اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

استاندار تهران:

صداوسیما به آموزش تاب‌آوری مقابل حوادث طبیعی توجه کند

استاندار تهران گفت: بايد جامعه را به سمت ايمنی تشويق كنيم. رسانه‌ها و بخش خصوصی در اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم نقش دارند. صداوسیما باید تکلیف خود را بداند تا مردم نسبت به پیشگیری و مواجهه با بحران آگاه شوند.

صداوسیما به آموزش تاب‌آوری مقابل حوادث طبیعی توجه کند

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس؛ نشست علمی و تخصصی مدیریت خطرپذیری و کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی همزمان با هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی صبح امروز ۲۱ مهرماه  در ساختمان مدیریت بحران منطقه ۶ با حضور استاندار تهران و اعضای پژوهشکده و فعالان کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی برگزار شد.

استاندار تهران در این نشست با اشاره به تجربه هایش در مدیریت بحران و آسیب های طبیعی طی سال های مختلف مسئولیت گفت: در زمان وقوع زلزله رودبار برای برنامه ریزی ها و مدیریت بحران این حادثه دلخراش ۲۰ روز مداوم در دفتر کارم حضور داشتم و این بحران در ریاست جمهوری وقت مدیریت شد و در زمان وقوع زلزله بم نیز ۲۱ روز مدیریت بحران این حادثه به شکل مستقیم در محل حادثه انجام شد.

وی با اشاره به ۱۲ اکتبر(۲۰ مهرماه) و نام‌گذاری این روز به عنوان روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی افزود: از ۳۰ حادثه طبیعی شناخته شده در دنیا، ۱۱ حادثه در ایران رخ می دهد و روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی فرصت خوبی برای افزایش آگاهی عمومی در این بخش فراهم می کند.

مقیمی با بیان اینکه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی درخصوص بلایا و نحوه مواجهه با حوادث طبیعی نباید فقط  در یک روز و یک هفته باشد گفت: در وقوع زلزله طبق دستاوردهای علمی تاکنون انسان هیچ نقشی ندارد اما دست اندازی انسان در محیط طبیعی و ساخت و سازها زمینه وقوع سیل پس از بارش ها را فراهم می کند.

استاندار تهران ادامه داد: رسانه ها و به ویژه صدا و سیما باید بیش از گذشته به اطلاع رسانی عمومی  برای نحوه مواجهه  با حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل اقدام کند .سال گذشته وقوع زلزله  در شهرستان ملارد هرچند با تخریب همراه نبود اما نگرانی هایی در میان مردم داشت که با آموزش و آگاهی رسانی پیش بینی مواجهه با این بحران قابل انجام بود.

وی گفت: گسل های فعالی در کشور وجود دارد و هر چند وقت یکبار شاهد وقوع زمین لرزه  در نقاط مختلف هستیم این نشان می دهد باید با حوادث طبیعی مثل زلزله زندگی کنیم و با آن مواجه شویم و نترسیم.اگر این نگاه در مدیریت بحران درونی شود و قواعد فنی  را در ساخت و سازها رعایت کنیم ،شاهد خسارت های زلزله نخواهیم بود.

٣٠ درصد صنایع کشور بر روی  گسل ها است
مقیمی موقعیت جغرافیایی و وضعیت زمین ساختی کشوررا در معرض حوادث طبیعی دانست و عنوان کرد: از جمله زلزله هایی با تلفات جانی بیش از ١٠ هزار نفر در دنیا را در رودبار و بم شاهد بودیم و بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰ زلزله در ایران رخ داده است که برخی از آنها (همچون زلزلزله بم،زرند،بوشهر،کرمانشاه،همدان و قزوین) بیش از ۵ ریشتر شدت  و جمعا حدود ٦٢ هزار نفر فوتی و ۸۰ هزار مصدوم داشته است.

استاندار تهران با اشاره به آماری  گفت: در زلزله بم بیش از ٧٠ هزار واحد مسکونی تخریب ٨٥ درصدی داشتند و هنوز برخی تخریب‌ها به حالت اولیه بازنگشته است.

مقیمی افزود: حدود١٧ درصد جمعیت کشور در استان تهران است  و٢٠ درصد جمعیت در گسل های فعال است و حدود ٣٠ درصد صنایع کشور بر این گسل ها قرار دارد.

به تاب‌آوری اجتماعی مقابل حوادث طبیعی توجه کنیم

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براینکه باید به موضوع تاب آوری اجتماعی در مقابل حوادث بپردازیم تصریح کرد: در تعریفی از اقتصاد مقاومتی به تاب آوری اقتصاد در مقابل حوادث اشاره شده است که این موضوع در حوادث هم صادق است.

استاندار تهران افزود: باید در منطقه زلزله خیزی که در آن قرار داریم ساخت و سازها به گونه ای باشد و از مصالحی استفاده شود که مقاومت کافی در مقابل زمین لرزه داشته باشد نظیر اقداماتی که کشور ژاپن در مقابله با زلزله انجام می دهد و میزان خسارت ها و تلفاتش در هر زمین لرزه نسبت به قبل کاهش یافت.

وی به اهمیت توجه  و تامین تجهیزات در مواجهه  با انواع بحران اشاره کرد و افزود: در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو اگر در همان ابتدای وقوع، آتش به وسیله کپسول آتش نشانی و توسط ساکنان آموزش دیده مهار می شد از توسعه آن و ریزش ساختمان جلوگیری می شد.

به گفته استاندار تهران؛باید جامعه را به سمت ایمنی تشویق کنیم.رسانه ها و  بخش خصوصی در اطلاع رسانی و آگاهی مردم نقش دارند. صدا و سیما باید تکلیف خود بداند تا مردم را نسبت به پیشگیری و مواجهه با بحران آگاه کند تا جامعه درک کند؛مدیریت پیشگیری و مقرون به صرفه در مواجهه با بحران است.

مرگ و میر در اثر سوانح طبیعی از شاخص های عقب ماندگی است

مقیمی خطاب به مسئولان و مدیران گفت: برای اینکه به استاد و کارشناس حوزه مدیریت بحران و کاهش اثرات بلایای طبیعی هزینه ای پرداخت کنیم تا ماحصل تحصیلات خود را در سمیناری علمی ارایه دهد سختگیری نکنیم.

استاندار تهران در پایان تاکید کرد: در عصری که مرگ و میر در اثر سوانح و حوادث از شاخص های عقب ماندگی است، باید در بهره مندی علمی قدم برداشت و تنها با مشارکت مردم موفقیت حاصل می شود تا سند برنامه بلندمدت آموزشی برای ساکنین شهرها باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول