اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزیر دولت سایه انگلستان:

لندن بخاطر آزرده نکردن سعودی‌ها،‌ چشمانش را بر بی‌عدالتی‌های عربستان بسته‌ است

یکی از اعضای ارشد حزب کارگر انگلیس ضمن انتقاد از حزب حاکم محافظه‌کار در برخورد با رفتار عربستان سعودی در قبال یک خبرنگار منتقد، تاکید کرد ولی‌عهد عربستان باید موضوع تحقیقات درباره جرایم علیه حقوق بشر بین‌الملل باشد.

لندن بخاطر آزرده نکردن سعودی‌ها،‌ چشمانش را بر بی‌عدالتی‌های عربستان بسته‌ است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امیلی تورن‌بری» وزیر خارجه دولت سایه انگلستان در یادداشتی درباره ناپدید شدن «جمال خاشقچی» خبرنگار منتقد حکومت عربستان سعودی بعد از حضور در کنسولگری ریاض در ترکیه نوشت، حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس برای آزرده نکردن متحد تجاری خود یعنی عربستان، چشمانش را بر بی‌عدالتی ‌آن‌ها بسته است.

وزیر خارجه حزب کارگر انگلیس در یادداشتی برای روزنامه گاردین نوشت، «فرض کنید اگر روسیه یا ایران یکی از خبرنگاران مخالفش را در قلمرو مستقل یک کشور دیگر ربوده یا حتی به قتل رسانده بودند، چطور این دولت [محافظه‌کار انگلیس] واکنش نشان می‌داد؟».

تورن‌بری در ادامه نوشت، نیازی به تصور این مسئله نیست فقط اگر به پنج ماه پیش بازگردیم خواهیم دید که چطور «بوریس جانسون» وزیر خارجه وقت انگلیس به خبر جعلی ترور یک خبرنگار روسی در «کی‌یف» واکنش نشان داد. جانسون در کمتر از ۲۴ ساعت در بیانیه‌ای رسمی روسیه را مسئول این اقدام دانست.

وزیر خارجه دولت سایه انگلستان در ادامه نوشت، در موضوع جمال خاشقچی، لندن واکنش متفاوتی نشان داد. «جرمی هانت» وزیر خارجه کنونی انگلیس هفت روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی طی توییتی گفت که خواستار پاسخ سریع مقام‌های عربستان سعودی است. 

تورن‌بری در ادامه درباره واکنش دیرهنگام دولت انگلیس به مسئله خاشقچی نوشت  این مسئله مربوط به رابطه لندن و رژیم سعودی است، رژیمی که تحت اداره «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است. تورن‌بری گفت، همین مرد یعنی بن سلمان معمار جنگ یمن و مسئول مستقیم مرگ هزاران شهروند شامل دانش‌آموزان و کودکان در حملات هوایی به یمن است.

وزیر خارجه دولت سایه انگلستان تاکید کرد، به همین دلایل بن سلمان باید موضوع تحقیقات درباره جرایم علیه حقوق بشر بین‌الملل باشد. 

وی افزود «این مرد هیچ احترامی به حقوق بشر نمی‌گذارد، هیچ احترامی به حاکمیت قانون و حدود سرزمینی نمی‌گذارد، بنابراین آیا عجیب است که مفسران زیادی قانع شده‌اند وی تعللی در دستور برای ربایش و قتل خاشقچی داشته باشد؟ و هنوز این دولت [انگلیس] ظاهرا از ما می‌خواهد که همه [این مسائل] را فراموش کنیم چراکه بن سلمان متعهد شده به زنان در عربستان سعودی اجازه دهد تا حق رانندگی با خودروی خود را داشته باشند. و مهم‌تر از آن، تا جایی که به نظر می‌رسد، وی معامله تجاری خوبی بعد  از برگزیت [خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا] ارائه خواهد کرد بنابراین ما می‌توانیم فروش تسلیحات را ادامه دهیم، تسلیحاتی که وی برای به پایان رساندن جنگ ظالمانه خود علیه مردم یمن استفاده می‌کند».

تورن‌بری در ادامه گفت که نه تنها خودش بلکه حزب کارگر و فکر می‌کند مردم  انگلستان، نمی‌پذیرند که با یک دیکتاتوری ظالمانه‌ همکاری کنند. وی افزود دیکتاتوری سعودی شهروندان عربستانی را که برای حقشان ایستاده‌اند، گردن می‌زند و حملات هوایی را بدون توجه به حضور کودکان بیگناه در مناطق غیرنظامی در یمن انجام می‌دهد و فکر می‌کند می‌تواند با داشتن مصونیت، خبرنگاران مخالفش را در کشورهای دیگر ترور کند.  

«امیلی تورن‌بری، وزیر خارجه دولت سایه انگلستان امروز (یکشنبه) در مصاحبه با شبکه خبری «بی.بی.سی» ضمن محکوم کردن دولت عربستان سعودی برای ناپدید شدن «جمال خاشقچی» گفت که وی باور دارد این اتفاق کار عربستان سعودی بوده است. 

وی در مصاحبه با «اندرو مَر» مجری معروف بخش سیاسی شبکه بی.بی.سی گفت که عربستان سعودی ۱۱ روز وقت داشته تا درباره ناپدید شدن خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول توضیح دهد اما تا کنون هیچ توضیح مناسبی نداده بنابراین تمام مدارکی که وجود دارد نشان می‌دهد سعودی‌ها اقدام به این کار کرده‌اند. 

تورن‌بری در ادامه به بی.بی.سی گفت که حزب کارگر فروش تسلیحات به عربستان سعودی را در چنین شرایطی متوقف می‌کرد و تا زمانی که سعودی‌ها تغییر رویه نمی‌دادند به آن‌های سلاح نمی‌فروخت. 

انگلستان بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی است و سازمان‌های حقوق بشری و مخالفان جنگ در داخل این کشور بارها به دولت انگلیس برای ادامه فروش سلاح به عربستان سعودی، انتقاد کرده‌اند.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول