اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«تاشکند» میزبان نشست اقتصادی و بازرگانی ازبکستان و مالزی

نشست بازرگانی ازبکستان و مالزی با حضور محافل بازرگانی 2 کشور در شهر «تاشکند» برگزار شد.

«تاشکند» میزبان نشست اقتصادی و بازرگانی ازبکستان و مالزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نشست بازرگانی ازبکستان و مالزی با حضور محافل بازرگانی 2 کشور در شهر «تاشکند» برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری بین ازبکستان و مالزی از طریق اجرایی طرح های اولویت دار سرمایه گذاری و افزایش صادرات تولیدات تاشکند به «کوالا لامپور» است.

در این نشست سفرای دو کشور، نمایندگان برخی وزارتخانه ها و ادارات ازبکستان و همچنین 12 شرکت مالزی و 70 شرکت ازبکی شرکت کردند.

در این نشست طرف ازبکی گزارشات کامل را در مورد شرایط مناسب ایجاد شده در این کشور برای فعالیت بازرگانی، اصلاحات اقتصادی، فعالیت مناطق آزاد اقتصادی، پتانسیل اقتصادی و بازرگانی در کشور و برخی مناطق آن در اختیار طرف مالزی قرار دادند.   

در چهارچوب این نشست مسائل برقراری روابط همکاری بین محافل بازرگانی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

نمایندگان بازرگانی مالزی برای اصلاحات «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان برای آزادسازی و تنوع بخشی اقتصاد کشور ارزش زیاد قایل و خواستار تحکیم بیش از پیش همکاری های متقابل با این کشور از طریق صادرات میوه و سبزیجات به مالزی و اجرایی طرح های اولویت دار سرمایه گذاری شدند.

همچنین تاکید شد که این نشست اقتصادی و بازرگانی ازبکستان و مالزی فرصتی را برای تبادل تجربیات بین محافل بازرگانی دو کشور فراهم خواهد کرد.

طرفین در این نشست در مورد افتتاح نمایندگی شرکت های ازبکستان در مالزی برای صادرات تولیدات، ایجاد شرکت مشترک ازبکستان و مالزی در استان تاشکند در تولید مصالح ساختمانی، بررسی امکانات اجرایی طرح سرمایه گذاری برای ایجاد تولید شربت و افزودنی های ویژه ای در زمینه صنایع غذایی، تولید فیلم بلند در استان های بخارا و خوارزم تا پایان سال 2019 میلادی به توافق رسیدند.

دو طرف همچنین در مورد امضای قرارداد مبنی بر ارائه خدمات مشترک لجستیکی و فروش کانتینرها به طرف مالزی برای انتقال کالاها، ایجاد سفرهای بازرگانی آینده محافل بازرگانی مالزی به ازبکستان به سرپرستی «MATRADE» در نیمه اول سال 2019 میلادی نیز توافق کردند.

طی 9 ماه گذشته سال 2018 میلادی صادرات فرآورده های ازبکستان به مالزی نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.7 برابر افزایش پیدا کرده است.  

بر اساس گزارش کمیته آمار ازبکستان، مبادلات بازرگانی ازبکستان و مالزی در سال 2017 میلادی به 64 میلیون و 800 هزار دلار رسیده است.

هم اکنون در ازبکستان 16 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران مالزی فعالیت می‌کنند

مالزی استقلال این کشور را در تاریخ اول ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 21 فوریه سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول