اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ناو هواپیمابر «هری ترومن» آمریکا بعد از 30 سال عازم قطب شمال شد

پنتاگون در اقدامی برای مقابله با قدرت نمایی روسیه در قطب شمال، ناو هواپیمابر «هری ترومن» و ناو گروه همراه آن را به دریای نروژ اعزام کرد.

ناو هواپیمابر «هری ترومن» آمریکا بعد از 30 سال عازم قطب شمال شد

  به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پنتاگون قصد دارد در اقدامی برای نمایش قدرت به روسیه، بعد از  30 سال برای نخستین بار ناو هواپیمابر مجهز به دو راکتور اتمی خود را به قطب شمال اعزام کند.

 به نوشته وبگاه «نیوی تایمز» بر اساس بیانیه منتشر شده ناوگان ششم دریایی آمریکا، ناو هواپیمابر «هری اس ترومن» بدین منظور جمعه گذشته وارد دریای نروژ شد. این اقدام برای نخستین بار از سپتامبر (شهریور) سال 91 میلادی به این سو صورت گرفته است.

 به گزارش نیوی تایمز، این ناو هواپیمابر همراه ناو گروهش در حال مهیا شدن جهت شرکت در رزمایش بزرگ ناتو  است. این رزمایش  قرار است اواخر اکتبر (آبان) و اوائل نوامبر (آذر) برگزار شود ، اما حضور در دریای نروژ در جمعه گذشته به جهت افزایش فعالیت‌های روسیه در منطقه بوده است.

مسیر حرکت ناو هواپیمابر هری ترومن نیز  آبراهی نام «گیوک گپ» بین گرینلند واقع در ایسلند و انگلیس بود. این مسیر آبی به عنوان گذرگاهی برای دسترسی ضروری و سریع کشتی‌های جنگی آمریکا به اروپا و متحدانش در نظر گرفته می‌شود.

 این مسیر آبی مسیر حضور سریع زیر دریایی‌های روسیه به شمال اقیانوس اطلس نیز به شمار می‌رود.

«دانیل گور» مقام سابق دفاعی آمریکا در این زمینه گفت که اعزام ناوهواپیمابر هری ترومن و ناو گروهش موردی بیش از نمایش قدرت است و این اقدام در واقع آشنا ساختن مجدد نسل جدید افسران و ملوانان با عرصه‌های محتمل رزم دریایی است.

 ناو هری ترومن و ناو گروه همراه قرار است با انجام تمرین‌های رزمی هوایی،  سطحی و زیر سطحی در آب‌های مواج، دمای بسیار سرد و یخبندان در رزمایش بزرگ ناتو به نام «ترایدنت  جانکچر» که 30 متحد ناتو نیز در آن حضور دارند شرکت کند.

 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه سال 2013 به ارتش کشورش دستور داد برای مقابله با تحرکات آمریکا در مرزهای این کشور حضور در قطب شمال را توسعه دهند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» چندی قبل در این زمینه نوشت: مرکز تحقیقاتی کنگره آمریکا به تازگی گزارش کرده که  قطب شمال ممکن است به منطقه «رقابت تشنج آمیز نظامی»  واشنگتن و مسکو مبدل شود و  کارشناسان نگرانند که به دلیل افزایش قدرت بالقوه نظامی روسیه در قطب شمال،آمریکا نتواند از منافع خود  دفاع کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول