اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

در کارگروه اجتماعی و فرهنگی بررسی شد

از عارضه‌های اعتیاد بر جامعه تا عملکرد صداوسیما در رقابت با برنامه‌های ماهواره‌ای

کارگروه اجتماعی و فرهنگی چهارمحال و بختیاری به‌منظور آسیب‌شناسی معضلات اجتماعی و ارائه راهکار در راستای کاهش این آسیب‌ها برگزار شد.

از عارضه‌های اعتیاد بر جامعه تا عملکرد صداوسیما در رقابت با برنامه‌های ماهواره‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، عصر امروز کارگروه اجتماعی و فرهنگی چهارمحال و بختیاری به‌منظور آسیب‌شناسی معضلات اجتماعی و ارائه راهکار در راستای کاهش این آسیب‌ها به ریاست استاندار برگزار شد.

در ابتدای جلسه گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی چهارمحال و بختیاری مانند اعتیاد، طلاق، خودکشی، حاشیه‌نشینی و ... ارائه شد که این استان در برخی از شاخص‌ها نسبت به نُرم کشوری آمار پایینی را دارا بود و از بیکاری به‌عنوان مهم‌ترین عامل در ایجاد آسیب‌های اجتماعی یاد شد.

ضعف عملکردی دانشگاه‌ها در موضوع جلوگیری از اعتیاد

سید قدیر مرتضوی در این کارگروه با اشاره به ضعف عملکردی دانشگاه‌ها در موضوع جلوگیری از اعتیاد، گفت: طی چند سال گذشته مباحثی در خصوص ارائه راهکار از سوی دانشگاهیان برای جلوگیری از اعتیاد مطرح شد، اما دانشگاهیان در این خصوص اعلام آمادگی نکردند.

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری اعتیاد را به‌عنوان یک معضل اساسی در جامعه عنوان کرد و افزود: در حوزه اعتیاد عارضه‌های بسیاری پنهان است و باید دانشگاه‌ها رشته‌های تخصصی در رابطه با مبارزه با موادمخدر داشته باشند و این ستاد آمادگی حمایت‌های مالی در این خصوص را دارد.

اقبال عباسی در ادامه حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، زنان سرپرست خانوار، آسیب‌ها و تهدیدهای امنیت اجتماعی و اختلالات روانی را بخشی از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: بایستی در کارگروه فرهنگی و اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه تصمیم‌گیری شود و برای منشأ به‌وجود آمدن این آسیب‌ها در کارگروه‌های دیگر تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برخی از مسائل مانند بیکاری زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی هستند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 16 کمیته با چندین عضو بایستی مسائل و مشکلات مربوط به آسیب‌های اجتماعی را احصا کنند تا تصمیمات لازم برای آن‌ها اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: وقتی سخن از نقش دستگاه‌ها در وقوع آسیب‌های اجتماعی به میان می‌آید، منظور ارائه عملکرد آن دستگاه در حوزه کاری نیست؛ مثلا در این رابطه باید صدا و سیما بگوید برای مدیریت کاهش آسیب‌های ماهواره در جامعه چه کاری انجام داده است و آیا برنامه‌های این سازمان توان رقابت با برنامه‌های ماهواره که سراسر آسیب است را دارد.

عباسی با تأکید بر حضور صاحبنظران و اساتید دانشگاه در جلسات کارگروه فرهنگی و اجتماعی، اظهار کرد: هرجلسه به یک موضوع خاص از آسیب‌های اجتماعی اختصاص پیدا کند و همچنین صاحبنظران در رابطه با موضوعاتی از جمله طلاق، اعتیاد، دزدی و اینگونه مسائل با تحقیق میدانی در جلسه حضور پیدا کنند و با بیان دلایل، راهکار ارائه دهند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به تحقیقی در رابطه با افزایش سن ازدواج در یکی از شهرستان‌های کشور، بیان کرد: زن‌سالاری در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از دلایل افزایش سن ازدواج در این شهرستان مطرح شد که شاید این دلیل در ابتدا به ذهن خیلی از افراد جامعه خطور نکند، اما سپس با دلایل علمی به اثبات رسید.

در پایان جلسه میزان شیوع اختلالات روانی در چهارمحال و بختیاری 16 درصد عنوان شد که اختلالات اضطرابی شایع‌ترین اختلال است.

انتهای پیام/68026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول