اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اختصاص اعتبار 6 میلیارد روبلی روسیه برای ساخت 5 مدرسه در تاجیکستان

معاون کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور علم، آموزش و فرهنگ گفت: «مسکو» ظرف چند سال آینده برای احداث 5 مدرسه روسی زبان در تاجیکستان 6 میلیارد روبل به این کشور کمک خواهد کرد.

اختصاص اعتبار 6 میلیارد روبلی روسیه برای ساخت 5 مدرسه در تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «لیلیا گومیراوا» معاون اول کمیته شورای فدراسیون علم، آموزش و فرهنگ روسیه در میزگردی تحت عنوان «وضعیت و دورنمای همکاری‌های اجتماعی و فرهنگی روسیه و تاجیکستان» از کمک «مسکو» به مدارس روس زبان تاجیک خبر داد.

وی در این باره گفت: برای هر یک از این 5 مدرسه روسی زبان که در تاجیکستان احداث خواهند شد حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه می‌شود.

گومیراوا با بیان اینکه مدارس مذکور با هدف ترویج زبان و فرهنگ روسی در قلمرو تاجیکستان احداث می‌شوند افزود: قرار است در هر یک از این مدارس هزار و 200 دانش آموز مشغول به تحصیل شوند.

وی همچنین مدارس روسی در تاجیکستان را مرکز دانش، دوستی و همکاری‌های انسانی عنوان کرد.

پرداخت حقوق بازنشستی و تدریس فرزندان مهاجران کاری تاجیک در روسیه

در چارچوب این همایش «محمدسعید عبیدالله اف» رئیس مجلس ملی تاجیکستان، «والنتینو ماتویینکو» رئیس شورای فدراسیون و «ویاچیسلوف والادین» رئیس دومای دولتی روسیه دیدار و خواستار کمک حقوقی در زمینه حفاظت اجتماعی مهاجران کاری تاجیک در روسیه شد.

رئیس مجلس ملی تاجیکستان در این دیدار به ضرورت پرداخت حقوق بازنشستی مهاجران کاری تاجیک از سوی کارفرمایان روسیه اشاره و تاکید کرد: سود مهاجران کاری تاجیک برای مسکو بیشتر از سود آنان برای اقتصاد وطنشان است.

طرفین همچنین در خصوص بیمه مهاجران و آموزش فرزندان آنان در مدارس روسیه بحث و گفت‌وگو کردند.

عفو مهاجران کاری

در این همایش «بیودمیلا باکاوا» معاون اول کمیته شورای فدراسیون در امور قانون اساسی و ساختمان دولتی گفت: نیاز به مهاجران کاری در روسیه چشمگیر است.

وی در ادامه تاکید کرد: روسیه علاقه مند به گسترش همکاری با تاجیکستان در تمامی مسیرهای کلیدی از جمله مهاجرت می‌باشد.

باکاوا ادامه داد: در طول یک سال گذشته حدود 1.2 میلیون مهاجر وارد روسیه شده و ظرف 9 ماه سال جاری میلادی این تعداد 994 نفر را تشکیل داده است.

وی افزود: هر سال تعداد افراد مهاجر به روسیه 10 درصد افزایش می‌یابد.

«سومنگل تغایزاده» وزیر کار، مهاجرت و اشتغال تاجیکستان با ابراز قدردانی از روسیه برای عفو مهاجران کاری تاجیک در سال گذشته میلادی خواستار بررسی امکان راه اندازی مجدد چنین اقدامی شد.

هیاتی متشکل از نمایندگان پارلمان و برخی وزرای تاجیک تحت ریاست مجلس ملی تاجیکستان به منظور شرکت در ششمین همایش «روسیه – تاجیکستان و ظرفیت همکاری‌های بین منطقه‌ای» در تاریخ 24 اکتبر وارد مسکو شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول