اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

نامور مطلق خبر داد

ارائه الگوی بومی در دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان گفت: به دنبال ارائه الگوی بومی در بحث هنر اسلامی - ایرانی هستیم و می‌کوشیم براساس ساختار استادشاگردی، هنرهای این سرزمین کهن را گسترش دهیم.

ارائه الگوی بومی در دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان

به گزارش خبرنگار گروه علمی ودانشگاهی خبرگزاری فارس، بهمن نامور مطلق سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی در نشست خبری آئین گشایش دانشگاه استاد فرشچیان گفت: ایران سرزمین دانشگاه‌ها و هنرها است، ضمن اینکه قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان به نام جندی‌شاپور در یونسکو به نام ایران ثبت شده است. 

وی افزود: همواره در حوزه دانشگاه، ایران خلاق و تمدن‌ساز و دانش‌پرور بوده است، اما متأسفانه با حضور مدرنیته در ایران، تألیف بودن دانشگاه‌ها از دست رفته است، و با آنکه تغییر ساختار به روش غربی در ایران دستاوردهای مختلفی داشته است، اما نواقص آن منجر به توقف زایش فرهنگ در ایران شده است.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان تصریح کرد: این دانشگاه برای رفع یکی از حلقه‌های گمشده نظام آموزشی ما تأسیس شده است. 

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان ایران سالها نسبت به خلق آثار هنری شکایت داشته‌اند و بسیاری از آثار باستانی و تاریخی، مرمت‌گر خوبی ندارند، لذا نیازمند ساختار بومی آموزشی برای خلق هنرمند خلاق و حکیم هستیم که ریشه در این خاک داشته و از تجربیات بین‌المللی برخوردار باشد. 

وی خاطرنشان کرد: بیست سال پیش طرح دانشگاه فرشچیان در فرهنگستان هنر ارائه و سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم ارسال شد. 

وی گفت: دانشگاه استاد فرشچجیان در ابتدا قرار بود در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راه‌اندازی شود، اما شرایط تحقق آن وجود نداشت، ولی دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی لازم را در تمام ابعاد آموزشی، امکاناتی و تجهیزاتی داشت.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان خاطرنشان کرد:‌ساختمان هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است، و با آنکه استاد فرشچیان سالها نگران هنر و دغدغه‌های بزرگی در این خصوص بودند، اما دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جدی وارد این گود شده و خیلی سریع اقدام به راه‌اندازی آن کرد. 

وی درباره اعضای شورای این دانشگاه گفت: آقایان ایمانی، بلخاری، شریف‌زاده، رجبی، صادقی و اینجانب هیأت‌ امنای دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان هستند. 

وی تصریح کرد: به دنبال ارائه الگوی بومی در بحث هنر اسلامی - ایرانی هستیم و می‌کوشیم براساس ساختار استادشاگردی، هنرهای این سرزمین کهن را گسترش دهیم. 

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با اشاره به پخش آثار هنری - ایرانی به نام دیگر کشورها در جهان گفت: میراث معنوی و تاریخی ایران باید به خوبی در دنیا شناسایی شده و سپس پرورش یافته و توسط هنرمندان این سرزمین گسترش پیدا کند. 

وی تصریح کرد: قرار است تجربیات تاریخی ایران و تجربیات نظام آموزشی بین‌المللی توأمان با یکدیگر در این دانشگاه به کار گرفته شود، به همین جهت می‌کوشیم استادان اصیل هنری ایران وارد این دانشگاه شده و شاگردان خوبی را پرورش دهند، البته قرار نیست مقابل دیگر دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی هم قرار بگیریم.

نامور مطلق افزود: بیشتر تحصیل‌کنندگان صنایع دستی در دنیا متعلق به ایران است، ضمن اینکه حلقه گمشده‌ای به نام نظام استادشاگردی و تربیت استادان بزرگ برای ترویج هنرهای اسلامی - ایرانی در شرایط فعلی امری واجب است. 

وی افزود: قصدمان تکثیر استادان فعلی هنر و گذر از آنان و همچنین عبور شاگردان باتجربه و متبحر از استادان خود در این دانشگاه است، به همین دلیل به دنبال صیانت از هنر ایرانی و توسعه آن به جهان هستیم، البته شعبه‌های دیگری را هم در دنیا راه‌اندازی خواهیم کرد. 

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان اظهار داشت: قرار است با مذاکرات انجام شده با مسئولین، دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان به پایگاه کرسی‌های نظریه‌پردازی در کشورمان در این بخش تبدیل شود، همچنین قرار است یکی از کمیته‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع صنایع دستی هم پایگاه اصلی‌اش را در این دانشگاه قرار دهد. 

نامور مطلق تصریح کرد: در حال حاضر نظامنامه و چشم‌انداز و آئین‌نامه‌های جذب دانشجو و استاد مربوط به دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان در حال تدوین است که قرار است این نظام‌نامه، بومی باشد. 

نامور مطلق افزود: این دانشگاه قرار است در ابتدا در 3 حوزه دانشکده نگارگری و هنرهای وابسته به آن، خوشنویسی، صنایع دستی فعالیت کند، ضمن اینکه شعبات مختلفی هم در داخل کشور نظیر اصفهان، همدان، چند شهر شمالی کشور، ارومیه، تویسرکان، ملایر و دیگر زادگاه‌های اصیل ایرانی ایجاد شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول