اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

با موافقت بانک مرکزی

مابه‌التفاوت ارز نمایشگاه کتاب، سرانجام واریز شد/ اعلام رقم دقیق؛ شاید ۲ هفته دیگر

سرانجام پس از ۶ ماه از پایان نمایشگاه سی و یکم کتاب تهران، بانک مرکزی به وعده خود عمل کرد و مابه التفاوت ارز کتاب خارجی را به حساب موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ریخت.

مابه‌التفاوت ارز نمایشگاه کتاب، سرانجام واریز شد/ اعلام رقم دقیق؛ شاید ۲ هفته دیگر

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین موضوع این دوره از نمایشگاه کتاب «نحوه قیمت‌گذاری ارز و اختصاص ارز برای کتب خارجی» بود که سرانجام پرونده آن بسته شد.

بر اساس این گزارش، بالاخره بانک مرکزی با پرداخت مابه التفاوت ارز نمایشگاه کتاب برای بخش کتب خارجی موافقیت کرد و چندصد هزار یورو به حساب موسسه زیر مجموعه ارشاد واریز کرد.

در ایام نمایشگاه کتاب هم این مسئله داد ناشران و موزعان خارجی را در آورد؛ بدین معنا که اگر ناشران خارجی می‌خواستند کتب خود را با نرخ اعلامی از سوی دولت قیمت‌گذاری کنند متحمل ضرر و زیان بسیار زیادی می‌شدند؛ چرا که چنین ارزی به ایشان اختصاص نیافته است و ناگزیر به تأمین ارز از بازار سیاه و به نرخ گزاف بودند و چنانچه قرار بود کتب با نرخ ارز واقعی قابل معامله در بازار سیاه قیمت‌گذاری شوند، شاهد رشد چشمگیر قیمت کتب بودیم که شرایط خرید را برای دانشجویان و متقاضیان کتب سخت و دشوار می‌‌کرد. همه این موارد در ایام برگزاری نمایشگاه شنیده شد ولی یک خبر تمام دغدغه‌ها را کمی آرام کرد.

در همان روزهای برپایی نمایشگاه کتاب سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران از  جلسه با معاون اول رئیس جمهور در راستای تخصیص ارز خبرداد و اعلام کرده بود: در ارتباط با خرید کتاب‌های خارجی و نوسانات ارزی که پدید آمد دولت تصمیم گرفت خریدهای ارزی رسمی ما با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اتفاق بیفتد. در این راستا روز گذشته در کمیته ارز با با پیگیری‌های آقای جهانگیری و همکاری بانک مرکزی و همچنین اقداماتی که از سوی دوستان ما از سوی معاونت فرهنگی انجام شد به نتیجه رسیدیم و از امروز این مسئله اجرایی شده است. از ظهر امروز (۱۷ اردیبهشت ماه) و از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه کلیه خریدهایی که در بخش خارجی اتفاق می‌افتد بر مبنای ارز رسمی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود. ما نامه را پیش از نمایشگاه تنظیم شده ارسال کردیم اما به دلیل سیر اجرایی نامه چند روزی در اجرا تاخیر به وجود آمد اما روز گذشته به راهکار اجرایی رسیدیم و از عصر امروز همه خریدهایی که در بخش خارجی اتفاق می‌افتند با نرخ ۴ هزا رو ۲۰۰ تومان خواهند بود و ما با ناشرین چه لاتین و چه عربی این توافق را داشته‌ایم که بر مبنای ۴ هزارو ۲۰۰ تومان امور را انجام دهند.

در این راستا ناشران موظف شدند کتاب‌های قبل از ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را با نرخ مصوب دولت که ارز تک نرخی شده است ارائه کنند. ولی کتاب‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ آزاد بودند و می‌شد با قیمت روز تا سقف ۵ هزار و ۸۰۰ عرضه شوند و در عوض این میزان با تخفیف جبران شود. در این مسیر بلافاصله معاون رئیس جمهور عکس العمل نشان داد و بانک مرکزی را موظف کرد که ارز مورد نیاز کتاب خارجی نمایشگاه را در اختیار قرار دهد. این مهم بلافاصله به همه ناشران ابلاغ شد که: «همه موظفند فقط برمبنای نرخ رسمی دولت کتاب‌ها را محاسبه کنند و هرگونه تخلفی در فروش قیمت بالاتر و یا حتی عدم ارائه تخفیف که حداقل آن ۱۰ درصد است منجر به برخورد با ناشر می‌شود.»

بالاخره پس از ۶ ماه از پایان نمایشگاه کتاب این مسئله به مقام اجرا رسید و تسویه حسابی در راستای این مابه التفاوت صورت گرفت. 

امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره این میزان اظهار داشت: رقم کلی را در اختیار ندارم. در واقع پروسه اینگونه بود که ناشران از روز پنجم نمایشگاه کتاب سال‌جاری تا پایان نمایشگاه با دستور معاون اول رئیس جمهور و موافقت بانک مرکزی قرار شد با نرخ ارز دولتی محاسبه و فعالیت داشته باشند و پس از نمایشگاه اسناد خود را ارائه دهند، اما این پروسه بسیار طولانی شد تا به تائید بانک مرکزی رسید و سرانجام این میزان از سوی بانک تامین شد.

وی افزود: پس از راستی‌آزمایی فاکتورها، پرداخت انجام شد. البته بخش‌هایی هم هنوز پرداخت نشده است. اما این رقم بالغ بر چند صد هزار یورو می‌شود.

شهرام‌نیا در پاسخ به این پرسش فارس که میزان پرداختی بانک مرکزی چقدر است؟ گفت: مبلغ واریزی بانک مرکزی تنها برای ناشران خارجی نمایشگاه کتاب نبوده، بلکه رقم بالاست و طرحی چون گرنت و هزینه نمایشگاه‌های خارجی را هم شامل می‌شود. بنابراین رقم واریزی بانک مرکزی بالاتر از رقم واریزی برای ناشران است. ما طبق اسناد و مدارک که در اختیارمان است و تائید آنها پرداخت را انجام می‌دهیم. 

شهرام‌نیا تصریح کرد: در تعامل با بانک مرکزی قرار شد کل اعتبار هزینه‌های ارزی ارشاد یک‌جا دیده شود، بنابراین رقم واریزی بانک مرکزی کمی بالاتر است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در پاسخ به این سوال که رقم دقیق را چه زمان اعلام خواهید کرد، گفت: فکر می‌کنم ظرف یکی دو هفته آینده این رقم اطلاع رسانی شود.

مصاحبه پیش از این را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول