اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حق‌السکوت 100 میلیون دلاری ریاض به واشنگتن همزمان با ورود «پامپئو» به عربستان

منابع آمریکایی اعلام کردند که دولت سعودی همزمان با ورود وزیر خارجه آمریکا به خاک عربستان، 100 میلیون دلاری به حساب دولت آمریکا واریز کرده است.

حق‌السکوت 100 میلیون دلاری ریاض به واشنگتن همزمان با ورود «پامپئو» به عربستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری گزارش کردند که همزمان با ورود «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض، مقامات سعودی مبلغ 100 میلیون دلار به دولت آمریکا پرداخت کرده‌اند.

روزنامه «نیویورک‌تایمز»‌ در گزارشی در این رابطه نوشت: «تابستان امسال، عربستان سعودی به دولت ترامپ وعده داده بود برای تلاش‌های آمریکا در خصوص برقراری ثبات در مناطقی از سوریه که از چنگ (تروریست‌های) گروه داعش آزاد شده، 100 میلیون دلار پرداخت می‌کند».

حالا در شرایطی که جریان ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که مقیم آمریکا بود در کنسولگری عربستان در استانبول و گمانه‌زنی‌ها درباره نقش ریاض در قتل فجیع وی پیش آمده و وزیر خارجه آمریکا نیز برای رایزنی در این رابطه به ریاض سفر کرده، مقامات سعودی این مبلغ را که قبلا وعده داده بودند، به حساب دولت آمریکا واریز کرده‌اند.

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، این مبلغ روز سه‌شنبه (دیروز) به حساب آمریکا واریز شد، درست همان روزی که پامپئو وارد ریاض شد تا درباره سرنوشت خاشقچی با سران سعودی گفت‌وگو کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: «تضمین دریافت این مبلغ برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که درباره مبالغ زیادی که این کشور در خارج از مرزهای خود هزینه کرده و سعی داشته تا متحدان خود را وادار کند سهم بیشتری از این هزینه‌ها را عهده‌دار شوند، یک پیروزی به حساب می‌اید اما همزمان شدن واریز این مبلغ هنگفت با اتفاقات اخیر حتی شگفتی بروکرات‌هایی که از این جریان‌های مالی ذینفع هستند را نیز برانگیخته است».

یک مقام آمریکایی دخیل در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با سوریه که به دلیل نداشتن مجوز صحبت با رسانه‌ها، خواست نامش فاش نشود، گفت: «زمابندی این واریزی اصلا تصادفی نیست». وی تأیید کرده است که این مبلغ روز سه‌شنبه به حساب دولت آمریکا واریز شده است.

این گزارش در ادامه تأکید می‌کند: «ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی به شدت وجهه عربستان سعودی و همچنین «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور را که یک بازیگر اصلی در بسیاری از بلندپروازی‌های دولت ترامپ در خاورمیانه بوده، به شدت خدشه‌دار کرده است. مقامات ترکیه‌ای گفته‌اند که جسد آقای خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول تکه تکه شده است».

با این وجود، مقامات سعودی هرگونه آسیب‌ رسیدن به این روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول را رد کرده‌اند اما هیچ توضیح موثقی برای این ادعای خود ارائه نکرده اند.

نیویورک تایمز ادامه داد، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا گفته بود در صورتی که کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول تأیید شود، «مجازات سنگینی» در انتظار ریاض خواهد بود اما پس از صحبت با «ملک سلمان» پادشاه سعودی در روز دوشنبه گذشته، ترامپ اعلام کرد که «قاتلان پلید» این پرونده باید پاسخگو باشند و پس از آن نیز پامپئو وزیر خارجه این کشور را برای دیدار با پادشاه عربستان راهی ریاض کرد.

روز دوشنبه گذشته، فردی مطلع از طرح‌های آل سعود گفت که ریاض در نظر دارد تا با معرفی یک سری «عوامل رذل» به عنوان عاملان اصلی این پرونده، خودش را از اتهامات مربوط به کشته شدن احتمالی خاشقچی مبرا کند.

نیویورک تایمز در ادامه تأکید کرد: «تأیید این نتیجه‌گیری از جانب دولت ترامپ می‌تواند به کم کردن آسیب‌ها به وجهه بین‌المللی عربستان سعودی کمک کند».

با این وجود، «برت مک‌گورک» نماینده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش ایده ارتباط سفر وزیر خارجه آمریکا به ریاض با پرداخت وجوه واریزی از جانب مقامات سعودی را رد کرده است. وی گفته که سعودی‌ها پرداخت این مبلغ را در ماه آگوست وعده داده بودند و آمریکا نیز همان زمان عنوان کرد که در فصل پاییز انتظار واریز این مبلغ را خواهد داشت.

وی گفته است: «فرایند انتقال این مبلغ خاص مدت‌ها در جریان بوده و هیچ ارتباطی با تحولات اخیر و سفر وزیر خارجه ندارد». این در شرایطی است که مقام ارشد دخیل در سیاست‌گذاری سوریه گفته است انتقال این وجه در حال حاضر غیرمنتظره بوده است.

خاشقچی که از روزنامه‌نگاران منتقد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی بود، از پارسال در واشنگتن تبعید خودخواسته را برگزیده بود. او سه‌شنبه دو هفته پیش برای انجام امور اداری وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد و پس از آن دیگر دیده نشد.

طی روزهای گذشته رسانه های آمریکایی و ترکیه‌ای جزئیات بیشتری از قتل جمال خاشقچی منتشر کردند. این جزئیات در صورت صحت نشان می‌دهد این روزنامه‌نگار با قساوت تمام کشته و تکه تکه شده است. 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول