اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تازه‌های پرونده «خاشقچی»/ ترامپ: کارنامه حقوق بشر ایران نادیده گرفته شده است

اخبار مربوط به سرنوشت روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود کماکان در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار دارد. جدیدترین تحولات درباره این پرونده را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

تازه‌های پرونده «خاشقچی»/ ترامپ: کارنامه حقوق بشر ایران نادیده گرفته شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه هفته گذشته (۱۰ مهرماه/۲اکتبر) ناپدید شده است. برخی مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند او در داخل این ساختمان کشته شده، اما مقام‌های سعودی معتقدند او ساختمان را ترک کرده است.

اخبار مربوط به سرنوشت این روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود کماکان در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار دارد. تازه‌ترین تحولات درباره این پرونده را می‌توانید در زیر بخوانید.

*** ***

🔴 «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بامداد شنبه (به وقت تهران) با نامزد «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد حکومت آل‌سعود تلفنی گفت‌وگو کرد.

🔴 «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم گفته با «ملک سلمان»، پادشاه سعودی تماس می‌گیرد و با او درباره پرونده خاشقچی رایزنی خواهد کرد. 

 ترامپ، در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کند کارنامه حقوق بشری رژیم سعودی نادیده گرفته شده گفت: «به نظرم کارنامه خیلی از کشورها نادیده گرفته شده؛ اگر ایران و خیلی از کشورهای دیگر را در نظر بگیرید می‌بینید کارنامه [حقوق بشری] آنها نادیده گرفته شده؛  وقتی به خیلی از کشورها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که کارنامه‌شان نادیده گرفته می‌شوند.»

🔴 شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع اگاه به تحقیقات درباره خاشقچی گزارش داده مقام‌های ترکیه شواهد «شوکه‌کننده‌ای» از قتل او در اختیار دارند.  

این منبع آگاه گفته مقام‌های ترکیه‌ای شواهد صوتی و تصویری‌ای در اختیار دارند که نشان می‌دهد روزنامه‌نگار منتقد سعودی کشته شده است. این شواهد نشان می‌دهند که داخل کنسولگری عربستان در استانبول «مجادله» و «حمله فیزیکی» صورت گرفته است. شواهدی هم از لحظه قتل خاشقچی وجود دارد.

🔴 «برنی سندرز»، از نمایندگان دموکرات مجلس سنای آمریکا گفت کشف حقیقت ماجرای خاشقچی از قراردادهای دفاعی اهمیت بیشتری دارد.

ترامپ روز پنجشنبه ضمن ابراز ناامیدی از مسئله این روزنامه‌نگار گفته بود که این مسئله نباید بر قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی آمریکا و عربستان اثر بگذارد. 

او گفت: «آز آنچه رخ داده اصلا خوشحال نیستیم، حتی ذره‌ای. اما اینکه از ورود ۱۱۰ میلیارد دلار به کشور جلوگیری کنیم، آن هم با علم به اینکه آن‌ها ۴ یا ۵ جایگزین خیلی خوب [برای تسلیحات آمریکایی] دارند، اصلا برای من قابل قبول نیست.»

🔴 وزارت کشور سعودی و همچنین سفیر این کشور در آمریکا در بیانیه‌‌هایی جداگانه گزارش‌ها درباره اینکه ریاض قاشقچی را به قتل رسانده، تکذیب کرده‌اند. 

*** ***

◾️خاشقچی که بود؟

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.  

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود به فاصله کوتاهی بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود. 

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول