا آخر پیگیری کند.

خادمی افزود: طبق دستوری که هیئت دولت دادند، وزارت نفت برخلاف مخالفت‌هایی که داشت این را شروع کرد و طبق خبرهایی هم که یکشنبه رسید گفتند که نفت فروخته شد که جای امیدواری دارد. امید است همه موضوعات آن را ببینند که این کار به خوبی انجام شود تا حاشیه ای ایجاد نشود و موجب بازگشت ما به روش‌های سنتی دولت شود.

وی باتوجه به تمایل بخش‌خصوصی برای فراهم کردن شرایط برای حضور در عرضه‌های بعدی، عنوان کرد: ما باید حتماً تداوم عرضه را داشته باشیم. همین تداوم را که داشته باشیم، خود به خود زیرساخت­‌ها هم ایجاد می‌شوند. همزمانی که الآن دارد با یک حجم کمی عرضه می‌شود، کسانی که در این تجارت وارد شده ­اند بازارشان را پیدا می‌کنند و راحت‌تر می‌توانند تضمین بدهند و ما هم اگر مشکل مقرراتی داشته باشیم می‌توانیم آن را برطرف کنیم. این یک راهکاری است که به نظر من در هر زمانی چه تحریم و چه غیرتحریم، باید انجام بشود.

خادمی با اشاره به سازوکار شفاف و رقابتی بورس گفت: این راهکار خوبی برای دور زدن تحریم است و می‌تواند شفافیت ایجاد کند و براساس عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند. این راهکار باید انجام شود و ادامه پیدا کند. دولت علاوه بر مشتری‌های سنتی خود، مشتری‌های جدیدی پیدا کرده است که کار خوبی است منتهی باید اعتقاد بر این کار داشته باشیم.

*فروش نفت توسط بخش خصوصی به مشتریان سنتی شرکت نفت مشکل قانونی ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اطلاعیه بورس انرژی مبنی بر آزاد بودن مقصد فروش نفت به غیر از سرزمین‌های اشغالی و صحبت‌های سعید خوشرو مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره عدم فروش نفت توسط بخش خصوصی به مشتری‌های سنتی شرکت ملی نفت، خاطرنشان کرد: به نظر من بجز همان محدودیتی که به برای سرزمین های اشغالی هست، نباید محدودیتی داشته باشیم. اینکه بخش خصوصی به مشتری‌های سنتی نفت بفروشد مشکل قانونی ندارد و حتی میتواند در ابتدا به موفقیت بخش خصوصی در این طرح کمک کند.

وی ادامه داد: هم‌چنین این هم نفت خود کشور است و آن‌ها باید دنبال مشتری باشند. خریداران سنتی ما تلاششان بر این است که به صورت بسته و یک جا از دولت خریداری کنند و گاها ممکن است نیاز بیشتری داشته باشند و بخواهند از ما بیشتر بخرند یا شاید خرید نفت ایران را یک مقدار از این طرف کاهش دهند و از بخش خصوصی بخرند. بنابراین بخش خصوصی می تواند طبق قانون به این بازارها ورود کند و مغایرت قانونی ندارد.

خادمی همچنین اظهار داشت: ما علاوه بر اینکه نباید محدودیتی ایجاد کنیم، باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و به آن کمک کنیم و از طرفی هم افرادی با سوابق خوب وارد میدان شوند و بازارشان را پیدا کنند تا حاشیه‌های اقتصادی به وجود نیاید.

*عصبانیت دشمن از اجرای موفق این راهکار ضدتحریمی طبیعی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به هجمه رسانه‌های بیگانه برای تخریب این راهکار ضدتحریمی  با طرح موضوعاتی چون ایجاد فساد و رانت عنوان کرد: این صحبت دشمن با هدف ایجاد حاشیه در کار ما و زیرسوال بردن آن است زیرا آنها از اینکه ما در یک روز توانستیم با موفقیت نفت خود را عرضه کنیم، عصبانی و ناراحت هستند و این طبیعی است.

خادمی افزود: وقتی دشمنان ما می‌خواهند صادراتمان را قطع کنند، ما باید از هر ابزاری برای دورزدن تحریم‌ها استفاده کنیم. از طرف دیگر، در هر کاری و در هر جایی امکان دارد فساد به وجود بیاید، باید زیرساخت‌ها و ضمانت‌نامه‌های لازم آن را ایجاد کنیم و نظارت داشته باشیم تا این امر رخ ندهد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: ما از ترس اینکه شاید فسادی به وجود بیاید، نمی­آییم یک بازار و درآمدی برای کشور را از دست بدهیم. به نظر من، اگر ما مسئولین نخواهیم فسادی به وجود بیاید، به وجود نمی‌آید. ما باید همت بیشتری داشته باشیم و بیشتر کمک کنیم که جلوی ایجاد فساد را بگیریم.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول