اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

فارس گزارش می دهد

بدعهدی محیط زیست در نجات خانه یوزهای آسیایی/ واگذاری پارک پردیسان منتفی شد

یک سال پیش تفاهم نامه‌ای در خصوص واگذاری ۱۵ ساله پارک پردیسان بین محیط زیست و شهرداری بسته شد. کلانتری خطاب به شهردار وقت گفت خیرش را ببنید. نجفی هم ندیده پارک را تحویل گرفت , پس از رفتنA از شهرداری محیط زیست زیر عهدش زد و بوستان را تحویل نداد.

بدعهدی محیط زیست در نجات خانه یوزهای آسیایی/ واگذاری پارک پردیسان منتفی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، پارک‌پردیسان تحت مالکیت دولت و حدود 170 هکتار آن در مالکیت مستقیم سازمان حفاظت از محیط‌زیست قرار دارد. این  پارک در شمال غربی تهران واقع شده‌است.

از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود.

از امکانات این بوستان می‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد.همچنین مرکز تکثیر و بازپروری یوز آسیایی واقع در پارک پردیسان تهران که با هدف نگهداری و تحقیق در سایتی به مساحت ۱٫۵ هکتار راه‌اندازی شد.


بسیاری از قسمت های این پارک در حال از بین رفتن بود و مسئولان شهری سال هاست  درخواست کردند که نگهداری این پارک به بلدیه تهران واگذار شود.

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای چهارم شهر تهران در این باره گفت: درخواست مدیریت شهری برای واگذاری حق بهره‌برداری از این پارک با هدف کاهش آلودگی هوای تهران و گسترش سرانه فضای سبز شهر با استفاده از ظرفیت بالقوه موجود در زمین‌های بایر پارک پردیسان و کاشت درختان سازگار با محیط‌زیست تهران بود.

اما دو ماه بعد از ارسال این درخواست در آخرین روزهای سال 93، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای چهارم شهر تهران از بی‌جواب ماندن نامه شورا به دفتر ریاست‌جمهوری بابت صدور مجوز تبدیل «پارک پردیسان» به «پالایشگاه تصفیه هوای پایتخت» خبر داد و عنوان کرد: توپ تصفیه هوای تهران در زمین سازمان حفاظت از محیط زیست متوقف شده است.

بر اساس این گزارش،  محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران در خصوص درخواست مدیریت شهری برای واگذاری حق بهره‌برداری از پارک پردیسان گفته بود که  براساس مصوبه شورای شهر پارک پردیسان باید به شهرداری تهران واگذار شود، ولی به دنبال تملک آن نیستیم؛ بلکه قصد رونق دادن به آن و آباد کردن این پارک را داریم تا از آن استفاده عمومی شود.

قالیباف همچنین با تاکید بر اینکه «پارک پردیسان متعلق به یک سازمان خاص نیست بلکه متعلق به عموم مردم شهر تهران است»، تصریح کرد: پارک پردیسان یک پارکی است که در وسط شهر واقع شده است و حتی ما بحثی نداریم که سند آن را به نام شهرداری کنند بلکه ما حاضر هستیم هر چه هزینه داشته باشد انجام دهیم تا این پارک را باز کرده و فضا را برای رفت و آمد مردم فراهم کنیم؛ حتی سیستم اداری محیط زیست می تواند در این بوستان باشد اما مردم را از این نعمت دریغ نکنیم.

 

در  سال 1390 واگذاری و فروش پارک طبیعت پردیسان به مدیریت شهری تهران به تصویب هیات وزیران دولت محمود احمدی‌نژاد رسید اما در  سال 1392 معصومه ابتکار در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهوری خواستار لغو مصوبه هیات وزیران دولت احمدی‌نژاد مبنی بر مجوز فروش پارک پردیسان شد.

 

در ۱۰ سال گذشته شهرداری تهران قصد داشت این پارک را ساماندهی کند؛ ولی دولتی ها قبول نکردند تا اینکه شهردار تهران تغییر و محمد علی نجفی به بهشت رفت.

در همین هنگام سازمان محیط زیست چراغ سبز واگذاری پارک پردیسان به شهرداری را نشان داد و ۴۷ روز پس از شروع کار نجفی تفاهم‌نامه بهسازی و احیای پارک طبیعت پردیسان در طبقه دهم سازمان محیط زیست در هفت ماده به امضای عیسی کلانتری ـ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و شهردار تهران رسید و پردیسان تا سال ۱۴۱۱ به شهرداری تهران واگذار شد.

در بندهای این قرارداد که مورد انتقاد بسیاری از اهالی محیط زیست بود تاکید شد: ، همه اسناد طرح جامع پارک پردیسان و اطلاعات مرتبط، عرصه پارک، تجهیزات مربوطه به استثنای اماکن و ابنیه سازمان حفاظت محیط زیست را برای مدت 15 سال به شهرداری تهران واگذار کرد.  

در این توافقنامه آمده است: این تفاهم‌نامه با نظر به اصل پنجاهم قانون اساسی و در راستای اجرای قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، همچنین با توجه به ظرفیتهای بالقوه و بالفعل موجود در این عرصه و در راستای ایجاد و تکمیل فضای مناسب با شرایط مطلوب برای اوقات فراغت شهروندان و نیز مدیریت بوستانهای تفرجی درون شهری توسط شهرداری و نظر به اهمیت حفظ یکپارچگی مدیریت بوستانهای فوق الذکر، واگذاری مدیریت ساماندهی، به‌سازی و بهره‌برداری بوستان طبیعت پردیسان به شهرداری تهران در چارچوب طرح جامع پارک امضا شد.

 ارائه تسهیلات رفاهی لازم برای گذراندن اوقات فراغت در یک بستر طبیعی و اکولوژیکی برای تمامی اقشار و گروههای سنی و اجتماعی، افزایش ظرفیتهای محیط زیستی و اجتماعی بوستان پردیسان با هدف حفظ ذخایر اکولوژیک شهر، پاسخگویی به مبادی ذیربط قانونی و معارضان احتمالی در قبال بهره‌برداری و مدیریت شهرداری، سلب حق واگذاری تمام یا قسمتی از بوستان به غیر اعم از هر شخص حقیقی یا حقوقی و یا نهاد و سازمان دولتی و غیر دولتی را در طول مدت تفاهم‌نامه (15 سال) از سازمان حفاظت محیط زیست، تخصیص منابع درآمدی کاربری های رفاهی- تفریحی و خدماتی بوستان بر اساس محدوده تعیین شده در ردیف دو ماده چهار طی مدت اجرای قرارداد به منظور جبران بخشی از هزینه‌ها به شهرداری بخشی از موارد مطرح شده در این تفاهم‌نامه است.

ارائه خدمات مرتبط با موضوع طرح جامع پارک طبیعت پردیسان (مصوب کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری کشور) با اولویت تامین منابع آب، امنیت، روشنایی، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفظ و به‌سازی فضاهای نمایشی گیاهی، استفاده از انرژیهای نو و فراهم ساختن امکانات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی بدون تغییر در ساختار بوستان و با حفظ اجرا و عناصر اصلی طرح جامع پردیسان، ایجاد محل مناسب در پارک به عنوان قرنطینه گونه‌های گیاهی و سایر گونه‌ها در مواقع نیاز، احداث موزه گونه‌های گیاهی و جانوری، برگزاری برنامه‌های آموزش عمومی و تخصصی، به ویژه در مناسبتهای محیط زیستی برخی از وظایف شهرداری تهران در این تفاهم‌نامه است.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست که ازاین واگذاری  به شدت خوشحال بود با نجفی دست داد و گفت: خیرش را ببینید.

نجفی هم پس از امضاء به‌سرعت از جایش بلند شد و قصد ترک جلسه را داشت  و به خبرنگاران گفت:  بگذارید بروم پارک را بینیم.

 

نجفی شهردار وقت تهران گفت: سعی داریم ارزش‌های علمی و پژوهشی پارک پردیسان را احیاء کنیم، محققین داخلی و خارجی علاقمند هستند که روی مسائل مختلف پارک پردیسان تحقیق کنند.

وی ادامه داد: درگذشته پروژه‌های تحقیقاتی در این پارک انجام شده است و امیدواریم با امکاناتی که شهرداری مرکز و شهرداری منطقه برای این منظور در نظر می‌گیرد بتوانیم پردیسان را احیاء کنیم.
به گفته شهردار وقت تهران،  هزینه‌های ساماندهی، بهسازی و نگهداری پارک پردیسان بر عهده شهرداری است، پارک درآمد محدودی دارد که این درآمد به نفع شهرداری خواهد بود. شهرداری باید بودجه خاصی برای بهسازی پارک پردیسان اختصاص دهد. میزان بودجه نیز بستگی به حجم کارها دارد.
وی همچنین تاکید کرد: مالکیت پارک در اختیار سازمان محیط زیست خواهد بود؛ ما دنبال مالکیت هیچ چیز نیستیم و این پارک به شهروندان تهران تعلق دارد.

در سال های اخیر نجات پردیسان در گروی مسایل مختلف حزبی و جناحی بود. دولتی ها با روی کار آمدن نجفی که از خودشان است خواستار نجات این پارک  شدند و یک تفاهم نامه نوشتند.

بعد از گذشت ۹ ماه از امضای تفاهم نامه بین شهرداری و محیط زیست حیدرزاده مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: در مسائل اجرایی هنوز کار به جایی نرسیده است، محیط زیست اعتقاد دارد که براساس طرح جامع اکوپارک پردیسان این تفاهم‌نامه باید انجام شود.

 

وی با بیان اینکه تاکنون از جلسات برگزارشده هیچ خروجی در حوزه عملیات و اجرا نداشته‌ایم، گفت: شهرداری هنوز پارک پردیسان را تحویل نگرفته است.

همچنین زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران امروز به خبرنگار فارس گفت: شهرداری پارک پردیسان را تحویل نگرفته است؛ قرار بود شهرداری کار نگهداشت این پارک را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ریاست سازمان محیط زیست پیمانکار هم برای این کار گرفت و مناقصه هم برای یک سری از فعالیت ها برگزار کرد، گفت: تعاملاتی صورت گرفت بود اما به دلیل تغییر مدیریت شهردرای این کار صورت نگرفت.

بر اساس این گزارش، واگذاری پارک پردیسان آن هم به مدت  ۱۵ سال، اتفاق عجیبی بود چرا که روی کاغذ این پارک به نجفی داده شد و بعد از رفتن وی هم موضوع منتفی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول