اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دیدبان حقوق بشر سوریه فاش کرد

ترکیه و «ارتش آزاد» درصدد انتقال محصولات کشاورزی سوریه به خاک خود

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که ترکیه و نیروهای حاضر در عملیات شاخه زیتون در حال احداث جاده‌ای‌ بین «عفرین» و «لواء اسکندرون» هستند.

ترکیه و «ارتش آزاد» درصدد انتقال محصولات کشاورزی سوریه به خاک خود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ترکیه و تروریست‌های وابسته به گروه «ارتش آزاد» سوریه پس از تسلط بر شهر «عفرین» در شمال غرب سوریه، دست به اقدامات مخربی علیه این منطقه و ساکنان آن زده‌اند.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» گزارش داد که مقامات ترکیه و «شوراهای محلی» وابسته به تروریستهای فعال در ریف عفرین درختان زیتون را قطع کرده و در تلاشند که جاده‌ای بین عفرین و منطقه «لواء اسکندرون» (=هاتای در خاک ترکیه) ایجاد کنند.

لواء اسکدرون در خلیج اسکندرون و در غرب و شمال غرب استان حلب و ادلب و شمال استان لاذقیه قرار دارد.

فرانسه در زمانی که سوریه را اشغال کرده بود، آن را به ترکیه واگذار کرد و این کشور سال 1939 آن را به خود منضم کرد و نام استان هاتای بر آن نهاد.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه اوایل شهریور ماه گذشته تأکید کرد که این منطقه را از ترکیه بازپس خواهند گرفت.

دیدبان اعلام کرد که هدف از ایجاد این جاده، عبور کامیونهای تجاری و انتقال زیتون و سایر مواد دیگر از سوریه به ترکیه است.

منابعی که دیدبان آنان را موثق می‌خواند نیز خبر دادند که طی 24 ساعت گذشته اقدامات مربوط به ایجاد گذرگاه زمینی که عفرین را به لواء اسکندرون وصل می‌کند، به پایان رسیده است.

این گروه در ادامه تأکید کرد که احتمالا تا چند روز آتی به صورت رسمی خبر ایجاد این گذرگاه اعلام خواهد شد و شاید جایگزین گذرگاههای «باب الهوی و اطمه» شود.

نیروهای ترکیه برای ایجاد این جاده صدها درخت زیتون را با همکاری شوراهای محلی قطع کردند.

دیدبان با بیان اینکه چپاول محصولات کشاورزان و مزارع زیتون از سوی نیروهای تُرک و شوراهای محلی ادامه دارد، به نقل از منابع آگاه می‌گوید که «شورای محلی جندیرس» با صدور قراری از صاحبان مکانهای روغن‌گیری زیتون خواسته است که 10% از میزان تولید خود را به این شورا اختصاص دهد.

بر اساس گفته این منابع، این شورا همچنین تأکید کرد که برداشت و روغن‌گیری زیتون فقط باید با یک نامه رسمی از شورای محلی جندیرس صورت گیرد.

در این گزارش آمد است که عناصر ارتش آزاد از طریق تسلط بر 75% از مساحت مزارع زیتون در عفرین، توانسته‌اند بر منابع اقتصادی این شهر تسلط یابند.

بر اساس این گزارش، گروههای وابسته به ارتش آزاد «بدون هیچ ترسی از گروه دیگر یا سلطه حاکم یا هیچ بازدارنده‌ای دست به سرقت، چپاول داراییهای شهروندان و انبارها و مغازه‌های آنان می‌زنند».

ارتش ترکیه به همراه عناصر ارتش آزاد عملیات خود موسوم به «شاخه زیتون» را از 30 دی 1396 در عفرین واقع در ریف شمال غربی استان حلب آغاز کرده و توانستند بر این شهر مسلط شودد.

دیدبان چندی پیش نیز گزاریشی از جنایات ترکیه و تروریستها علیه شهروندان عفرین منتشر و تأکید کرد

پس از تسلط ارتش ترکیه بر عفرین، شهروندان این شهر که حاضر نبودند محل زندگی خود را ترک کنند، توسط نیروهای تُرک و عناصر ارتش آزاد بازداشت شدند و تا به امروز بیش از 2338 غیر نظامی در عفرین بازداشت شدند که هم اکنون 835 نفر هنوز بازداشت هستند.(جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول