اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد

برنامه‌ سازمان دامپزشکی برای دور زدن تحریم‌ها/ اقدامات چهارده‌گانه برای سال بدون آنفلوآنزا

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه اقداماتی برای مبارزه با تحریم‌ها علیه ایران انجام می‌شود،‌ گفت:اقدامات 14 گانه‌ای برای مبارزه با آنفلوآنزای حاد پرندگان انجام می‌دهیم تا سال آینده سالی بدون آنفلوآنزا داشته باشیم.

برنامه‌ سازمان دامپزشکی برای دور زدن تحریم‌ها/ اقدامات چهارده‌گانه برای سال بدون آنفلوآنزا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری که درباره دستاوردهای سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد، به نحوه دور زدن تحریم‌ها از سوی این سازمان اشاره کرد و گفت: از سال 96 به اصلاح و دستورالعمل‌های این سازمان پرداختیم که در زمینه مقابله با تحریم‌ها کمک زیادی به ما می‌کند و به ویژه در تامین واکسن و مواد اولیه از خارج تخصیص ارز در اولویت قرار گرفته است.

علیرضا رفیعی‌پور همچنین  اقدامات انجام شده درموردبدعهدی‌های طرف‌های تحریم گفت:‌ از سه ماه پیش به دلیل عدم همکاری کشتی‌های پهن پیکر و کانتینربرها برای حمل گوشت به ایران از برزیل وارد اقدامات جدیدی شدیم.

وی ادامه داد:‌ پیشنهاد ما این بود که با یک کشتی سردخانه‌دار که دمای آن منفی 18 درجه سانتیگراد است، واردات گوشت انجام شود که زمان حمل توسط این کشتی‌ها نسبت به کانتینربرها کوتاه‌تر هم هست و از 30 روز به 20 روز کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که اولین محموله 5 هزار تنی گوشت وارداتی از برزیل چهارشنبه این هفته در بندرعباس پهلو می‌گیرد.

وی به بخش دیگر از اقدامات انجام شده برای مقابله با تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: با کشورهای همسایه هم توافق داریم که گوشت را به نام آنها وارد کنیم و حمل دوباره محموله از کشورهای همسایه به ایران انجام شود.

رفیعی‌پور همچنین گفت:در زمینه تامین داروهای دامی هم قرار شده که تولید آنها تحت لیسانس در داخل کشور انجام شود.

در ادامه صحبت‌های رئیس سازمان دامپزشکی کشور صفرعلی ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان هم به موارد دیگری از اقدامات سازمان برای مقابله با تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: قرار است Trans staff را عملیاتی کنیم که در آن کانتینرها در یک سایت دیگر تخلیه و از آنجا به مقصد کشور حمل می‌شود و البته مکانیزم دیگر کانتینر-دک (عرشه) انجام شود.

*از امروز صدور مجوزهای حوزه دام توسط سازمان نظام دامپزشکی انجام می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین خبر داد که از امروز صدور مجوزها، پروانه‌ها ، مایه‌کوبی‌ها و .... توسط سازمان نظام دامپزشکی کشور انجام خواهد شد.

رفیعی‌پور گفت: دستور این اقدام امروز به امضای رئیس سازمان دامپزشکی کشور می‌رسد و از این به بعد صدور مجوزهااز طریق سازمان نظام دامپزشکی خواهد بود، اما سازمان دامپزشکی کشور در همه موارد اجرا و عملیات نظارت خواهد کرد.

*یک غفلت تاریخی در حوزه دامپزشکی

وی به یک غفلت تاریخی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ تاکنون در زمینه تهیه بذر ژنتیکی واکسن در کشور غفلت شده و اقدام جدی در این زمینه به عمل نیامده است که اگر در این کار موفق بودیم، اکنون نگرانی از واکسن آنفلوانزا در کشور نداشتیم.

وی ادامه داد:‌ این سؤال بزرگ باید همواره از سوی خبرنگاران مطرح شود و مسئولان باید به این غفلت تاریخی پاسخگو باشند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات خوبی طی سال گذشته در سازمان دامپزشکی کشور به رغم مشکلات و گرفتاری‌ها و موانع انجام شده است، گفت: کانون‌های بیماری مانند آبله، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و سایر بیماری‌ها کاهش جدی داشته است.

*سال آینده سالی بدون آنفلوانزا

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه با اقداماتی که انجام شده امیدوار هستیم سال آینده آنفلوانزای حاد پرندگان را در کشور به شکل طغیانی نداشته باشیم، گفت: اقدامات چهارده‌گانه‌ای برای مقابله با بیماری فوق حاد پرندگان از جمله واکسیناسیون مرغ‌های تخم‌گذار را به طور جدی دنبال می‌کنیم که امیدواریم سال آینده را بدون آسیب جدی از سوی آنفلوآنزای حاد پرندگان سپری کنیم.

در ادامه معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی گفت: 15 مرکز تشخیص مولکولی برای آنفلوآنزا زیاد کردیم که پیش از این یک مرکز بود و با این اقدامات توان ما برای مبارزه با آنفلوآنزای حاد پرندگان افزایش یافته است.

وی همچنین تصریح  کرد: سسیستم گزارش دهی مردمی از مشکلات ما در مقابله با این بیماری‌ها است که باید به روش‌های مختلف پیام‌گیری از مردم را انجام دهیم.

*اقدامات سازمان دامپزشکی در حوزه بین‌الملل/توافق با اتحادیه اروپا برای صادرات

در این نشست بهمن عابدی کیاسری مدیرکل سازمان‌های تخصصی امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی به اقدامات انجام شده در حوزه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: با کمیسیون اتحادیه اروپا به توافقی رسیده‌ایم تا صادرات ماهی قزل‌آلای ما به کشورهای عضو این اتحادیه انجام شود و در مقابل ما از این کشورها واردات گوشت داشته باشیم.

کیاسری گفت: همچنین قرار است که تیمی از اتحادیه اروپا برای بررسی و تاسیس آزمایشگاه مرجع به کشور ما بیایند که در این صورت نیازی به تائیدیه اتحادیه برای کالاهای صادراتی نخواهیم داشت.

*نمونه‌های آزمایشگاهی دیگر به فرانسه نمی‌رود

وی گفت: پیش از این برای صادرات محصولات دامی و پروتئینی نیاز به تائید آزمایشگاه‌های مرجع بود که به فرانسه اعزام می‌شد.

عابدی همچنین گفت: یادداشت تفاهم‌نامه‌ای با فرانسه، نیوزیلند، ترکیه و استرالیا در زمینه همکاری‌های بین‌المللی داریم و رئیس سازمان دامپزشکی کشور عضو کمیته راهبری آسیا- اقیانوسیه سازمان جهانی بهداشت دام OIE است.

*همکاری‌های دامپزشکی با اکو و فائو

مدیرکل سازمان‌های تخصصی و امور بین‌المللی سازمان دامپزشکی کشور گفت: دوره تشخیص بیماری تب برفکی در شیر با همکاری سازمان خواربار جهانی (فائو) انجام می‌شود و دوره آموزشی پرورش ماهی در قفس هم توسط کشور دانمارک صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به دستاوردهای هفته گذشته اجلاس اکو در ایران اشاره کرد و گفت: تفاهم‌‌نامه‌هایی با اکو و فائو برای انجام پروژه‌های مشترک انجام دادیم و همچنین قرار شد گواهی بهداشتی یکسان برای کشورهای عضو و همچنین شبکه‌های آزمایشگاهی و شبکه کشتارگاه‌ها و حمل دام انجام شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چه نظارتی برای سلامت محصولات دامی و جلوگیری از باقیمانده دارویی در آنها انجام می‌دهید و بالاخره تکلیف لبنیات‌های سنتی و نظارت بر آنها به کجا رسید، گفت: مرتب رصد و پایش در باره باقیمانده‌های دارویی و همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها انجام می‌شود و تاکنون به غیر از محموله 300 هزار تنی که هیچ محموله‌ای به دلیل باقیمانده دارویی یا مشکلات دیگر، برگشت نخورده است.

وی گفت:‌ 300 هزار تن محموله شیر که به مقصد اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود با رفع موانع دوباره به روسیه ارسال شد.

کیاسری همچنین درباره تکلیف لبنیات سنتی گفت: قبلا سازمان دامپزشکی سندی را برای لبنیات‌های سنتی تهیه کرده بود اما به اشتباه اسم آن را شیر فله‌ای عنوان کرده بود که اکنون کارگروه تخصصی شیر روی این مسئله کار می‌کند و امیدواریم در آینده نزدیک واحدهای شناسنامه دار با عنوان «شیر خام» نه شیر فله به فروش برسانند. مرحله پایلوت آن قرار است در استان خراسان جنوبی اجرا و پس از آن در سطح کشور اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول