اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سفیر سعودی در واشنگتن:

«خاشقچی» خدمات زیادی به عربستان کرد/ادعای ربوده شدن او بی‌اساس است

سفیر عربستان سعودی در آمریکا و برادر ولی‌عهد این کشور بعد از شدت گرفتن جنجال‌های بین‌المللی درباره سرنوشت «جمال خاشقچی»، با بیان اینکه این روزنامه‌نگار خدمات زیادی به عربستان کرده، مدعی شد ادعای ربوده شدن خاشقچی نادرست است.

«خاشقچی» خدمات زیادی به عربستان کرد/ادعای ربوده شدن او بی‌اساس است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت حدود یک هفته از انتشار خبرهایی درباره ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سرشناس عربستان سعودی بعد از ورود او به کنسولگری ریاض در استانبول ترکیه، سفیر ریاض در آمریکا اتهام‌های وارد شده به آل سعود را رد کرد و گفت او «خدمات زیادی» به عربستان کرده است.

«خالد بن سلمان بن عبدالعزیز» سفیر ریاض در بیانیه‌ای درباره مفقود شدن خاشقچی گفته است: «معمولا ترجیح می‌دهم که به چنین ادعاهای شنیعی نپردازم، به ویژه وقتی پای سلامتی یک شهروند مفقود و کسی که بخش اعظم زندگی خودش را صرف خدمت به کشورش کرده، در میان باشد.»

برادر ولی‌عهد سعودی با این ادعا که حکومت عربستان هم نگران وضعیت خاشقچی است، افزود: «جمال در پادشاهی دوستان زیادی از جمله خود من دارد و به رغم اختلاف‌هایمان و ترجیح او برای رفتن به اصطلاح "تبعید خود خواسته" و زمانی که او در واشنگتن بود ما مرتب با هم در تماس بودیم.»

خبرگزاری «رویترز» این هفته به نقل از مقام‌های امنیتی ترکیه‌ای نوشت خاشقچی پس از ورود به کنسولگری عربستان توسط گروهی که از ریاض اعزام شده بودند، به قتل رسیده است. روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم نوشت ارزیابی آنکارا این است که جسد خاشقچی تکه تکه شده است.

خالد بن سلمان در بخش دیگری از بیانیه‌اش این گزارش‌ها را «کاملا غلط و بی‌اساس» خوانده و گفته است: «نمی‌دانم چه کسی پشت این ادعاها قرار دارد یا نیتش چیست، البته صادقانه بگویم هیچ اهمیتی هم به این موضوع نمی‌دهم.»

با وجود آنکه نامزد خاشقچی گفته او با اکراه و پس از دریافت امان‌نامه به کنسولگری عربستان مراجعه کرده، سفیر سعودی مدعی شده این روزنامه‌نگار در ماه‌های اخیر «بارها» به این ساختمان رفته و این بار هم پس از انجام کارش از کنسولگری خارج شده است. خالد بن سلمان در پایان بیانیه گفته ریاض با مقام‌های محلی کمال همکاری را خواهد کرد تا سرنوشت خاشقچی روشن شود.

این ادعا در حالی طرح می‌شود که با وجود انتشار عکسی از فیلمی که یک دوربین امنیتی از ورود خاشقچی به کنسولگری ضبط کرده، مقام‌های سعودی با بیان اینکه دوربین‌های کنسولگری خاموش بوده، تاکنون هیچ عکسی از خروج خاشقچی منتشر نکرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شب با بیان اینکه این پرونده را شخصا دنبال می‌کند و هنوز جمع‌بندی روشنی از وضعیت خاشقچی وجود ندارد، از مقام‌های سعودی خواست اگر مدرکی دارند که نشان می‌دهد این روزنامه‌نگار از کنسولگری خارج شده، آن را منتشر کنند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، مقام‌های ترکیه‌ای که روز شنبه گفته بودند معتقدند خاشقچی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده، می‌گویند این جمع‌بندی حاصل تحقیقاتی است که پلیس و نیروهای اطلاعاتی ترکیه‌ای از طریق بررسی فیلم دوربین‌های امنیتی و گفت‌وگو با مخبرهای درون کنسولگری به دست آورده‌اند.

خاشقچی که تا پارسال از مشاوران بن سلمان بود، همزمان با سرکوب مبلغین نزدیک به «اخوان المسلمین»، عربستان را ترک کرد و تبعید خودخواسته در آمریکا را برگزید. وی چند ماه پیش درباره علت خروجش از عربستان گفته بود: «روشن است، نمی‌خواستم دستگیر شوم.»

نشریه «نیویورکر» این هفته نوشت خاشقچی در گفت‌وگویی منتشر نشده گفته معتقد است که مقام‌های سعودی به دنبال به قتل رساندن او هستند و از اینکه «من از صحنه خارج شوم» خرسند می‌شوند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول