اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

گزارش فارس از پایان سناریوی «فرار از زندان»

پارک ملی کویر؛ مأمن گورهای حاشیه‌ساز+ عکس و فیلم

سناریوی تأیید و تکذیب فرار گورخرهای حاشیه‌ساز از قرنطینه که این روزها در رسانه‌ها به راه افتاده است، با حضور در پارک ملی کویر و مشاهده مأمن گورهای انتقالی از زیست‌کره توران تا حدودی پایان می‌پذیرد.

پارک ملی کویر؛ مأمن گورهای حاشیه‌ساز+ عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، طی چند روز گذشته خبرهای ضد و نقیض زیادی از رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی بر فرار گورخرهای انتقالی از زیست‌کره توران به پارک ملی کویر در جریان رهاسازی آنان در دامان طبیعت منتشر شد و این امر افکار عمومی را در درک واقعیت دچار نوعی چالش کرد.

مسأله درست زمانی رخ داد که مسؤولان محیط‌زیست هنوز درگیر آرام کردن جو متشنج ناشی از تلف شدن پنج رأس گورخر ایرانی در جریان طرح احیای آنان در پارک ملی کویر بودند.

انتشار برخی اخبار کذب مبنی بر فرار گورخرها از قرنطینه، کارکنان و محیط‌بانان اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان را وارد فاز جدیدی از تشویش و نگرانی کرد.

خبرگزاری فارس برای تنویر افکار عمومی و پایان دادن به برخی شایعات، مصاحبه‌ای را با عباس‌علی دامن‌گیر مدیرکل محیط زیست استان سمنان ترتیب داد که وی از سلامت پنج گورخر ایرانی در پارک ملی کویر و قرنطینه آنان به منظور انس گرفتن با طبیعت جدید خبر داده بود.

دامن‌گیر در ادامه از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری درخواست کرد تا به شایعات فرار گورهای منتقل‌شده به پارک ملی کویر پایان دهند و مردم نیز اخبار مربوط به وضع گورخرها را از سایت‌های موثق پیگیر شوند.

تشکیک در سلامت گورخرها

درست زمانی که منابع رسمی و مسؤولان محیط زیست استان سمنان، سلامت گورخرها و بازگشت آنان به محل قرنطینه را تأیید و اعلام کردند، انتشار کلیپی درباره جزئیات انتقال و طرح این سؤال که «چه بر سر گورهای بینوا آمده؟» دوباره حساسیت‌هایی را ایجاد کرد و مسؤولان محیط‌زیست و محیط‌بانان سمنانی ضمن رد پیام و محتوای کلیپ، برنامه‌ای را برای ارزیابی و شفاف‌سازی وضع گورخرها ترتیب دادند و از خبرنگاران رسانه‌های مختلف دعوت کردند تا از محل استقرار این گورها در پارک ملی کویر بازدید کنند.

این تور با حضور چند تن از خبرنگاران و عکاسان برگزار شد و زیستگاه موقت گورخرها مورد واکاوی فعالان خبری استان سمنان قرار گرفت.

طبق مستندات موجود، پنج گورخر منتقل‌شده از زیست‌کره توران به پارک ملی کویر در صحت و سلامت کامل به سر می‌بردند و مشکلی آنان را تهدید نمی‌کرد.

گورها می‌روند و می‌آیند

رضا شاه‌حسینی، رئیس اداره پارک ملی کویر در حاشیه بازدید خبرنگاران از پارک ملی کویر با اشاره اینکه این منطقه در سال 1363 زیستگاه گورخر ایرانی بوده است، اظهار داشت: حدود یک سال گذشته اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصمیم گرفت تا این گونه ارزشمند را که در این محل می‌زیسته، از پارک ملی توران به پارک ملی کویر منتقل کند و پس از مدتی که گورخرها با منطقه خو گرفتند، در طبیعت رها شوند.

شاه‌حسینی با بیان اینکه بر اساس پایش‌های صورت‌گرفته از محل استقرار گورخرها، تصمیمات لازم برای انتقال گورخرها از زیستگاه توران به پارک ملی کویر گرفته شد، اضافه کرد: بعد از پایش‌‌های اولیه، پنج رأس گورخر ایرانی از توران به پارک ملی کویر منتقل شدند.

وی با انتقاد از اخبار ضد و نقیض مبنی بر فرار و گم شدن گورخرها افزود: این اخبار شایعه بوده و صحت ندارد؛ گورخرها به صورت آزمایشی و با پایش قبلی توسط محیط‌بانان زبده رها شدند و بعد از گشت‌زنی 48 ساعته مجدداً به مکان اصلی بازگشتند.

دامپزشک داریم

رئیس اداره پارک ملی کویر با اشاره به اینکه پس از اطمینان از موفقیت در رهاسازی آزمایشی به صورت بلندمدت برنامه انتقال گورخرها از پارک توران طراحی خواهد شد، افزود: با این پایش آزمایشی، ابتدا نقاط ضعف و قوت شناسایی، نقاط قوت برجسته و نقاط ضعف رفع خواهد شد.

شاه‌حسینی با اشاره به رهاسازی پنج رأس گورخر منتقل‌شده از زیستگاه توران در پارک ملی کویر بیان کرد: زمان رهاسازی به اطلاع اصحاب رسانه خواهد رسید؛ اما از آنجایی که حین عملیات نباید استرسی متوجه گورخرها شود، با ممنوعیت تصویربرداری مواجه هستیم؛ چراکه اگر استرسی به گورها وارد شود، ماندگاری آنان در زیستگاه دشوار خواهد شد.

وی با اشاره به تأیید سلامت گورهای منتقل‌شده از پارک ملی توران بیان کرد: طی دو سه مرحله سلامت گورها توسط دامپزشک مورد ارزیابی قرار گرفت و اکنون با یونجه تعلیف می‌شوند و مشکلی بابت منابع آبی آنان هم وجود ندارد .

شاه‌حسینی با اشاره به اینکه تفاوتی بین شرایط زیستگاه ملی کویر و توران وجود ندارد، یکی از ویژگی‌های پارک ملی کویر را دور از دسترس بودن آن عنوان کرد و افزود: هیچ تهدید غیرطبیعی متوجه این منطقه نیست؛ تنها مشکل شاید پیدا نکردن آبگاه باشد که در پایش‌ها سعی می‌شود به محل رجوع گورخرها آبرسانی شود.

رئیس اداره پارک ملی کویر با اشاره به اینکه طبق آخرین سرشماری 220 رأس در پارک ملی توران مستقر هستند، افزود: کسی نمی‌تواند آمار دقیقی از تعداد گورخرهای نر ارائه دهد.

وی همچنین با بیان اینکه هنوز علت تلف شدن پنج رأس گورخر در عملیات احیا منعکس نشده، افزود: ممکن است علت آن داروی بیهوشی و شرایط حمل باشد و چیزی در این ارتباط به ما منتقل نشده است.

شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: سلامت گورخرهای منتقل‌شده فعلی یکشنبه گذشته توسط دکتر معماریان دامپزشک تأیید و صورت‌جلسه شد و پس از آن یک مرحله رهاسازی صورت گرفت و گورخرها مجدد به سایت بازگشتند.

وی با اشاره به اینکه زیستگاه محل پذیرش گورخرها را داراست، افزود: این مکان 40 سال پیش نیز زیستگاه بوده و اکنون نیز با پایش قبلی پیش از انتقال، علت انقراض احصا و شرایط زیست‌گاهی مورد تأیید قرار گرفت و تا علت مشخص نمی‌شد انتقال صورت نمی‌گرفت .

رئیس اداره پارک ملی کویر با اشاره به اینکه شرایط زیستگاه مساعد است و قابلیت پذیرش گورها را داراست، آب، امنیت و علوفه را سه آیتم اصلی حیات‌وحش دانست و تصریح کرد: در پارک ملی کویر این سه ظرفیت وجود دارد و حرف اول را به لحاظ برخورداری وضعیت مطلوب در سطح کشور می‌زند.

مشکل داریم؛ اما با جان و دل کار می‌کنیم

در این میان، درد و دل‌های حسن سربازی یکی از مأموران پارک ملی کویر که حدود 20 سال سابقه خدمت در محیط‌زیست را دارد، به نوع خود جالب توجه بود.

وی خطاب به خبرنگاران اعزام‌شده به پارک ملی کویر که البته گوشه‌ای از سختی کار آنان را در یک سفر نیم‌روزه تجربه کردند، گفت: انتظار ما لمس سختی کار ماست که به چشم نمی‌آید؛ دوری از خانواده به مدت یک هفته آن هم با توجه به شرایط حاکم بر این مکان و عدم آنتن‌دهی تلفن همراه، دشوار و غیرقابل تحمل است؛ اما به این حرفه علاقه‌مندیم و با جان و دل کار می‌کنیم.

این محیط‌بان با ابراز تأسف از جوسازی‌های اخیر مبنی بر فرار گورخرها، انتشار این اخبار ضد و نقیض را به نوعی نادیده گرفتن زحمات محیط‌بانان دانست و افزود: این حرکت بار سنگین روی دوش محیط‌بانان را سنگین‌تر و سختی کار آنان را دوچندان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به این شغل عشق می‌ورزد و با تمام شرایط سخت در این کسوت خدمات‌رسانی می‌کند، از مشکلات معیشتی به عنوان مهم‌ترین دغدغه محیط‌بانان یاد کرد و خواستار توجه به معیشت محیط‌بانان شد.

پارکی ناب با انواع مشکلات

به گزارش فارس؛ پارک ملی کویر دارای 422 هزار هکتار با چهار پاسگاه محیط‌بانی و 16 نیرو است و از نظر گونه جانوری نیز زیستگاه علف‌خوارانی چون کل‌، بز ، قوچ و میش جبیر و ...است.

600 رأس جبیر، 400 رأس قوچ و میش و 570 رأس کل بز و . . . در پارک ملی کویر وجود دارد و طبق آخرین سرشماری، حیوانات وحشی چون پلنگ، گرگ، کفتار، گربه و روباه نیز در این منطقه زیست می‌کنند.

وسعت و بعد مسافت و فاصله طولانی از شهر، جو ناپایدار و وزش باد شدید و نیز عدم آنتن‌دهی عمده مشکل محیط‌بانان مستقر در پارک ملی کویر است که امید می‌رود به این مسائل توجه شود.

این ویدئو را که روز گذشته از پارک ملی کویر تهیه شده است، ببینید:

گزارش از: محدثه عباسی

انتهای پیام/74034/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول