اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کاخ الیزه: درباره روابط استراتژیک با ریاض تصمیم عجولانه نمی‌گیریم

کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه گفته است تا زمانی که حقایق درباره کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا مشخص نشده، تصمیم عجولانه‌ای درباره روابط پاریس با ریاض نمی‌گیرد اما اگر نقش آل سعود در این قتل ثابت شود، اقدامات تنبیهی اتخاذ می‌کند.

کاخ الیزه: درباره روابط استراتژیک با ریاض تصمیم عجولانه نمی‌گیریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) امروز (چهارشنبه) تأکید کرد، تا زمانی که حقایق درباره مرگ «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا روشن نشده، پاریس هیچ تصمیم عجولانه‌ای درباره آینده روابط استراتژیک خود با ریاض اتخاذ نخواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک منبع در کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه گفته است:‌«اگر قرار بر اتخاذ تصمیماتی در آینده باشد، این تصمیمات گرفته خواهد شد اما بر اساس حقایقی که مشخص شده و مسئولیت‌هایی که به صورت شفاف بر عهده گرفته شده است».

وی افزود: «ما هیچ تصمیم عجولانه‌ای درباره آینده روابط استراتژیکمان نخواهیم گرفت».

بنا بر گزارش خبرگزاری «فرانسه»، پاریس همچنین گفته است در صورتی که نقش ریاض در قتل این روزنامه‌نگار سعودی «به اثبات برسد، اقدامات تنبیهی» اتخاذ خواهد کرد.

«بنجامین گریوو» سخنگوی دولت فرانسه امروز (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت، «تا وقتیکه حقایق در این رابطه روشن نشده و سرویس‌های اطلاعاتی ما نیز آن را تأیید نکرده‌اند، ما تصمیمی نمی‌گیریم».

وی در ادامه گفت: «اما از طرف دیگر به محض اینکه حقایق روشن شود و فرضیه نقش عربستان سعودی در این جریان به اثبات برسد، ما نیز تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم و اقداماتی را صورت می‌دهیم».

این مقام فرانسوی همچنین تأکید کرد که اقدامات پاریس در این شرایط قطعا فراتر از محدود کردن فروش تسلیحات خواهد رفت.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار 59 ساله سعودی مقیم آمریکا، روز دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول، توسط تیمی پانزده نفر که از قبل به کنسولگری رفته بود، بازداشت و کشته شد.

هرچند ریاض در پاسخ به درز اطلاعاتی مقامات ترکیه مبنی بر کشته شدن خاشقچی مدعی بود که او از کنسولگری خارج شده و از سرنوشتش بی‌اطلاع است، اما هجده روز بعد از حادثه، دولت عربستان سعودی تحت فشار جهانی بناچار به کشته شدن او اعتراف کرد اما مسئولیت آن را بر عهده چند مقام اطلاعاتی و امنیتی انداخت و گفت که سران سعودی بی‌اطلاع بوده‌اند.

رسانه‌های ترکیه بر اساس اطلاعاتی که در اختیارشان قرار گرفته، می‌گویند تیم پانزده نفره ترور، روز حادثه چهار تماس مستقیم با دفتر ولی‌عهد سعودی برقرار کرده و امکان ندارد ولی‌عهد سعودی از ماجرا بی‌اطلاع بوده باشد. 

عربستان گفته تحقیقات داخلی در این خصوص در جریان است و هجده نفر را بازداشت و چند مقام اطلاعاتی از جمله نایب رئیس استخبارات و مشاور دیوان سلطنتی را برکنار کرده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول