اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس گزارش می‎دهد

اجرای طرح‎های آبخیزداری، راه حلی مناسب برای مهار سیل در گلستان/اجرای طرح‎های آبخیزداری در 450 هزار هکتار حوضه آبریز گلستان

طی دو دهه اخیر گلستان شاهد سیل‎های ویرانگری بوده است، سیل‎هایی که علاوه بر نابودی منابع آب و خاک تأثیر مخربی بر اقتصاد مردم بر جای گذاشته است از این رو اجرای طرح‎های آبخیزداری می‎تواند بدون آسیب وارد کردن به منابع آب و خاک و ذخیره‌سازی و تقویت رسوب در زمین از شدت فرسایش کاسته و راه حلی مناسب برای کاهش خسارت سیل‎ها محسوب شود.

اجرای طرح‎های آبخیزداری، راه حلی مناسب برای مهار سیل در گلستان/اجرای طرح‎های آبخیزداری در 450 هزار هکتار حوضه آبریز گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، طی دو دهه اخیر گلستان شاهد سیل‎های ویرانگری بوده است، تخریب پوشش گیاهی و جنگلی یکی از مهمترین دلایل این امر محسوب می‎شود در این میان اکثر خسارت سیل‎ها مربوط به طغیان رودخانه‎هاست که این امر به نوبه خود روستاها و شهرهای مسیر رودخانه‎ها را تهدید می‎کند از این رو اجرای طرح‎های آبخیزداری می‎تواند بدون آسیب وارد کردن به منابع آب و خاک و ذخیره‌سازی و تقویت رسوب در زمین از شدت فرسایش کاسته و راه حلی برای کاهش خسارت سیل‎ها محسوب شود.

در محدوده 95 حوضه آبخیز گلستان یک میلیون و 700 هزار هکتار وسعت نیاز به طرح‎های آبخیزداری دارد تا نقش بسزایی در مهار سیل، عمر بیشتر سدها و فرسایش کمتر خاک ایفا کند.

*اجرای پنج طرح ملی در حوضه آبخیزداری کشور

در همین رابطه مدیر طرح کلان ملی مدیریت جامع حوضه‎های آبخیز کشور، آبخیزداری را بهره‎گیری از مجموعه گسترده دانش و تجربه برای پیشگیری و مقابله با فرسایش خاک و سیلاب‎های مخرب دانست و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: آبخیزداری بحث بین سازمانی است و مجموعه‎های متفاوتی با آن در ارتباط هستند در واقع مدیریت آن باید علمی و مشارکتی باشد چرا که با تعامل و مشارکت می‎توان این طرح را انجام داد در واقع وقتی این سیستم پویاست و ذینفعان زیادی در آن دخیل هستند نگاه از بالا به پایین نمی‎تواند تأثیرگذار باشد.

امیر سعدالدین تصریح کرد: در حوضه آبخیز فقط یک رودخانه یا آبراه یا اراضی جنگلی و مرتعی وجود ندارد بلکه اراضی زراعی، چاهها، معادن، شهرها و واحدهای تولیدی نیز می‎توانند در یک حوضه آبخیز واقع شوند بنابراین برای تسریع مدیریت باید نگاه بین سازمانی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به هدف طرح کلان ملی مدیریت جامع حوضه‎های آبخیز گفت:  هدف در این طرح آن است تا وضع موجود را بهتر شناسایی کنیم اثرات اقدامات قبلی رصد و آبخیزها پهنه‌بندی شود و شناسایی ذینفعان نیز صورت گیرد.

مدیر طرح کلان ملی مدیریت جامع حوضه‎های آبخیز کشور خدمات حوضه آبخیز را شامل فراهم‌سازی چوب، علوفه، موادغذایی، خدمات فرهنگی و حمایتی و خدمات زیبایی منظر عنوان کرد و گفت: اگر چه حوضه آبخیز در گلستان و در کشور توفیقات خوبی داشته اما در این زمینه نارسایی‎هایی نیز وجود دارد که باید رصد شود در واقع تکمیل کردن این مجموعه با شرایط تغییر جمعیت، تغییر سیاست‎ها و تغییر اقلیم بغرنج‎ها را بیشتر می‎کند از سویی با افزایش جمعیت نیاز به تولید و اشتغال بیشتر شده که این امر به حوضه آبخیز فشار وارد خواهد کرد بنابراین برای دستیابی به توسعه پایدار باید مجموعه عوامل در کنار هم متعادل باشند.

سعدالدین خاطرنشان کرد: پنج طرح کلان ملی در حوضه آبخیزداری را در دست اجرا داریم که توسط شورای علوم تحقیقات و فناوری کشور تعریف شده و مجری محوری این طرح نیز دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان است.

*جلوگیری از مهاجرت روستاییان با اجرای عملیات آبخیزداری/نقش مهم آبخیزداری در اقتصاد مردم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح‎های آبخیزداری در استان گفت: آبخیزداری کاری زیربنایی محسوب می‎شود که آحاد مردم و دستگاه‌های مختلف از تأثیر آن ذینفع خواهند شد.

ابوطالب قزلسفلو تصریح کرد: گلستان بعد از سیل‎های ویرانگر جنگل گلستان، سیل‎های متعددی را تجربه کرده است تغییر الگوی بارش‎ها و تغییر اقلیم دلیل اصلی ایجاد سیل‎ها محسوب می‎شود از سویی دیگر بعد از سیل‎های سال 1380 طی سال 1380 تا 1390 شدت بارش باران‎ها در گلستان 50 درصد افزایش یافته و در اکثر سنوات با خشکسالی مواجه بودیم در واقع این امر اثبات می‎کند علاوه بر خشکسالی با شدت بارش‎ها مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه در حوضه آبخیز مراکز تولیدی، مراکز صنعتی و زمین‎های با ارزش واقع شده است افزود: با اجرای عملیات آبخیزداری می‎توان بسیاری از سیل‎ها را مدیریت کرد در واقع امروزه هیچ کشوری ادعای کنترل سیل را ندارد اما با اجرای طرح‎های آبخیزداری و نصب سیستم هشدار سیل تلاش می‎شود خسارت‎ها را کاهش دهیم.

مدیر کل منابع طبیعی گلستان اضافه کرد: در سطح 750 هزار هکتار از وسعت گلستان مطالعات اجرایی آبخیزداری انجام و پروژه‎های آماده مختلفی در دست اجرا داریم در سطح 450 هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام و در جاهایی که این اقدام انجام شده است شاهد کاهش سیل، ایمن سازی مساکن روستایی و جابجایی روستاها بودیم.

وی آبخیزداری را اقدامی پیشگیرانه و زیربنایی عنوان کرد و گفت: با 20 درصد از جابجایی روستاها از خسارت سیل‎ها جلوگیری شده است.

مدیر کل منابع طبیعی گلستان در ادامه به تأثیر اجرای طرح‎های آبخیزداری بر اقتصاد مردم اشاره کرد و افزود: آبخیزداری یک کار زیربنایی اساسی در تولید و اشتغال است در روستاها نقش بسزایی در جلوگیری از مهاجرت دارد، با توجه به قرار گرفتن شرایط کشور در کمربند خشک و نیمه خشک و تأثیرپذیری از تغییر اقلیم، افت سفره‎های زیرزمینی، فرسایش بالای خاک و اتکای زیاد مردم به منابع آب و خاک برای تأمین معیشت، شاهد بروز سیل‎های متعددی در سال‎های اخیر بودیم از این رو مسوولان سطوح مختلف پیگیر طرح‎های آبخیزداری هستند.

قزلسفلو بیان کرد: در بودجه سال 1396 با عنایت مقام رهبری از محل اعتبار صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار برای اجرای فعالیت آبخیزداری پیش بینی شده است در گلستان نیز با انعقاد تفاهم‌نامه بین استاندار و ریاست سازمان جنگل‎ها سهم خوبی از این اعتبارات برای استان در نظر گرفته شده است از این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده، در مرحله اول 17/5 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم و حدود 20 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی برای فعالیت بیولوژیک و سازه‎ای آبخیزداری مصوب شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شغل اصلی مردم گلستان فعالیت کشاورزی و اتکا به منابع آب و خاک و مرتعی است به خصوص در شمال استان با توجه به خشکسالی و کم آبی اگر فعالیت‎های آبخیزداری و فعالیت آب و خاک را همزمان با فعالیت‎های عمرانی در روستاها دنبال کنیم از مهاجرت روستاییان جلوگیری خواهد شد در واقع برای ماندگاری مردم در روستاها اجرای فعالیت آبخیزداری می‎تواند نقش بسزایی در تأمین معیشت، اشتغال و تولید پایدار در روستاها داشته باشد.

مدیر کل منابع طبیعی گلستان خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تاکنون 22 مورد قرارداد برای فعالیت‎های سازه‎ای و بیولوژیک منعقد شده است که پیشرفت 10 تا 60 درصدی در این زمینه را شاهد بودیم.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول