اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الوطن: دی میستورا به سوریه می‌رود

روزنامه سوری الوطن خبر داد، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هفته آتی برای دیدار با مقامات این کشور وارد دمشق می‌شود.

الوطن: دی میستورا به سوریه می‌رود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «الوطن» سوریه به نقل از منابع نزدیک به «استفان دی میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه خبر داد که وی چهارشنبه هفته آتی به سوریه می‌رود تا تازه ترین تحولات مربوط به کمیته قانون اساسی که بر سر آن توافق شده است بررسی کند.

این منابع به الوطن گفتند: دی میستورا  خیلی وقت است به دلیل اینکه از دایره مسئولیت خود به عنوان یک میانجیگر و تسهیلگر گفت وگوی سوری-سوری خارج شده بود، مورد استقبال دمشق نبود و این بار امید است که این سفر مثمر ثمر و سازنده باشد.

الوطن افزود: بر اساس اطلاعات رسانه‌ای رسیده از ژنو و نیویورک اگر ماموریت دی میستورا تمدید نشود دیدار پیش روی او در دمشق «دیدار وداع» خواهد بود.

این روزنامه سوری نوشت: دی میستورا قرار است امروز گزارش جدیدی درباره روند پیشرفت فرآیند ژنو را تقدیم شورای امنیت کند و چارچوب کمیته قانون اساسی که قرار است برای بررسی اصلاحات در قانون اساسی سوریه تشکیل شود هنوز با موانعی در تشکیل فهرست نمایندگان جامعه مدنی روبروست و این سومین لایحه پس از توافق بر سر لایحه دولت سوریه و معارضان مورد حمایت کشورهای عربی و خارجی است.

در نشست اخیری که دی میستورا در سپتامبر گذشته با کشورهای ضامن شامل روسیه، ایران و ترکیه در ژنو داشت راه حل مقبولی در قبال لایحه  جامعه مدنی به دست نیامد بخصوص که فرستاده ویژه سازمان ملل بر انتصاب شمار زیادی از اعضای آن پافشاری می‌کند در حالی که دمشق، تهران و مسکو هر گونه نقش دی میستورا در نام گذاری یا تشکیل این لایحه را رد می‌کنند اما در مقابل در خصوص کم شدن شمار اعضای کلی کمیته به 45 نفر یعنی 15 نفر برای هر لایحه توافق حاصل شد.

کنفرانس گفت وگوی سوری-سوری در سوچی بر سر ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای بررسی اصلاحات ممکن در قانون اساسی کنونی سوریه به توافق رسید تا سپس مورد تایید نهادهای معتمد سوریه قرار گرفته و به همه پرسی ملت سوریه گذاشته شود این کمیته از سه لایحه دولت، معارضان و جامعه مدنی تشکیل شده است.

وزارت خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد که جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه از ۱۵ الی ۲۳ ماه اکتبر به منظور مذاکرات با هم‌پیمانان و شرکاء درخصوص سوریه به ترکیه، قطر و عربستان سفر می‌کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در ترکیه نشستی را با مسؤولان رسمی و برجسته این کشور برگزار خواهد کرد.

یک هیأت از روسیه هم دو روز پیش به ریاض سفر و با «محمد بن‌سلمان» درباره اوضاع سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد، در این هیأت معاون وزیر امور خارجه و چند مسئول وزارت دفاع روسیه حضور داشتند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول