اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

پاسخ نگران کننده سازمان محیط زیست به یک خبر

سازمان محیط زیست مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی نیست

سازمان محیط زیست در واکنش به خبر اعزام یک مدافع محصولات تراریخته به کنفرانس شرم الشیخ برای انجام مذاکرات در خصوص تنوع زیستی کشور اعلام کرد: سازمان محیط زیست مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی نیست.

سازمان محیط زیست مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی نیست

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، سازمان محیط زیست در واکنش به انتشار خبر معرفی بهزاد قره‌یاضی از سوی این سازمان به عنوان نماینده ایران برای شرکت و انجام مذاکرات در کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ایمنی زیستی پاسخی ارسال کرد.

در این نامه که به امضای عبدالرضا سپنجی مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور رسانه سازمان محیط زیست رسیده است و با عنوان : «اعزام نخبگان تنوع زیستی و ایمنی زیستی به اجلاس تنوع زیستی» به خبرگزاری فارس ارسال شده است، گفته شده:

۱ـ اجلاس مورد اشاره «اجلاس تنوع زیستی» نیست، بلکه سه اجلاس مربوط به ۱) پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا، ۲) کنوانسیون تنوع زیستی و ۳) پروتکل ناگویا هستند که به صورت همزمان برگزار خواهند شد.

۲ـ آقای دکتر بهزاد قره‌یاضی به استناد ماده ۱۹ پروتکل و ماده ۱۱ قانون ایمنی زیستی مرجع ملی ایمنی زیستی کشور یا National Focal Point است و براساس مصوبات قانونی ملی و بین‌المللی خود مرجع تعیین ترکیب هیأت مذاکره ‌کننده بوده و یکی از افراد باسابقه و متخصص در مذاکرات بین‌المللی ایمنی زیستی کشور است.

۳ـ نامبرده علاوه بر دارا بودن بالاترین درجه تخصصی در حوزه ایمنی زیستی با مقالات و تألیفات متعدد، رتبه استاد تمامی را دارا هستند. وی سابقه مذاکره و شرکت در اجلاس‌های متعدد بین‌المللی مربوط به ایمنی زیستی را دارد. برای مثال، در دو اجلاس قبلی (کره جنوبی و مکزیک) هدایت مذاکرات را عهده‌دار بوده، در نتیجه تلاش‌های وی جمهوری اسلامی ایران به عضویت شورای حکام پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا برگزیده شده است که دستاورد درخشانی است.

۴ـ با توجه به محدودیت‌های مالی ناشی از شرایط اقتصادی و افزایش بهای ارز و دستور صریح رئیس‌جمهور محترم به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی مقرر شده است براساس دستور رئیس محترم سازمان تعداد سفرهای خارجی همکاران سازمان حفاظت محیط زیست، منطقی شود و تا جای ممکن به صورت موقت در این مورد صرفه‌جویی بیشتری صورت پذیرد. نظر به اینکه هیچ‌یک از همکاران نامبرده در خبر اختصاصی فارس حاضر به پذیرش هزینه‌های سنگین شرکت در این اجلاس نشده و تأمین ریالی آن نیز از عهده سازمان خارج بوده است و با توجه به اینکه آقای دکتر قره‌یاضی با سابقه ۲۰ سال حضور در اجلاس‌های متعاهدین ایمنی زیستی و تنوع زیستی در این اجلاس حضور دارند، مقرر شد علاوه بر ایفای وظیفه مرجعیت ملی ایمنی زیستی، «مسئولیت» مذاکرات تنوع زیستی را نیز عهده‌دار شوند.

البته حضور نامبرده در این اجلاس قطعی نیست و علاوه بر اینکه خود اعلام کرده است که مایل به شرکت در این اجلاس نیست، مراحل اعزام نامبرده نیز تکمیل نشده و خبر فارس از اساس فاقد عنصر دقت و صحت است. 

۵- برخلاف گزارش منتشر شده از خبرگزاری فارس (که قضاوت خود را تنها و تنها بر مبنای یک نامه قرار داده است)، به استناد مکاتبات دیگر و اقدامات انجام شده تعدادی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و همکارانی از دانشگاه‌ها و وزارت جهاد کشاورزی نیز بدون تحمیل هزینه به سازمان در این اجلاس نامبرده را همراهی خواهند کرد.

آقای دکتر قره‌یاضی، رأسا آقای مهندس ظهرابی را نه تنها برای مذاکرات بلکه به عنوان یکی از میهمانان عالی‌رتبه جهت شرکت در بخش سران کشورها معرفی کرده‌اند.

۶- متأسفانه مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در ایران برخلاف ادعای خبرگزاری فارس، هرگز سازمان حفاظت محیط زیست نبوده و این مرجعیت بدون هرگونه مصوبه قانونی یا مصوبه هیأت محترم وزیران برعهده فردی از وزارت امور خارجه قرار داده شده است.

۷ـ براساس اطلاع دقیق، آقای دکتر بهزاد قره‌یاضی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ایران تحصیل کرده و در مقطع دکتری بورسیه دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است و دانش‌آموخته دانشگاه راکفلر نبوده و نیست.

۸- قضاوت در مورد اخلاقی بودن انتشار مکاتبات عادی یا محرمانه دولتی از سوی آن خبرگزاری را برعهده خوانندگان گذاشته، این سؤال را مطرح می‌کنیم که در صورت دسترسی مجاز یا غیرمجاز افراد یا نهادهای خاص به اسناد دولتی آیا می‌توانند آنها را منتشر کنند؟

شایسته است خبرگزاری محترم فارس پیش از هرگونه قضاوت عجولانه در مورد تصمیمات دولتی خرد و کلان و پیش‌داوری غیرمنصفانه و به ویژه تخریب دانشمندان متعهد این سرزمین که از قضا منتسب به خانواده معظم شهدا (برادر شهید) هستند و دارای سوابق ارزشمند حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و فعالیت‌های انقلابی دیگر هستند، با مراجع ذیصلاح تماس حاصل کرده، پس از اطمینان از چند و چون ماجرا نسبت به انجام رسالت رسانه‌ای خود اقدام کنند.

پاسخ فارس:

در بند یک این جوابیه عنوان شده است اجلاس مورد اشاره «اجلاس تنوع زیستی» نیست، بلکه شامل سه اجلاس مربوط به  پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا، کنوانسیون تنوع زیستی و  پروتکل ناگویا است که به صورت همزمان برگزار خواهند شددر حالیکه  در نامه مورد اشاره فرد مذبور به عنوان نماینده ایران در کنفرانس اعضای متعاهد کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ایمنی زیستی معرفی شده‌است.

در بند دوم این جوابیه بهزاد قره‌یاضی را مرجع ملی ایمنی زیستی کشور یا براساس مصوبات قانونی ملی و بین‌المللی خود مرجع تعیین ترکیب هیأت مذاکره ‌کننده بوده و یکی از افراد باسابقه و متخصص در مذاکرات بین‌المللی ایمنی زیستی کشور معرفی کرده است حال سوال اینجاست قره‌یاضی از چه زمانی مرجع تعیین ترکیب هیأت مذاکره ‌کننده  در مذاکرات بین‌المللی ایمنی زیستی بوده است و لازم است مصوبات مورد اشاره برای تنویر افکار عمومی از سوی سازمان محیط زیست منتشر شود.

در بند چهارم این جوابیه وجود محدودیت‌های مالی ناشی از شرایط اقتصادی و افزایش بهای ارز اشاره شده و اینکه به دستور صریح رئیس‌جمهور محترم به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی مقرر شده است براساس دستور رئیس محترم سازمان تعداد سفرهای خارجی همکاران سازمان حفاظت محیط زیست، منطقی شود و تا جای ممکن به صورت موقت در این مورد صرفه‌جویی بیشتری صورت پذیرد.

عدم پذیرش هزینه سنگین از سوی همکاران این سازمان را دلیل انتخاب قره‌یاضی برای شرکت در مذاکرات تنوع زیستی دانسته است. در حالیکه در نامه مورد بحث دلیل عدم حضور معاون محیط طبیعی این سازمان را تداخل برنامه‌ای عنوان کرده است.

در بخش دیگری از این بند گفته شده :«مقرر شد نامبرده علاوه بر ایفای وظیفه مرجعیت ملی ایمنی زیستی، «مسئولیت» مذاکرات تنوع زیستی را نیز عهده‌دار شوند.» این مساله سوال جدی این خبر  بوده است که فرد مذکور با چه سابقه و وجاهت علمی قرار است درخصوص مباحث تنوع زیستی کشور به عنوان مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران معرفی شود و در این کنفرانس شرکت کند.

همچنین در این بند حضور نامبرده در این اجلاس را قطعی ندانسته و خبر فارس را از اساس فاقد عنصر دقت و صحت عنوان کرده است که لازم به یادآوری است اطلاعات مورد استفاده در این خبر بنابر نامه رسمی ارسالی سازمان محیط زیست به وزارت امور خارجه اخذ شده است که نبود صحت و وجاهت آنرا منتفی می‌کند.

در بند پنجم از حضور مهمانان ایرانی دیگری در این کنفرانس صحبت شده که هیچ ارتباطی به مساله مورد بحث نداشته چراکه بهزاد قره‌یاضی قرار است به عنوان نمانیده رسمی ایران و عضو مذاکره کننده راهی شرم الشیخ شود.

بند ششم این جوابیه متاسفانه حاوی اطلاعات نگران کننده ای است که بارها از زبان مسئولان سازمان محیط زیست حتی شخص عیسی کلانتری شنیده شده است : « مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در ایران برخلاف ادعای خبرگزاری فارس، هرگز سازمان حفاظت محیط زیست نبوده و این مرجعیت بدون هرگونه مصوبه قانونی یا مصوبه هیأت محترم وزیران برعهده فردی از وزارت امور خارجه قرار داده شده است» بر خلاف ادعای فوق مرجعیت سیاسی کنوانسیون تنوع زیستی با وزارت امور خارجه است و مرجعیت علمی و اجرایی آن با سازمان حفاظت محیط زیست است این مساله با یک مراجعه به فهرست مراجع ملی تمام اعضای کنوانسیون https://www.cbd.int/information/nfp.shtml قابل مشاهده است.

و طبق این سند  https://www.cbd.int/doc/lists/nfp-cbd.pdf هم مرجعیت اولیه و سیاسی کنواسیون  با آقای موسوی از وزارت امور خارجه است (نفر شماره ۱۰۱ در صفحه ۱۳) بوده و بنابر سند https://www.cbd.int/doc/lists/nfp-sbstta.pdf  مرجعیت تکنیکال و علمی کنوانسیون جمهوری اسلامی  ایران بر عهده دکتر فاضل گذاشته شده است. (نفر شماره ۶۷ در صفحه ۸)

مرجع‌ ملی‌ کنوانسیون‌ در ایران‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌، معاونت محیط زیست طبیعی شناخته شده است.

بند هفتم این جوابیه درخصوص تحصیلات بهزاد قره‌یاضی صحبت شده است که درصورت سپردن مسئولیت مورد بحث به ایشان نیازمند شفاف سازی است.

بند پایانی که قضاوت در مورد اخلاقی بودن انتشار مکاتبات عادی یا محرمانه دولتی از سوی آن خبرگزاری را برعهده خوانندگان گذاشته، این سؤال را مطرح می‌کنیم که در صورت دسترسی مجاز یا غیرمجاز افراد یا نهادهای خاص به اسناد دولتی آیا می‌توانند آنها را منتشر کنند؟ را هم خبرگزاری فارس بر عهده خوانندگان می‌گذارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول