اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر خارجه ترکیه درباره پرونده خاشقچی:

نتایج تحقیقات را شفاف در اختیار جهانیان می‌گذاریم/ فایل صوتی در اختیار کسی قرار ندادیم

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه نتایج تحقیقات در پرونده مفقود شدن روزنامه‌نگار سعودی را به‌طور شفاف در اختیار جهانیان می‌گذارند، گفت تا کنون نیز فایل صوتی در اختیار کسی قرار نداده‌اند.

نتایج تحقیقات را شفاف در اختیار جهانیان می‌گذاریم/ فایل صوتی در اختیار کسی قرار ندادیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (جمعه) اعلام کرد که در جریان تحقیقات در پرونده مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول، اطلاعات و مدارک مستدلی از سرنوشت وی دارند.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه به زودی نتایج تحقیقات را منتشر می‌کنند، توضیح داد: «به محض تکمیل شدن تحقیقات ما، نتایج را به صورت شفاف در اختیار تمام جهان می‌گذاریم و کشورهای خاصی را برای ارائه اطلاعات، دست‌چین نمی‌کنیم».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی همچنین گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ترکیه فایل صوتی از لحظه کشته شدن خاشقچی در کنسولگری سعودی را در اختیار «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گذاشته، تکذیب کرده و گفت هیچ فایل صوتی در اختیار هیچ کسی قرار نداده‌ایم.

وزیر خارجه ترکیه البته اصل وجود فایل صوتی از شنود مکالمات داخل کنسولگری و صداهایی که در زمان قتل خاشقچی آمده را تکذیب یا تایید نکرد.

خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه دو هفته قبل (دهم مهر – دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. چهار روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن احضار دو مرتبه‌ای سفیر عربستان سعودی در آنکارا، آنقدر به تفتیش کامل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول اصرار کرد تا ریاض راضی شد. رئیس‌جمهور ترکیه با هشدار به مقامات سعودی، تاکید کرد که آنها باید ثابت کنند خاشقچی سالم از کنسولگری خارج شده است.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل کرد.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور شامگاه گذشته برای دومین‌بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شوند. (+) پلیس ترکیه با ظن اینکه سه خودرو متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شده، قصد دارد دو منطقه (جنگل بلگراد و مزرعه‌ای در شهر یالووا) در نزدیکی شهر استانبول را بازرسی و تفحص می‌کند.

انتهای پیام/


عضویت در کانال های بین‌الملل و سیاست خارجی فارس
سروش
آی گپ


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول