اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس مطرح کرد

دلایل عدم موفقیت مناطق آزاد در ایران/ سرمایه گذاران معطل برق صنعتی

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: اگر برق کافی در آذربایجان و علی الخصوص منطقه آزاد ارس در دسترس نباشد دیگر هیچ صنایعی حاضر به سرمایه‌گذاری در منطقه نخواهد بود.

دلایل عدم موفقیت مناطق آزاد در ایران/ سرمایه گذاران معطل برق صنعتی

محمد حسن‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه یک واحد صنعتی با ظرفیت اشتغالزایی برای 2 هزار نفر و میزان سرمایه‌گذاری 5 هزار میلیارد تومان در منطقه آزاد ارس برای راه‌اندازی نیازمند دریافت30 مگا وات برق است، اظهار داشت: اگر برق کافی در آذربایجان و علی الخصوص منطقه آزاد ارس در دسترس نباشد دیگر هیچ صنایعی حاضر به سرمایه‌گذاری در منطقه نخواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در همین زمینه آغاز عملیات ساخت و نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی ارس و همچنین توسعه خطوط انتقال نیرو در منطقه لازم و ضروری است.

حسن‌نژاد گفت: سرمایه‌گذاری بسیار کلانی در منطقه آزاد ارس صورت گرفته است و رفع برخی از مشکلات قابل حل مانند تامین سرمایه در گردش می‌تواند باعث شود که این سرمایه‌گذاری‌ها به طور کامل در مسیر رشد اقتصادی کشور به کار گرفته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نقش مناطق آزاد اقتصادی در ایجاد اشتغال گفت: توسعه منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در توسعه کل استان آذربایجان‌شرقی نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: در این اوضاع اقتصادی و تحریم بهتر است مناطق آزاد را آزادتر کرده و شرایطی را ایجاد کنیم تا سرمایه بیشتری به کشور ما وارد شود.

نماینده مرند و جلفا در مجلس عنوان کرد: وضعیت مناطق آزاد در روند تاریخی و در مقایسه با مناطق مشابه وضعیت بهتری پیدا کرده است اما هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله زیادی دارد.

وی افزود: متأسفانه در کشور ما مناطقی به عنوان مناطق آزاد در نظر گرفته شده که فاقد زیرساخت‌های لازم هستند. علاوه بر این نبود استراتژی بلندمدت باعث شده مناطق آزاد در کشور ما موفق نشوند.

حسن‌نژاد ادامه داد: به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی مثل انرژی، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ این منطقه دچار بحران شده و با وجود پیگیری‌ها، زیرساخت‌هایی مثل خطوط انتقال برق، پست‌های فشارقوی برق، خطوط گاز و ... با وضعیت ایده آل فاصله دارند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس علاوه بر مشکل ذکر شده در ایجاد زیرساخت‌های اساسی، گرانی زمین، عدم اعطای وام، عدم دریافت معافیت مالیاتی برای پیمانکاران و پرداخت عوارض را از جمله عوامل از دست دادن کارآیی مناطق آزاد برشمرد و گفت: مناطق آزاد باید چابک سازی شوند و بروکراسی اداری زائد در آن حذف شده تا سرمایه‌گذاران خارجی جذب این مناطق شوند.  

حسن‌نژاد گفت: باید مدیریت مناطق آزاد کشور تقویت شود و مشوق‌های لازم برای فعالیت‌های اقتصادی ارائه شود، همچنین قوانین در خصوص مناطق آزاد به صورت صحیح عمل شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ منطقه آزاد ارس باید در بخش‌های مختلف پیشرفت کند و باید در این خصوص فرا ملی فکر کرد بطور مثال راه اندازی بورس و توجه به  موضوع توریست سلامت در منطقه آزاد می‌تواند به این موضوع کمک کند.

حسن‌نژاد تصریح کرد: ‌توسعه منطقه آزاد ارس، به معنی توسعه استان آذربایجان‌شرقی و شمال‌غرب کشور است.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول