اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

مدیر طرح احیای خلیج گرگان:

اثرات سدسازی بر خلیج گرگان کمتر از ۵ درصد است

مدیر فنی شرکت آب منطقه‌ای گلستان به اثرات سدسازی بر خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: اثرات سدسازی بر خلیج گرگان کمتر از پنج درصد بوده است.

اثرات سدسازی بر خلیج گرگان کمتر از ۵ درصد است

محمد نوری امروز در ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: 22 کیلومتر انتهایی 10 رودخانه مهم که به خلیج گرگان منتهی می‌شدند لایروبی شدند که 300 میلیون متر مکعب حجم لایروبی انجام‌شده بود.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی براساس مطالعات اضطراری انجام شده است، گفت: حدود 43 میلیارد تومان اعتبار برای کوتاه‌مدت و مطالعات بلندمدت برای نجات خلیج گرگان نیاز است.

مدیر فنی شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه با بررسی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که لایروبی کانال آشوراده به‌عنوان راهکار کوتاه‌مدت می‌تواند مفیدتر از سایر سناریوها باشد، اذعان کرد: در این کارگروه مطالعات را جامعه تدوین کردیم و محورهای آن تمام عوامل موثر در خلیج گرگان را دربرمی‌گیرد.

نوری به اثرات سدسازی بر خلیج گرگان اشاره کرد و افزود: اثرات سدسازی بر خلیج گرگان کمتر از پنج درصد بوده چراکه در بالادست خلیج گرگان تنها سد نومل داریم که این سد اثر زیادی را از لحاظ کمی و کیفی بر روی خلیج گرگان ندارد و فکر می‌کنیم باید به این مسائل به صورت کارشناسی توجه کرد.

پژوهشگر و مشاور طرح نجات خلیج گرگان نیز در این نشست اظهار کرد: ممکن است گفته شود با چرخش آب بوی تعفن برطرف شود اما باید گفت بوی تعفن با چرخش آب از بین نمی‎رود، در واقع با باز کردن همه کانال‌ها بوی تعفن برطرف نمی‌شود، چرا که  بوی تعفن عمدتا از تغذیه‌گرایی و بوی جلبک است.

داود رضا عرب گفت: شرایط اضطرار خلیج گرگان به لحاظ کمی نیست و نگرانی ما ایجاد ریزگرد است.

وی با اشاره به کاهش کمیت آب خلیج گرگان بیان کرد: بدون مشارکت مردم هیچ اتفاقی نمی‌افتد و یکی از راهکارهای مشارکت اقتصاد معیشت است.

عرب به اقدامات مشابه در دریاچه ارومیه اشاره کرد و یادآور شد: در سال‌هایی که احیای دریاچه اورمیه را دنبال می‌کنیم میزان کشت اراضی کشاورزی و تعداد چاه‌های غیرمجاز افزایش یافته است.

پژوهشگر و مشاور طرح نجات خلیج گرگان، تغییر کاربری اراضی و توسعه صنایع کشاورزی و پرورش ماهی در حاشیه تالاب را از جمله موضوعات اثرگذار در کاهش کیفیت آب برشمرد.

وی بر لزوم نگاه سیستمی به خلیج گرگان و تالاب میانکاله تأکید کرد و گفت: فشار انسانی با اقداماتی اعم از کشاورزی، توسعه غیراصولی شهری و صنعتی و برداشت از منابع آبی حوضه، تخلیه آلودگی و عوامل طبیعی مانند کاهش بارندگی و رسوب‌گذاری عدم پایداری اکولوژی تالاب را رقم زده است.

انتهای پیام/83018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول