اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

فارس خبر می‌دهد

آغاز طرح سفر‌های ریلی اربعین/ چند توصیه به زائران‌ در سفر با قطار

زائران یک ساعت قبل از حرکت در ایستگاه راه‌آ‌هن تهران حضور یابند؛ هم‌چنین هنگام بازگشت از کربلا، ۱۵ ساعت قبل از زمان حرکت قطار از کرمانشاه، در پایانه باشند.

آغاز طرح سفر‌های ریلی اربعین/ چند توصیه به زائران‌ در سفر با قطار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در راستای تسهیل تردد زائران حسینی به نقاط مرزی بابت سفر اربعین، قطار ترکیبی تهران-کرمانشاه و مشهد-کرمانشاه راه‌اندازی شد بدین ترتیب که زائران تا کرمانشاه توسط قطار جابه‌جا می‌شوند و سپس از کرمانشاه با اتوبوس به مرز مهران می‌روند.

در این سیستم تهیه بلیت به صورت ترکیبی قطار و اتوبوس امکان‌پذیر است.

برای ایام اربعین حسینی و جابه جایی زوار در تاریخ‌های امروز ۲۸ مهرماه ۹۷ تا ۱۱ آبان‌ماه ۹۷، تعداد ۱۶۰ رام قطار مسافری فوق‌العاده و ۱۳۴ رام قطار ترکیبی تهران ـ مهران راه‌اندازی شده است.

به گفته معاون مسافری راه‌آهن ‌ ۲۶ رام قطار فوق‌العاده نیز برای ایام اربعین در مسیر تهران ـ خرمشهراختصاص یافته است، یک ست ریل‌باس نیز از ایستگاه راه‌آهن خرمشهر تا مرز ریلی شلمچه به صورت ۲۴ ساعته فعال است؛‌ قطارهایی که در  مسیر جنوب فعالیت می‌کنند تا ایستگاه راه‌آهن خرمشهر و در ادامه تا شلمچه ادامه سیر دارند.

به گفته معاون مسافری راه‌آهن با آژانس‌ها هماهنگ شده است که اگر زائران مایل بودند از مرز مهران تا نجف هم در بسته خود بلیت تهیه کنند و امکان خرید داشته باشند که این بلیت اتوبوس به صورت ارزی هست، همچنین امکان تهیه بلیت اتوبوس از کربلا تا مهران هم در بسته‌های بلیت‌های برگشت قطارهای ترکیبی وجود دارد تا مسافر بلیت اتوبوس کربلا تا مهران دریافت کند، سپس از مهران با اتوبوس به کرمانشاه بیاید و آنجا از طریق قطار به تهران منتقل شود.

 بلیت قطار صندلی ترکیبی تهران-مهران ۱۵۰ هزار تومان

به گفته موسوی، معاون مسافری راه‌آهن،‌ قطارهای فوق‌العاده اربعین در سه سازمان صندلی، چهار تخته و ۶ تخته است و قیمت بلیت سازمان‌های صندلی در یک مسیر رفت شامل هزینه پذیرایی غذای گرم (شام و نهار) و ‌هزینه قطار و هزینه بلیت اتوبوس، ۱۵۰ هزار تومان است، قیمت بلیت قطار صندلی را حدود ۵۵ هزار تومان از تهران تا کرمانشاه در نظر گرفتیم،‌ قیمت بلیت اتوبوس از کرمانشاه تا مهران هم در بلیت ترکیبی مذکور ۷۵ هزار تومان در نظر گرفتیم ‌و هزینه پذیرایی نهار و شام (غذای گرم) هم حدود ۲۰ هزار تومان محاسبه شد.

وی همچنین گفته بود قیمت بلیت قطارهای چهار و شش تخته با توجه به ارتقای کیفیت خدمات، قدری گران‌تر از قطارهای صندلی و تا حدود ۳۰۰ هزار تومان است‌.

* توصیه به زائران حسینی ‌‌‌قبل از حرکت قطار

‌توجه به این مهم که عراق کشوری خارجی با شرایط و مقررات خاص خود است، لزوم رعایت قوانین و احترام به حاکمیت آن الزامی است، داشتن گذرنامه و ویزای عراق لازم و حتمی است و مسؤولان عراقی و ایرانی از ورود و خروج بدون مجوز ممانعت خواهند کرد.

آمادگی کامل و همه جانبه و داشتن سلامت جسمانی با توجه به مسیر طولانی، سرما و گرما، ازدحام، احتمال بیماری و غیره در این سفر بدیهی است.

کهنسالان و کودکان و بیماران قلبی و عصبی و زنان باردار از سفر خودداری و زیارت را به فرصت دیگری موکول کنند، در صورت نیاز، همراه داشتن نسخه پزشک الزامی است و حتی المقدور داروهای خاص و ضروری را فراموش نکنید.

حمل مواد مخدر در عراق جرم محسوب می‌شود (فرد معتاد متهم است نه بیمار)، بنابراین ابتدا با وی برخورد فیزیکی سپس رسیدگی قضایی خواهد شد و در محاکمه نیز شدیدترین احکام صادر می‌شود. 

وسایلی نظیر کوله پشتی، کیسه خواب، کفش مناسب و وسایل شخصی و در صورت تمایل دفترچه یادداشتی برای ثبت خاطرات همراه داشته باشید. 

با توجه به استقرار خود پردازها در عراق به همراه داشتن کارت بانکی بلامانع است، اما لزومی به همراه داشتن مقدار زیادی پول نیست البته این بدان معنی نیست که تمهیدات لازم را در نظر نگیرید بلکه به منظور امنیت بیشتر و جلوگیری از فقدان و سرقت است.

از سفر انفرادی به خصوص خواهران اجتناب شود و بهتر است دسته جمعی سفر کنید و خواهران همراه کاروان باشند.

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مشکلات اربعین بحث گمشدگان و مفقودین و اموال آنان است، همانطور که تاکید شد احتمال گم شدن کهنسالان و کودکان و بیماران بیشتر از بقیه است، اگر اصرار بر حضور این عزیزان وجود دارد حتما مشخصات شخصی، شهر اعزام کننده، تلفن یکی از همراهان، تلفنی از شهر اعزام کننده و بیماری احتمالی در کارتی درج و به صورت گردن آویز یا در جیب افراد قرار گیرد. 

در مورد وسایل و هر آنچه از فرد جدا می‌شود اعم از ساک، کوله پشتی، موبایل، کیف پول و یک شماره تماس و مشخصات در آنها قرار گیرد. 

پشت تلفن همراه نیز شماره دیگری جز شماره خط نوشته شود، در آخرین صفحه گذرنامه هم یک شماره تلفن قید شود که در صورت گم شدن آن بتوان در اسرع وقت آن را به صاحبش باز گرداند.

خواهران از همراه آوردن طلا و جواهرات خودداری کنند و اگر لزومی برای به همراه داشتن آنها وجود دارد از آشکار کردن و نشان دادن آن به دیگران خودداری و در حفاطت آن دقت لازم را داشته باشند.‌

با توجه به تراکم جمعیتی در مرزها و اماکن دیگر داشتن سعه صدر بخشی از زیارت محسوب می‌شود. 

* توصیه‌های مهم برای زائران در سفر با قطار

حضور در ایستگاه راه آهن یک ساعت قبل از حرکت الزامی است.

زائران از هر گونه پراکندگی در محیط پایانه‌های در طول مسیر و خروج از بسته ترکیبی ادامه مسیر، جداً خودداری کنند در غیر این صورت هیچگونه مسؤولیتی بر عهده آژانس‌ نیست.

زائران به هنگام بازگشت در کربلا، تا ۱۵ ساعت قبل از زمان حرکت قطار از کرمانشاه، در پایانه حضور یابند، اگر به هر دلیلی به موعد مقرر نرسیدید، ۸ ساعت قبل از حرکت قطار از ایستگاه کرمانشاه، خود را به پایانه در مرز مهران برسانند.

شرایط عمومی سفر با قطار 

زائران توجه داشته باشند که زمان توقف قطار برای انجام فریضه نماز بیست دقیقه است، در راستای عدم اتلاف وقت زائران پیش از توقف قطار، وضو و مقدمات نماز را انجام داده و پس از اقامه نماز سریعاً به قطار سوار شوند.

چنانچه به دلائلی از قبیل ادای فریضه نماز، صرف غذا در رستوران و غیره کوپه خود را ترک می‌کنید، حتی‌المقدور اشیای قیمتی را به همراه برده یا یکی از همراهان‌ در کوپه بماند.

‌هنگام مراجعه به قطار، در صورت توقف بیش از یک قطار در ایستگاه بین راهی، زائران دقت کنند تا به اشتباه سوار قطار دیگری نشوند.

با صرفه جویی در مصرف آب، امکان استفاده از آن را برای دیگران مهیا کنیم.

بر اساس قانون، استعمال دخانیات در اماکن و وسائل نقلیه عمومی ممنوع است، از کشیدن سیگار در کوپه و سالن خودداری کنید. 

به همراهان به خصوص کودکان خود توصیه کنید شماره سالن و صندلی، مبدأ و مقصد را به خاطر بسپارند.

در طول سفر بلیت را همواره در دسترس خود قرار دهید، مأموران قطار از سوار شدن افراد بدون بلیت ممانعت می کنند، در صورت سوار شدن، این افراد مشمول پرداخت جریمه‌ای به میزان 1.5 برابر بهای بلیت، بدون اختصاص جا می‌شوند. 

دویدن ، تجمع و ایجاد سر وصدا در راهرو موجب سلب آسایش و آرامش مسافران خواهد شد. 

مسائل و مشکلات خود را برای پیگیری به رئیس قطار اعلام کنید. 

رعایت حجاب و شئون اسلامی در طول سفر الزامی است. 

‌قطار مطمئن‌ترین وسیله سفر است در صورت بروز حادثه غیرمترقبه به راهنمایی‌ها و دستورات مأموران قطار توجه کنید.

* نکات ایمنی سفر با قطار

از ایستادن کنار درهای کشویی بین سالن‌ها به دلیل وجود خطرات احتمالی اجتناب کنید.

از پذیرفتن وسائل امانی افراد مشکوک و ناشناس و یا تحویل وسائل خود به دیگران خودداری کنید.

از دست زدن به تابلوی برق سالن به دلیل بروز خطرات جانی، جداً خودداری شود.

در طول سفر همواره مراقب وسائل و اموال قیمتی خود باشید.

در صورت قطع روشنایی، در کوپه را بسته و مراقب رفت و آمد افراد مشکوک و وسائل خود باشید.

دستگیره ترمز اضطراری در محفظه‌ای مخصوص بالای در کوپه تعبیه شده است، استفاده از آن فقط در موارد اضطراری و برای اعلام خطر مجاز است، استفاده غیرمجاز آن یک میلیون ریال جریمه نقدی در پی دارد.

گرفتن غذا و دارو از افراد ناشناس و مشکوک، سلامت و امنیت شما را تهدید می‌کند.

هرگونه رفتار خلاف‌ اخلاق‌ و یا موارد مشکوک را به رئیس قطار اطلاع دهید. 

* موارد ضروری هنگام مراجعت از سفر

ارائه‌ی گذرنامه توسط زائران در هنگام ورود به گیت گذرنامه در مبادی ورودی مرزی به کشور برای ممهور شدن مهر ورود در گذرنامه توسط افسر پلیس مستقر در گیت مرزی الزامی است، عدم اقدام به این امر تبعات و پیگرد قانونی برای مسافر در بردارد.

زائران از تجمع و ازدحام در مبادی ورودی خودداری کنند و ضمن حفظ آرامش خود، دیگران را نیز به این امر دعوت کنند.

زائران در مبادی ورودی و خروجی با مأموران کنترل مرزی و نهادهای امنیتی و انتظامی تعامل و همکاری های لازم را داشته باشند و از بحث و جدل با آنان پرهیز کنند.

زائران زمان بازگشت خود را به کشور مدیریت کرده و به ساعات پایانی مراسم اربعین موکول نکنند.

با توجه به انبوه بازگشت‌ها در برگشت به کشور، زائران نسبت به افراد کهنسال و کودکان اهتمام داشته و به آنان در طول مسیر کمک کنند.
 
بنابراین گزارش طرح‌ سفر‌های ریلی اربعین از امروز آغاز شد و تا ۱۳ آبان‌ماه ادامه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول