اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

فارس گزارش می‌دهد

صدور روزانه ۴۰ هزار ویزای اربعین در تهران/ زائران مواظب ویزاهای جعلی باشند+ فیلم

با افزایش تعداد متقاضیان سفر اربعین، در استان تهران روزانه ۴۰ هزار ویزا برای زائران صادر می‌شود. این امر در حالی است که برخی از زائران با مراجعه به مراکز غیر قانونی علاوه بر هزینه بیشتر برای صدور روادید، ویزای جعلی دریافت می‌کنند.

صدور روزانه ۴۰ هزار ویزای اربعین در تهران/ زائران مواظب ویزاهای جعلی باشند+ فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، هم‌زمان با اربعین حسینی میلیون‌ها زائر از نقاط مختلف جهان به زیارت امام حسین (ع) مشرف می‌شوند.

امسال نیز با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، بسیاری از افراد کشورمان از پیر و جوان، کودک و نوجوان برای حضور در حماسه پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح نام‌نویسی کردند که در این بین بیش از ۳۰۰ هزار نفر از تهران هستند.

 

 

با توجه به وجود حدود ۶۰۰ دفتر زیارتی دارای مجوز در استان تهران، روزانه بسیاری از زائران پس از ثبت‌نام در سامانه سماح، مدارک خود را به دفاتر زیارتی ارائه می‌دهند و روند صدور ویزای زائران آغاز می‌شود اما این مدارک برای صدور ویزا چه روندی را طی می‌کنند؟

پس از اینکه زائران در سامانه سماح نام نویسی کرده و مدارک خود را به یکی از دفاتر انتخابی که اسامی آن‌ها در این سامانه قرار دارد، تحویل دادند، روند صدور ویزا آغاز می‌شود.

در ابتدا پس از کدگذاری و تقسیم‌بندی گذرنامه‌ها، تمامی آن‌ها به دفاتر مرکزی استان‌ها تحویل داده می‌‌شود تا پس از تقسیم‌بندی مجدد و چاپ استیکر برای امضا و مهر به کنسولگری یا دفاتر صدور ویزا داده شود. ابن روند پر پیچ و خم در زمانی که تعداد متقاضیان بالا می‌رود، به طور حتم سختی‌هایی نیز خواهد داشت.

 

 

پس از احراز برخی تخلفات از سوی دفاتر غیرمجاز که اقدام به صدور ویزا برای زائران می‌کردند، مرتضی آقایی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت پس از بازدید سرزده از این دفاتر و پیگیری صدور ویزای زائران، به مسؤولان این دفاتر که غیرقانونی اقدام به صدور ویزا می‌کردند، تذکر داد.

 

 

پس از آن با حضور در شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی استان تهران به تشریح روند صحیح اقدام برای صدور ویزای زائران اربعین پرداخت.

آقایی در بازدید از شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی استان تهران با بیان اینکه تمامی گذرنامه‌های زائران پس از تحویل به دفاتر زیارتی به دفتر مرکزی می‌آید، اظهار داشت: روزانه از ۶۰۰ دفتر زیارتی استان تهران هزاران گذرنامه به دفتر مرکزی تحویل داده می‌شود و پس از تقسیم‌بندی گذرنامه‌ها اقدامات برای صدور ویزای زائران آغاز خواهد شد.

 

 


در شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی استان تهران استیکر ویزا چاپ شده و پس از امضا، گذرنامه‌ها به سفارت می‌رود. پس از چاپ و امضای استیکرها، آن‌ها را به گذرنامه افراد می‌چسبانند و تحویل سفارت می‌دهند.

سفارت نیز دو مهر آبی و قرمز (آبی برای سفارت و قرمز برای کنسولی) با امضای مشخص، بر روی استیکرهای ویزا می‌زند و تحویل دفتر مرکزی داده و این دفتر نیز گذرنامه‌های ویزا شده را به دفاتر زیارتی تحویل می‌دهد.

 

 

این روند به گفته مسؤولان حداکثر ۷۲ ساعت به طول می‌انجامد؛ البته در برخی از استان‌ها این روند تا ۴۸ ساعت نیز کاهش داشته است اما با توجه به حجم بالای متقاضیان استان تهران، ویزای زائران اربعین از زمان تحویل مدارک تا دریافت ویزا نهایت ۴ روز زمان نیاز دارد.

شرکت مرکزی زیارتی استان تهران در روزهای اخیر با حجم بالای متقاضیان اربعین حسینی روزانه تا ۵۰ هزار گذرنامه را تحویل گرفته و اقدامات لازم برای صدور ویزا را انجام می‌دهد که به دلیل لزوم تسریع در صدور ویزای زائران این مرکز به صورت شبانه‌روی فعال است تا جایی که روزانه هر چند گذرنامه تحویل دفتر مرکزی می‌شود، اقدامات برای صدور ویزای آن گذرنامه‌ها نیز انجام گرفته و ویزای زائران تحویل داده شده است.

این امر در حالی است که بسیاری از دفاتر زیارتی که به صورت غیرمجاز اقدام به فعالیت می‌کنند، به بهانه صدور ویزا در یک روز و یا عدم کارآمدی سامانه سماح برای صدور ویزا، زائران را فریب داده تا هزینه بیشتری از آن‌ها اخذ کنند اما در دفاتر مجاز که هزینه‌ها در سامانه سماح پرداخت می‌شود، نه تنها از زائران هزینه بیشتر اخذ نمی‌شود بلکه زمان صدور ویزا هم به طور مشخص تا ۷۲ ساعت است.

 

 

مسؤولان سازمان حج و زیارت نیز پیوسته تأکید دارند که زائران برای جلوگیری از تخلفات برخی افراد سودجو در سامانه مساح ثبت‌نام کرده و از پرداخت هزینه به دفاتر به ویژه دفاتر غیرمجاز جلوگیری کنند.

در روزهای اخیر نیز شاهد بودیم برخی از دفاتر زیارتی غیرمجاز فعالیت گسترده‌ای داشته و گذرنامه‌های زائران را پس از دریافت به سفارت تحویل ندادند و صدور ویزای آن‌ها تا یک هفته نیز زمان برده است. این امر موجب نارضایتی بسیاری از زائران شده است، به همین دلیل برخی از آن‌ها از روند ثبت‌نام تا صدور ویزا در سامانه سماح گلایه دارند در حالی که این تخلفات ربطی به سامانه سماح و مسؤولان مربوطه نداشته و بی‌دقتی زائران در انتخاب دفتر زیارتی برای تحویل گذرنامه موجب این بی‌نظمی شده است.

 

 


البته برخی از مسؤولان دفاتر غیر مجاز به بهانه اینکه به ما ارز دولتی برای صدور ویزا تعلق نمی‌گیرد، مدعی هستند که سایر دفاتر با ارز دولتی اقدام به صدور ویزا می‌کنند اما مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت در پاسخ به این ادعا گفت: ارز دولتی به دفاتر تعلق نگرفته بلکه به هر کسی که در سامانه سماح نام‌نویسی کرده این تسهیلات تخصیص یافته است. علاوه بر این، زائران باید بدانند که در صورت مراجعه به مراکز غیر مجاز ممکن است ویزای جعلی دریافت کرده و در مرز با مشکل مواجه شوند.

وی با بیان اینکه دفاتر ما بابت عملیات صدور ویزا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند، افزود: برخی دفاتر حاضر نیستند با این مبالغ کار کنند اما ما اجازه تخلف نمی‌دهیم تا برخی چند برابر هزینه اصلی ویزا از مردم اخذ کنند.

 

 

آقایی با اشاره به اینکه از زمانی که زائران مدارک تحویل می‌دهند، فرآیند صدور ویزا آغاز می‌شود، خاطر نشان کرد: ثبت‌نام در سامانه سماح کافی نیست بلکه باید زائران گذرنامه خود را به دفاتر تحویل دهند تا صدور ویزا آغاز شود. اگر کسی داخل سامانه سماح نام‌نویسی کند و هزینه را پرداخت کند دیگر برخی دفاتر متخلف نمی‌توانند هزینه بیشتری بپردازند.

وی با بیان اینکه اگر برخی دفاتر هزینه بیشتری از زائران برای صدور ویزا اخذ کنند تخلف کرده‌اند، گفت: زائران باید این تخلف را در سامانه سماح با انتخاب دومین گزینه که «رسیدگی به شکایت» است، گزارش دهند تا همکاران ما به آن رسیدگی کنند.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در روزهای پایانی هفته گذشته صدور روادید در استان تهران کند شد، گفت: در سه روز اخیر با رشد حجم ثبت‌نام روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار ویزا در استان تهران صادر شده است. با تلاش خادمان امام حسین (ع) حتی یک کار هم از روز گذشته برای صبح امروز باقی نمانده است و از صبح تا کنون بیش از ۳۰ هزار گذرنامه تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که زمان صدور ویزا را به ۴۸ ساعت برسانیم، افزود: یکی از مشکلات توزیع و تفکیک گذرنامه‌ها بود که با دستور رئیس سازمان حدود ۲۰ نیرو به واحد تزریق شد تا پتانسیل بسیج شود و روند صدور ویزا سرعت یابد. 

آقایی با اشاره به اینکه بخش اعظم موج و شایعات تأخیر صدور ویزا را افرادی ایجاد کردند که در سال‌های گذشته سودهای میلیونی از ویزا می‌گرفتند، خاطر نشان کرد: امسال با هماهنگی و تمرکز چند نهاد، ویزا را متمرکز کردیم و جلوی خروج ارز را گرفته و هزینه‌ها را کاهش دادیم؛ در نتیجه افرادی که میلیاردی از روادید اربعین سود می‌بردند، دستشان کوتاه شده و اقدام به سیاه‌نمایی کردند.

رئیس هیأت مدیره شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی استان تهران نیز با اشاره به اینکه حدود یک هزار نفر مشغول اخذ ویزای زائران اربعین هستند، گفت: تمامی گذرنامه‌ها پس از رسیدن به دفتر مرکزی و تقسیم بندی به سفارت ارجاع داده می‌شود و پس از صدور ویزا ما این گذرنامه‌ها را تحویل دفاتر زیارتی مربوطه می‌‌دهیم.

به گزارش فارس، هزینه ویزا بر اساس اعلام مسؤلان ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان است و هیچ دفتر زیارتی نباید مبلغی بالاتر از آن را از زائران دریافت کند. 

گزارش از مریم سادات آجودانی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول