اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه:

تصمیمی برای یکپارچه کردن سوریه نداریم/ آنکارا از واشنگتن برای نشست استانبول دعوت نکرد

یک مقام آمریکایی ضمن متهم کردن دولت سوریه به چند پاره کردن این کشور گفت که کشورش تصمیمی برای یکپارچه کردن این کشور ندارد اما پس از هفت سال، ضرورت دارد که جنگ در سوریه پایان یابد.

تصمیمی برای یکپارچه کردن سوریه نداریم/ آنکارا از واشنگتن برای نشست استانبول دعوت نکرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جیمز اف.جفری» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در وزارت خارجه این کشور دیروز (سه شنبه ) در بروکسل درباره موضع این کشور در مورد سوریه به خبرنگاران پاسخ داد.

بنابر گزارش شبکه «یورو‌اکتیو»، جفری که دیپلمات حرفه‌ای است، برای دیدار با فرستادگان اروپایی در قالب سفری اروپایی به بروکسل رفته بود. وی گفت که این سفر در پی نشست اخیر در استانبول و اقدام برای دستیابی به صلح  در سوریه صورت گرفت.

سران آلمان، ترکیه، فرانسه و روسیه روز شنبه در قالب نشستی چهارجانبه‌ در استانبول، تحولات سوریه را بررسی کردند.دی‌میستورا» فرستاده پیشین سازمان ملل در سوریه هم به منظور اطلاع‌رسانی به سران شرکت‌کننده در این نشست حضور داشت.

روسیه و ترکیه ماه گذشته توافق کردند که در نزدیکی مرز ترکیه میان ارتش سوریه و بخش‌هایی از استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه که تحت تسلط تروریست‌هاست، منطقه غیرنظامی ایجاد کند. طبق اعلام  ناظر حقوق بشر سوریه، ضرب‌الاجل خروج تروریست‌ها از این منطقه 15 اکتبر (23 مهرماه) بود. با این حال تروریست‌ها از منطقه خارج نشده‌اند.

جفری در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا در نشست استانبول حضور نداشت گفت که ترکیه از واشنگتن دعوت نکرده بود اما فرانسه و آلمان با آمریکا به عنوان هم‌پیمان خود مشورت کردند و این باعث شد که واشنگتن از نتیجه نشست رضایت داشته باشد. این مقام آمریکایی به طور ویژه به توافق آتش‌بس در ادلب و درخواست از دی‌میستورا در زمینه تشکیل کمیته قانون‌اساسی تا پایان سال جاری اشاره کرد.

جفری گفت: «آمریکا با ۲ هزار نیروی زمینی، مشارکت فراوانی در سوریه داشته و اکنون ضروری است که پس از هفت سال به این جنگ پایان داده شود.»

وی از بحران سوریه به عنوان یک واقعه بحرانی یاد کرد که نیروها از پنج (کشور خارجی) در آن مشارکت داشتند. یعنی: ایرانی‌ها، روس‌ها، نظامیان ترکیه‌، آمریکا و اسرائیل و گفت که شرایط ادلب می‌تواند از یک سو به بحرانی میان ایران و روسیه و از سویی دیگر ترکیه منجر شود. جفری افزود: «نیروهای نظامی فراوانی از کشورهای مهمی در برابر هم قرار گرفته‌اند و مهم است که این وضعیت کنترل شود.»

یورواکتیو از وی درباره پیام روسیه مبنی بر اینکه این کشور تلاش خود را برای تحقق صلح در سوریه انجام داده و اکنون نوبت غرب و به ویژه اروپاست که در راستای بازسازی این کشور و بازگشت پناهجویان اقدام کند هم گفت: «من نمی‌دانم که اروپا در ادلب چه کاری می‌کند اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور در این مورد صحبت کرد و گفت که این تشدید بی‌پروایی خواهد بود و وقتی که ترامپ اینچنین می‌گوید و «مایک پامپئو» وزیر خارجه و دیگران هم چنین موضع‌گیری داشته‌اند، روس‌ها به آن توجه می‌کنند.»

وی همچنین گفت که سوریه ۶۰ درصد اراضی و نیمی از جمعیت این کشور را تحت کنترل دارد اما هیچکدام از منابع نفت و گاز تحت اختیار دولت نیستند. بقیه مناطق هم نقاطی هستند که آمریکا، ترکیه و هم‌پیمانان آنان در اختیار دارند.

این دیپلمات آمریکایی همچنین با توجه به خواست روسیه مبنی بر بازگشت پناهجویان هم گفت که مانعی برای بازگشت آنان وجود ندارد و از ۱۰ میلیون پناهجو و افرادی که از محل زندگی خود در داخل سوریه آواره شده‌اند، تنها ۵۵ هزار نفر به کشور بازگشته‌اند. وی مدعی است که هیچکس نمی‌خواهد «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به او برچسب «قاتل» و «تروریست» بزند و افزود: «روس‌ها از ما می خواهند که ضمن بازسازی، این مردم را باز گردانیم.»

جفری در ادامه به انتقاد از دولت سوریه پرداخت و مدعی شد: «چه کسی کشور را چند تکه کرد؟ این کار رژیم اسد بود که با  حمایت ایرانی‌ها و نیروی هوایی روسیه اینکار را انجام داد ما نمی‌خواهیم آن را کنار هم قرار دهیم و می‌خواهیم هر کاری می‌توانیم انجام دهیم و همین هم زیاد است.ما لبنان را در سال ۲۰۰۶ بازسازی کردیم و من در آن مشارکت داشتم» وی گفت که اکنون لبنان به وسیله حزب‌الله تحت کنترل ایران قرار دارد.

وی درباره نقش اروپا در این مورد گفت که مهم بود که اتحادیه اروپا تحت تاثیر تهدید ترکیه مبنی بر ورود سیلی از پناهجویان (به اروپا) قرار نگیرد و گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد ۳ میلیون نفر باشیم که از ادلب خارج می‌شوند. بسیار (از پناهجویان) از آنجا می‌آیند.»

جفری در زمینه شرایطی برای اینکه روند بازسازی آغاز شود هم گفت که روند سیاسی بازگشت‌ناپذیر در این راستا نیاز است که شامل همکاری دولت سوریه برای تشکیل کمیته قانون اساسی و فعالیت این نهاد و برگزاری انتخابات سالم و آزاد است که سازمان ملل متحد آن را برگزار کند.

او در این مورد گفت: «به محض اینکه آنها چنین اقدامی را آغاز کنند و ما شاهد آتش‌بس فراگیر در کشور باشیم و آنها تلاش نکنند که مناطقی که ارتش ما  و یا هم پیمانان‌ ما و ترکیه در آنها حضور دارد را هدف حمله قرار دهند، می‌توانیم بحث دیگری در زمینه بازسازی داشته باشیم.»

جفری همچنین گفت که آمریکا از هیچ کشوری نخواسته است که مانع بازگشت پناهجویان شود اما بازگشت پناهجویان باید آزاد و داوطلبانه و در شان آنان باشد.

 انتهای‌پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول