محمود شهبازی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه آموزش و پرورش استان زنجان بوده است؛ بحث افزایش پوشش تحصیلی در مقاطع مختلف است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به رسالت آموزش و پرورش در حوزه پوشش تحصیلی و کیفیتبخشی به فرآیند یادگیری افزود: ما باید روی رسالت اول خودمان یعنی پوشش تحصیلی تلاش کنیم چه بسا که طی سنوات گذشته رنج پوشش تحصیلی در استان افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه امروز میزان پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول 95 درصد است، تصریح کرد: این امر با لحاظ ترک تحصیل دختران به دلیل ازدواج و اشتغال پسران در مدارس روستایی احصا شده است.
شهبازی با اشاره به اینکه در استان زنجان علاوه بر فعالیت شورای آموزش و پرورش با کارگروههای مختلف به صورت ابتکاری یک کارگروه به نام پوشش تحصیلی نیز تشکیل شده است، گفت: این کارگروه وظیفه دارد در مناطق 14 گانه مستقر شده و نسبت به علتیابی ترک تحصیل دانشآموزان اقدام کند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد: طبق آمار احصا شده کمترین پوشش تحصیلی در ایجرود است و به همین خاطر به این منطقه یک توجه ویژه کردهایم که البته به دلیل تلاشها میزان پوشش افزایش هم یافته است.
*100 مدرسه مختلط در زنجان داریم
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر تعداد کلاسهای درس مختلط در دوره متوسطه گفت: در استان زنجان حدود 100 مدرسه مشتمل بر 6 هزار دانشآموز مختلط است.
شهبازی با اشاره به اینکه دلیل تشکیل کلاسهای مختلط کاهش جمعیت دانشآموزی روستایی و به حد نصاب نرسیدن دانشآموزان برای تشکیل مدرسه مستقل است، افزود: البته ما در آموزش و پرورش راضی به این کار نیستیم؛ ولی به خاطر اینکه دانشآموزان از تحصیل باز نمانند، این اقدام را انجام دادهایم.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: البته خود اولیای دانشآموزان نیز تمایل بیشتری دارند که دانشآموزان در مدارس مختلط درس بخوانند تا اینکه به روستاهای همجوار برای تحصیل بروند.
وی با اشاره به اجرای طرح سرویس روستا مرکزی برای کاهش مدارس مختلط بیان کرد: با این حال به علت کمبود اعتبارات مجبور به برگزاری کلاسهای مختلط میشویم.
شهبازی با بیان اینکه ای کاش این فرهنگ بود که دانشآموزان در مدارس تفکیک شده درس بخوانند که در این زمینه نیز مدارس شبانهروزی برای دانشآموزان در نظر گرفته شده است، افزود: اما خود والدین ترجیح میدهند که فرزندان در مدارس مختلط درس بخوانند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: برای مثال سال قبل در یکی از روستاها که سه کیلومتر با شهر فاصله داشت ما ناچار به دایر کردن مدرسه شدیم؛ هرچند که آمار کم بود و مدرسه نیز مختلط دایر شد.
*آسیبزا بودن دایر کردن مدارس مختلط
وی با اشاره به اینکه دایر کردن مدرسه به تعداد کم برای آموزش و پرورش سخت است، گفت: دایر کردن این مدرسه هم به لحاظ هزینهای و هم تامین نیروی انسانی سخت است.
شهبازی با اذعان به آسیبزا بودن دایر کردن مدارس مختلط بیان کرد: البته نیروی انسانی که به این مدارس اعزام میشوند؛ قبلا آموزش میبینند ولی قطعا این امر آسیبزا خواهد بود.
وی با بیان اینکه اولیا به برگزاری کلاس مختلط تمایل دارند، افزود: این در حالی است که آموزش و پرورش آمادگی دارد همه این دانشآموزان را در مراکز شبانهروزی اسکان داده و آموزش دهد که دبیران تخصصی در آن حضور دارند.
شهبازی افزود: به علت عدم پذیرش این مدارس از سوی اولیا و همچنین دانشآموزان آموزش و پرورش برای جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان اقدام به برپایی مدارس مختلط کرد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در پاسخ به سوالی درباره آسیبهای این مدارس به لحاظ جنسی و رنج نمرهای افزود: ما به مدیران این مدارس آموزش دادهایم تا آسیبها کاهش پیدا کند و همه جوانب رعایت شده است که آسیبها به حداقل برسد اما به هر صورت بیتاثیر نبوده است.
وی با بیان اینکه در نهایت انتخاب آموزش و پرورش این است که دانشآموزان در مدارس یک جنسیتی با دبیران تخصصی تحصیل کنند، افزود: اما در مدارس مختلط در برخی از این مدارس دبیران متخصصی که در مدارس شبانهروزی دارند نیز نتوانستهایم به کار بگیریم.
شهبازی افزود: ولی به هر حال آموزش و پرورش برای این دانشآموزان از نظر آموزش کوتاهی نکرده و تلاش کرده است که آسیبها به حداقل برسد؛ هرچند که این وضعیت ایده آل آموزش و پرورش نیست.
*معلمان مدارس مختلط اکثرا خانم هستند
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه پس از انتخاب رشته وضعیت فرق میکند و زمینه برای تحصیل دانشآموزان فراهم شده و دیگر مدارس مختلط نداریم، افزود: گاها در دوره متوسطه حتی با حد نصابهای پایین با کسب مجوز از وزارتخانه مدرسه در روستا برگزار و در یک رشته با پنج دانشآموز مدرسه حفظ شده است که دانشآموزان ترک تحصیل نکنند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش شرایط تحصیل را برای همه دانشآموزان فراهم کرده است، گفت: البته منکر ترک تحصیل نیز نیستیم و البته این امر دلایل خاص خود را دارد، هر چند که ما آن را به حداقل رساندهایم.
شهبازی در پاسخ به سؤالی درباره روال انتخاب معلمان از لحاظ جنسیتی نیز افزود: در مدارس مختلط انتخاب معلمان متفاوت است و ممکن است در یک مدرسه هم معلم آقا و هم خانم حضور داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد: نحوه انتخاب معلمان در این مدارس به این شکل است که وقتی غالب دانشآموزان دختر هستند از معلمان خانم و اگر پسر بیشتر بوده معلم آقا استفاده شده است.
وی افزود: با این حال در این مدارس بیشتر از معلمان خانم استفاده شده است تا دختران احساس امنیت و اعتماد بیشتری داشته باشند که در مدرسه حضور داشته باشند، هرچند که در حضور معلم آقا نیز این امنیت وجود دارد.
انتهای پیام/ن