اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خوزستان

فارس گزارش می‌دهد

وعده‌های پوچ و توخالی؛ نتیجه چهار سفر حسن روحانی به خوزستان طی 5 سال اخیر

از ابتدای حضور حسن روحانی بر مسند ریاست جمهوری دولت یازدهم و دوازدهم، وی تاکنون چهار سفر به خوزستان داشته که طی این سفرها وعده‌هایی به مردم خوزستان داده که تاکنون عملیاتی نشده‌اند.

وعده‌های پوچ و توخالی؛ نتیجه چهار سفر حسن روحانی به خوزستان طی 5 سال اخیر

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، کمتر از 3 ماه دیگر یعنی دی‌ماه، سالروز نخستین سفر حسن روحانی به‌عنوان رئیس دولت یازدهم به استان خوزستان به‌عنوان نخستین مقصد سفر استانی رئیس‌جمهور بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس دولت یازدهم است، بررسی کوتاه در تقویم سفرهای رئیس‌جمهور به خوزستان نشان می‌دهد که طی 5 سال ریاست جمهوری حسن روحانی، وی 4 سفر به خوزستان داشته که سه سفر آن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بوده است.

به‌طور مشخص حسن روحانی بعد از نخستین سفر خود در دی‌ماه 1392، آبان ماه و اسفندماه سال 1395 دو سفر دیگر به خوزستان داشته که این سفرها محتوایی نبوده همچنین خروجی آن تنها وعده توخالی برای مردم خوزستان بوده است، آخرین سفر حسن روحانی به‌عنوان رئیس دولت یازدهم به خوزستان به سفر انتخاباتی وی در اردیبهشت‌ماه سال 1396 بازمی‌گردد.

بسیاری از نخبگان خوزستانی همچون نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معتقدند که این سفرها صرفاً انتخاباتی و تبلیغاتی بوده و هیچ‌گونه خروجی برای خوزستان نداشته است.

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: هیچ‌گاه به سفرهای رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور به خوزستان و شهرستان خرمشهر خوش‌بین نبودم، متأسفانه دولت وعده‌های خود به نمایندگان مردم در مجلس را عملی نکرده است.

وی می‌افزاید: همه‌ساله در ایام اربعین حسینی عمده آقایان دولتی به استان خوزستان و شهرستان خرمشهر سفر می‌کنند اما تاکنون هیچ خروجی برای مردم جز وعده‌های توخالی نداشته است، نمونه آن عدم اختصاص اعتبارات ملی برای مقوله اربعین حسینی است که هرسال وعده آن را می‌دهند اما حتی یک ریال اعتبار ملی برای تأمین زیرساخت‌های اربعین حسینی در مرز شلمچه پرداخت نکرده‌اند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی‌ می‌گوید: متأسفانه تمام سفرهای آقای روحانی به خوزستان صرفاً تبلیغاتی بوده و وعده‌های وی به مردم عملیاتی نشده است، دولت سه سال است وعده اختصاص 50 میلیارد تومان بودجه عمرانی را به خرمشهر داده اما تاکنون بعد از آن‌همه پیگیری تنها بخش ناچیزی از آن محقق شده است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدنبی موسوی فرد امام‌جمعه خرمشهر نیز در حاشیه سفر رئیس‌جمهور به خرمشهر در آبان ماه 1395 بعد از عدم حصول نتیجه از این سفر اعلام می‌کند: سفر رئیس‌جمهور تماماً تبلیغاتی است و متأسفانه خروجی برای مردم خوزستان نداشته، مهم‌ترین دغدغه مردم خوزستان که بیکاری است را به گوش رئیس‌جمهور رساندیم و ایشان وعده دادند اما امیدی به تحقق وعده‌های ایشان نداریم.

 هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه سفر رئیس‌جمهور به خوزستان در اسفندماه 1395 و در جریان بروز قطعی‌های طولانی‌مدت در شبکه برق ضمن انتقاد از عدم برنامه‌ریزی صحیح برای طرح مشکلات خوزستان طی یک نشست مفصل میان نمایندگان خوزستان با رئیس‌جمهور، اظهار می‌کند: در این سفر وعده‌ووعیدهایی به‌صورت شفاهی داده شد که مشخص نیست چه میزان از این وعده‌ها عملیاتی می‌شود.

وی می‌افزاید: متأسفانه در جریان این سفر چیزی عاید مردم خوزستان نشده بلکه نارضایتی مردم خوزستان از وعده‌های تکراری رئیس‌جمهور را در پی داشته است.

اما اهم وعده‌های رئیس‌جمهور به مردم خوزستان چه بوده است؟

روحانی در سفر انتخاباتی خود به خوزستان در جمع هواداران خود در ورزشگاه تختی اهواز اظهار می‌کند: ما در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که سال‌ها زمین‌مانده بود تا پایان امسال 312 هزار هکتار را احیا خواهیم کرد؛ من به شما مردم خوزستان قول می‌دهم یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم محیط‌زیست خوزستان باشد. ما باید با ریز گردها مقابله کنیم. ما باید طرح ملی و فراملی برای ریز گرد اجرا کنیم.

وی می‌گوید: مردم خوزستان باید رابطه‌ی نزدیک‌تر با کشورهای هم‌جوار داشته باشد، باید ویزا بین ایران و عراق برداشته شود تا مردم راحت تردد کنند.

روحانی عنوان می‌کند: اعلام می‌کنم هر طرح بزرگ صنعتی که در این استان بخواهد اجرا شود باید اول طرح محیط‌زیست و سپس اشتغال نیروهای بومی را در اولویت خود قرار دهد.

وی می‌افزاید: همه می‌دانیم که مشکلات مردم ایران تمام نشده است، ما میدانیم که برای پایداری برق خوزستان باید کار شود. ما می‌دانیم که هورها و تالاب‌ها باید پر آب و احیا شود، ما تالاب‌های شادگان و هورالعظیم را از یاد نبرده‌ایم.

روحانی بابیان اینکه به اینکه به حول و قوه الهی اروند را احیاء خواهیم کرد، وعده می‌دهد: منطقه آزاد اروند را بیشتر سامان خواهیم داد و اشتغال و تجارت را در خوزستان ایجاد خواهیم کرد.

اما وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی به مردم خوزستان چه شد؟

طرح 550 هزار هکتاری: عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عدم تأمین آب طرح 550 هزار هکتاری و عملیاتی نشدن فاز جدید آن اظهار می‌کند: به عملکرد وزیر جهاد کشاورزی درزمینهٔ تأمین آب طرح 550 هزار هکتاری انتقاد جدی داریم و استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار نمایندگان خوزستان قرارگرفته است.

ریزگردها: به‌طور مشخص تاکنون درزمینهٔ کاهش ریز گردها اقدام جدی از سوی دولت صورت نگرفته است، بلکه تنها سازمان حفاظت محیط‌زیست به فرد دیگری واگذار شد که او نیز با اظهارنظرهای غیر کارشناسی موجبات اعتراض اعضا مجمع نمایندگان خوزستان در حاشیه سفر معاون اول رئیس‌جمهور به خوزستان در سال 96 را در پی داشت.

برداشته شدن ویزا میان ایران و عراق: برابر اظهارنظر رحمانی فضلی وزیر کشور طرف عراقی حاضر به برداشتن ویزا نیست؛ البته علاوه بر برداشته نشدن ویزا موضوع نابسامانی بازار ارز نیست تأثیر محسوسی بر تبادلات میان ایران و عراق داشته است.

اولویت طرح‌های بزرگ صنعتی با محیط‌زیست و اشتغال نیروهای بومی: این وعده نه‌تنها عملیاتی نشده بلکه به گفته عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی دو طرح بزرگ فولاد در خرمشهر در حالی در فاصله‌ای اندک با منازل مسکونی مردم احداث‌شده که جزو صنایع آلاینده و آب بر بوده و می‌تواند سونامی سرطان در خرمشهر به راه اندازد همچنین به گفته سامری این دو طرح فولادی فاقد مجوز ارزیابی محیط‌زیست هستند.

در موضوع اشتغال نیروهای بومی نیز طی یک سال اخیر شاهد تجمعات اعتراضی مقطعی از سوی جوانان جویای کار آبادانی مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان بوده‌ایم که این موضوع سبب شده تا نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی طی هفته اخیر در نامه‌ای به رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خواستار اعمال ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم اجرای قانون در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان به‌طور مشخص عدم به‌کارگیری نیروهای بومی و استفاده از نیروهای غیربومی در این ظرفیت شغلی است.

تالاب شادگان و هورالعظیم: بیش از 4 ماه است که طرف عراقی تالاب هورالعظیم به دلیل خشکی این تالاب در آتش می‌سوزد و دود آن در چشم ساکنان مناطق غربی، مرکزی و جنوب غربی خوزستان می‌رود اما دولتمردان بعد از 4 ماه هنوز نتوانسته‌اند برای حل این معضل چاره‌اندیشی کنند.

در خصوص تالاب شادگان نیز به گفته رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شادگان، نیمه شمالی و نیمه جنوبی تالاب شادگان چیزی حدود 70 درصد این تالاب خشک‌شده است.

احیای اروندرود: باوجود وعده‌های متعدد از سوی رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر راه و شهرسازی برای پیگیری لایروبی اروندرود از طریق رایزنی با طرف عراقی اما به گفته عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، دولتمردان عزمی برای احیای اروندرود و لایروبی این آبراه و تفاهم با طرف عراقی برای حل مشکلات این پروژه ندارند.

ساماندهی منطقه آزاد اروند: در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، حسن روحانی دستور استقرار گمرک در گیت‌های ورودی و خروجی منطقه آزاد اروند را صادر کرد اما به گفته فرماندار ویژه آبادان، گمرک تاکنون برای خروج از بندر خرمشهر و استقرار در گیت‌های ورودی و خروجی منطقه آزاد اروند اقدام نکرده و به دستور رئیس‌جمهور نیز تمکین نکرده است.

از قصور نمایندگان مردم خوزستان در پیگیری هماهنگ این وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور که بگذریم اما انگار حکایت وعده‌های پوچ دولتمردان به مردم خوزستان پایانی ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول