اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«دیدبان حقوق بشر سوریه» خبر داد

تركيه هنوز هیچ گروه تروریستی را از منطقه «عاری از سلاح» ادلب خارج نكرده است

با وجود اینکه سه روز از آخرین مهلت خروج تروریست‌ها از منطقه «عاری از سلاح» در ادلب می‌گذرد، دیدبان حقوق بشر سوریه تأکید کرد که هنوز ترکیه نتوانسته است تروریست‌ها را قانع کند که این منطقه را ترک کنند.

تركيه هنوز هیچ گروه تروریستی را از منطقه «عاری از سلاح» ادلب خارج نكرده است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، توافق ادلب که بین ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه حاصل شده، هنوز اجرای مرحله دوم آن تکمیل نشده است.

این توافق شامل سه مرحله بود که در مرحله نخست می‌بایست سلاح سنگین تروریست‌ها و در مرحله دوم، خودِ تروریست‌ها از منطقه «عاری از سلاح» خارج می‌شد و در مرحله سوم، نهادهای دولتی سوریه فعالیت خود را در آنجا آغاز می‌کردند.

استان ادلب اوایل سال 2015 در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلاف «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت.

ترکیه و رسانه‌های معارض اعلام کردند که مرحله نخست با موفقیت انجام شده، ولی این کشور به گفته گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» هنوز نتوانسته است که تروریستها را برای خروج از این منطقه قانع کند.

بر اساس این توافق، تروریستها باید نهایتا تا 15 اکتبر (23 مهر) از منطقه عاری از سلاح خارج می‌شدند و وظیفه متقاعد کردن تروریست‌ها نیز بر عهده ترکیه بود.

دیدبان حقوق بشر که نزدیک به معارضان است، در گزارش صبح امروز پنجشنبه خود نوشت که تا این لحظه هیچ تروریستی از منطقه عاری از سلاح خارج نشده است.

به گفته دیدبان، گروه‌های «جهادی» (تروریستی) بیش از 70 درصد از منطقه عاری سلاح را در اشغال خود دارند که از سلسله جبال شمال شرق لاذقیه آغاز شده و از ادلب و حماه می‌گذرد و به مناطق شمال غرب شهر حلب می‌رسد.

به گزارش این گروه منطقه عاری از سلاح پس از نیمه شب سه شنبه-چهارشنبه شاهد آرامش شکننده‌ای بوده است و این آرامش تا لحظه تنظیم خبر ادامه دارد.

در همین راستا، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه اخیرا در نشست خبری با همتای عراقی خود «ابراهیم الجعفری» تأکید کرد که در صورت شکست توافق ادلب، دمشق گزینه‌های دیگری در اختیار دارد.

در حال حاضر، ائتلاف «هیئة تحریر الشام» (هتش) -که رکن اصلی آن جبهه النصره است- و سایر گروه‌های تروریستی همچنان در خطوط برخورد با ارتش سوریه در ضمن مرزهای منطقه عاری از سلاح مستقر هستند و ترکیه نیز نتوانست این گروه را قانع به انحلال کند.

ناظران می‌گویند که ترکیه قصد داشت با اعلام انحلال جبهه النصره، عناصر این گروه را در ائتلاف موسوم به «الجبهه الوطنیه للتحریر» (+) جای دهد؛ ائتلافی که اخیرا با حمایت ترکیه تشکیل شد.

هیئة تحریر الشام (هتش) روز یکشنبه (23 مهر/15 اکتبر) در واکنش به توافق ادلب نخستین بیانیه رسمی خود را صادر و بر گزینه «مبارزه» تأکید کرد.

این گروه تروریستی تأکید کرد که سلاح خود را کنار نخواهد گذاشت و بار دیگر مدعی شد که «از گزینه جهاد و مبارزه به عنوان راهی برای تحقق اهداف انقلاب» کناره‌گیری نخواهد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول