اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

توصیه‌ها و درخواست‌های رئیس سابق از رئیس کنونی سازمان اوقاف

رئیس سابق سازمان اوقاف هنگام تحویل مسئولیتش توصیه‌ها و درخواست‌های جالبی به رئیس جدید مطرح کرد.

توصیه‌ها و درخواست‌های رئیس سابق از رئیس کنونی سازمان اوقاف

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، آئین تودیع و معارفه رؤسای سابق و کنونی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و مسئولان کشور در سازمان اوقاف برگزار شد.

محمدی طی سخنانی با بیان اینکه در پرداختن امور سازمان از مدیران پیشین مشورت می‌گرفتیم، گفت: مدیریت سازمان یک مدیریت تک بعدی نبود بلکه همه جانبه بود و ما در امور مختلف از مدیران سابق و اسبق اوقاف در شور و مشورت استفاده می‌کردیم حتی کسانی که بازنشسته بودند.

وی قرآن را در رأس امور فعالیت‌های سازمان اوقاف دانست و گفت: بحث قرآن مهمترین فعالیت ما در سازمان بود و امور دیگر مانند اداره بقاع متبرکه و امور موقوفات و منابع انسانی موضوعاتی بود که با استفاده از نظرات کارشناسان و توجه به منویات مقام معظم رهبری در این سازمان انجام می‌شد.

از مدیران گزارش شرعی می‌خواستیم نه سازمانی

رئیس سابق سازمان اوقاف با بیان اینکه ما از مدیران گزارش سازمانی نمی‌خواستیم، گفت:‌ مهمترین خواسته رهبر معظم انقلاب از ما اجرای دقیق نیت واقفان بود و در این زمینه ما از مدیران،‌گزارش شرعی می‌خواستیم تا جایی که گاهی دوستان برای حفظ صیانت از یک موقوفه تا 20 روز بر روی وقف‌نامه آن کار می‌کردند.

اجازه نفوذ به سازمان اوقاف را به کسی ندادیم

محمدی جلوگیری از اعمال نفوذ بر سازمان اوقاف را از دیگر تلاش‌های سازمان در دوران مدیریتش دانست و گفت:‌ ما فرمایشات امام و رهبری را به عنوان چراغ راه در مقابل خود قرار دادیم و از نفوذ بر مدیریت سازمان جلوگیری کردیم تا جایی که بسیاری از سیاسیون، دولتمردان و حتی علما از ما دلخور می‌شدند.

برخی اقدامات سازمان اوقاف در ۸ سال اخیر

وی در خصوص برخی از فعالیت‌های اوقاف در دوران مدیریتش گفت:‌ تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، ترویج فرهنگ زیارت و معرفی امامزادگان، تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن به ویژه حفظ آیات الهی، ورود سازمان به عرصه‌های اجتماعی و ارائه خدمات مادی و معنوی به مردم از جمله فعالیت‌های سازمان اوقاف به شمار می‌رود. همچنین ورود به عرصه‌های اقتصادی، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان، اطلاع‌رسانی خدمات وقف به نخبگان جامعه، ایجاد هیأت فقهی و حقوقی برای مشورت دادن به مسئول سازمان از دیگر اقدامات سازمان اوقاف در 8 سال اخیر به شمار می‌رود.

صدور سند رسمی برای بیش از ۷۳ هزار موقوفه

رئیس سابق سازمان اوقاف تغییر ساختار سازمان را از دیگر امور دانست و گفت: این ساختار از سال 63 تا 88 هیچ تغییری نکرده بود و ما از سال 88 تا امسال تحولات مهم و زیربنایی در این سازمان ایجاد کردیم. همچنین ثبت رسمی موقوفات در سازمان اسناد از دیگر فعالیت‌های مهمی است که از ابتدای تشکیل این سازمان تا سال 88 تعداد 64 هزار و 500 سند رسمی به ثبت رسیده اما طی 8سال اخیر 73 هزار سند برای موقوفات کشور ثبت و اخذ شده است.

محمدی توجه به درآمد موقوفات و ثبت اجاره‌نامه برای موقوفات را از دیگر فعالیت‌های این سازمان دانست و گفت: تلاش ما این بود که برای موقوفات سند اجاره مشخص کنیم و مبلغ اجاره و هزینه کرد آن را به همراه درآمد امامزادگان و هزینه‌کرد آن را به طور دقیق و شفاف به مردم اعلام کنیم.

توصیه‌ها و درخواست‌های رئیس سابق از رئیس کنونی

وی با بیان چند درخواست و توصیه به حجت‌الاسلام خاموشی رئیس جدید این سازمان گفت:‌ از شما درخواست می‌کنم کارهای نیمه تمام از جمله اخذ اسناد رسمی، ثبت و ضبط موقوفات، راه‌اندازی سامانه شماره 2 موقوفات و اقدامات دانش‌بنیان را ادامه دهید و به سرانجام برسانید. همچنین طرح اجرای دقیق و امینانه نیت واقفان موضوعی بود که ما با بازنگری در ساختار آن را شروع کردیم و امیدوارم شما آن را به نقطه پایانی برسانید.

گواهی می‌دهم نیروهای سازمان جوانان مؤمن و انقلابی هستند، از آنها استفاده کنید

رئیس سابق سازمان اوقاف استفاده از نیروهای کنونی سازمان اوقاف را از جمله خواسته‌های از رئیس جدید این سازمان دانست و گفت: من شهادت می‌دهم جوانان مؤمن و متخصصی در این سازمان حضور دارند که در سال‌های اخیر شناخت خوبی از فعالیت‌های سازمان به دست آوردند و می‌توانند به شما در پیشبرد اهداف کمک کنند.

مردم را با فواید و خدمات موقوفات آشنا کنید

محمدی معرفی موقوفات خدمات محور را یکی دیگر از ضروریات فعالیت جدید رئیس جدید سازمان برشمرد و گفت: بسیاری از مردم از خدمات موقوفه‌ها بی‌خبر هستند و باید این ها را به عموم مردم معرفی کرد. امروز همه مساجد موقوفه هستند ، بسیاری از درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های از جمله بیمارستان نمازی شیراز موقوفه است حتی بیش از 400 ورزشگاه موقوفه در کشور داریم یا 1400 مدرسه وحدود 40 دانشگاه موقوفه هستند و کسی اینها را نمی‌داند و با فواید وقف آشنا نیست.

حل بزرگترین اخلاف ملکی کشور به میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار

وی حل اختلافات ملکی را از دیگر تلاش‌های اوقاف در دوره مدیریتش برشمرد و گفت: در بسیاری از موقوفات اختلافاتی با دیگر نهادها داشتیم که در دیگر موارد با ورود رهبر معظم انقلاب حل شد و به لطف خدا توانستیم بزرگترین اختلاف ملکی کشور را که مربوط به یک میلیون و 400 هزار هکتار زمین بود حل کنیم.

حمایت‌های رهبری نبود باید مان ۸ سال قبل از اوقاف می‌رفتم

محمدی با تشکر از همکارانش در سازمان اوقاف گفت: امیدوارم نهایت همکاری را با حجت‌الاسلام خاموشی داشته باشید و وی را در رسیدن به اهدف بزرگ یاری کنید. همچنین از رهبر معظم تشکر می‌کنم که بیش از آنکه شایستگی داشتیم از ما حمایت کردند و شاید اگر حمایت‌های ایشان نبود من باید همان 8 سال پیش این سازمان را ترک می‌کردم.

نقاط ضعف دوره ما را استخراج کنید

رئیس سابق سازمان اوقاف در پایان آسیب‌شناسی دوره مدیریتش را به عنوان آخرین درخواست از حجت‌الاسلام خاموشی مطرح کرد و گفت: از شما می‌خواهم این دوره را آسیب شناسی کنید و نقاط ضعف را که همگی به من بازمی‌گرد مشخص و در راه حل آن تلاش کنید. همچنین یکی از بزرگترین آفات در این سازمان فروش املاک بود که ما جلوی آن را گرفتیم و امیدوارم شما هم در این زمینه کوشا باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول