به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، پورسید آقایی در نشست خبری مشترک پلیس و شهرداری در خصوص آغاز طرح کاهش از ابتدای آبان گفت: به دلیل اثرگذاری آلودگی هوا بر سلامت مردم و همچنین خسارات مالی فراوان، لازم است که فکری عاجل به حال کاهش و از بین بردن آلودگی هوا در شهر تهران کنیم.
وی ادامه داد: به همین دلیل طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) در تهران اجرایی شد و حالا زمان آن رسیده که مرحله دوم آن اجرایی شود و به همین دلیل از اول آبان ماه مرحله دوم طرح کاهش به صورت ۲۴ ساعته و در کل هفته اجرایی میشود.
معاونت حملونقل ترافیک گفت:تمام ورودیهای تهران مجهز به دوربین شدند که معاینه فنی خودروها را کنترل میکنند.
معاون شهردار تهران گفت: از روز اول آبان هر خودرویی که به تهران وارد شود و در هر مسیری تردد کند، معاینه فنی آن بررسی میشود. این کنترل شامل خودروهای سواری، کامیونها و اتوبوسها خواهد بود.
پورسید اقایی گفت: دوربینهای بررسیکننده طرح تهران در طول این طرح چهاربرابر شده و از ۳۰۰ دوربین به ۱۲۴۰ دوربین افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: تاکنون ۱۹ اتوبوس دودزا توسط مردم گزارش شده است که از طریق جیپیاس نصب شده بر روی آنها شناسایی و مورد بازبینی در معاینه فنی قرار گرفتهاند.
معاون شهردار تهران ادامه داد: این کنترل از ابتدای آبان بر روی سایر خودروهای دیزلی نیز انجام خواهد شد و مردم میتوانند آلودگی آنها را گزارش کنند.
پورسیدآقایی در پاسخ به این پرسش که جرایم راهنمایی و رانندگی به کجا واریز میشود، گفت: نحوه تقسیم جرایم توسط دولت پیشنهاد و در مجلس تصویب میشود و منابع حاصل از جرایم به شهرداری داده نمیشود. دولت محترم بر اساس قانون مصوب برای خودش برمیدارد و هزینه میکند.
وی ادامه داد: امیدواریم دولت به قانون توجه کند و سهم شهرداریها را از درآمد جرایم بدهد.
به گفته پورسیدآقایی، 60 درصد از درآمدهای حاصل از جرایم باید به شهرداریها داده شود تا در جهت توسعه و تقویت زیرساختها استفاده شود اما تقریباً کمتر از 10 درصد این جرایم به شهرداریها داده میشود و عملاً بقیه در بودجه عمومی دولت استفاده میشود اما خارج از این گله این است که مجلس هم در این باره دقت کند و حق مردم را در این بودجه در نظر بگیرد.
وی تأکید کرد: در اجرای طرح کاهش به دنبال درآمدزایی نیستیم و مطمئناً پایه اقدامات ما اخذ درآمد نیست.
پورسیدآقایی همچنین در خصوص آلایندگی موتورسیکلتها، گفت: ساماندهی موتورسیکلتها نیاز به یک حمله همهجانبه دارد تا بتوانیم مسأله موتورسیکلت و آلودگی را برطرف کنیم. جمع کردن بیش از 3 میلیون موتورسیکلت در تهران کار راحتی نیست اما به زودی به آنها هم پرداخته میشود.
وی در خصوص آمادگی دستگاهها برای اجرای طرح کاهش، گفت: اینکه دستگاههای دولتی چقدر آمادگی دارند ما قوانین را به آنها ابلاغ کردیم، تمام خودروهای دستگاههای دولتی باید دارای معاینه فنی باشد در غیر این صورت متوقف میشود و هیچ تفاوتی بین خودروی شهرداری، نیروی انتظامی، ارتش و غیره وجود ندارد و از تخلفات اغماض نمیکنیم و سختگیریهای لازم صورت میگیرد.
معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص مخدوش کردن پلاکها گفت: شهروندان بدانند که تمام خودروها با دوربین کنترل میشود و به دلیل افزایش دوربینها امکان فرار از قانون وجود ندارد.
انتهای پیام/