اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

خبرنگار فارس از پارک ملی کویر گزارش می‌دهد

«فرار گورخری»؛ ساخته ذهن شایعه‌سازان/ تأیید سلامت گورهای انتقالی+ آخرین تصاویر

مشاهدات خبرنگار فارس از پارک ملی کویر نشان می‌دهد ماجرای «فرار گورخری» ساخته ذهن شایعه‌سازان است؛ گورخرهای ایرانی منتقل‌شده نه‌تنها فرار نکرده‌اند، بلکه در سایت نگهداری می‌شوند و سلامت آنها نیز تأیید شده است.

«فرار گورخری»؛ ساخته ذهن شایعه‌سازان/ تأیید سلامت گورهای انتقالی+ آخرین تصاویر

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس استان سمنان به پارک ملی کویر، رضا شاه‌حسینی، رئیس اداره پارک ملی کویر ظهر امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پارک ملی کویر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس پایش‌های صورت‌گرفته از محل استقرار گورخرهای ایرانی، جمع‌بندی‌ها بر انتقال گورخرها از زیستگاه توران به پارک ملی کویر متمرکز شد.

وی بیان کرد: پس از قرنطینه، سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقال چند رأس گورخر را به پارک ملی کویر تأیید کرد و پنج رأس گورخر ایرانی به پارک ملی کویر منتقل شده‌اند.

رئیس اداره پارک ملی کویر با اشاره به اینکه شایعه فرار و گم شدن گورخرها صحت نداشته و کذب محض بوده است، افزود: گورخرها به صورت آزمایشی و با پایش قبلی توسط محیط‌بانان زبده رها شدند و بعد از گشت‌زنی مجدد به قرنطینه بازگشتند.

شاه‌حسینی با اشاره به اینکه برای بلندمدت برنامه انتقال گورخرها از پارک توران طراحی شده است، افزود: در حال حاضر، پنج رأس گورخر ایرانی منتقل شده‌اند و به مرور و بر ساس برنامه زمان‌بندی، انتقال مابقی گورخرها نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه زیستگاه ملی کویر نقاط ضعف و قوتی دارد، افزود: سعی می‌شود تا نقاط ضعف برطرف شود تا این گونه‌ نادر در حیات‌وحش کویر به زیستن خود ادامه دهد.

شاه‌حسینی با اشاره به محدودیت تصویربرداری در عملیات رهاسازی گورخرها بیان کرد: زمان رهاسازی اطلاع‌رسانی می‌شود؛ اما به لحاظ استرسی که در این عملیات متوجه این گورخرها می‌شود، ممنوعیت وجود دارد و از طرفی ماندن در زیستگاه نیز برای گورخرها دشوار خواهد شد.

رئیس اداره پارک ملی کویر با اشاره به اینکه سلامت گورخرهای مستقرشده در پارک ملی کویر مورد تأیید قرار گرفته است، افزود: گورهای منتقل‌شده مورد معاینه قرار گرفتند و مشکلی نیز برای علوفه، یونجه و ...آنان وجود ندارد.

وی با اشاره به یکی بودن شرایط زیستگاهی توران و پارک ملی کویر گفت: پارک کویر ملی به لحاظ دور از دسترس بودن یکی از پارک‌های خوب کشور است و تا شعاع 50 کیلومتری هیچ تأسیساتی در حومه آن مشاهده نشده و هیچ تهدیدی متوجه این منطقه نیست.

رئیس اداره پارک ملی کویر با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری 220 رأس گورخر ایرانی در پارک توران مستقر بودند، افزود: آمار دقیقی از تعداد گورخرهای نر وجود ندارد.

شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: سلامت گورخرهای منتقل‌شده یکشنبه گذشته توسط دکتر معماریان دامپزشک برتر کشور تأیید و صورت‌جلسه شد و پس از آن، یک مرحله رهاسازی صورت گرفت و گورخرها مجدداً به سایت بازگشتند.

وی با اشاره به اینکه پارک ملی کویر شرایط رهاسازی را داراست، افزود: آب، علوفه و امنیت سه شرط زیست حیات‌وحش است که پارک ملی کویر از این ظرفیت برخوردار است.

به گزارش فارس؛ پارک ملی کویر 422 هزار هکتار وسعت دارد و دارای چهار پاسگاه محیط‌بانی و 16 نیرو است؛ از نظر گونه جانوری نیز زیستگاه علف‌خوارانی چون کل، ‌بز، جبیر و ... است.

600 رأس جبیر، 400 رأس قوچ و میش و 570 رأس کل بز و حیوانات وحشی چون پلنگ گرگ، کفتار، گربه و روباه نیز در این منطقه زیست می‌کنند.

گزارش و عکس از: محدثه عباسی

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول