اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

بطحایی در همایش تجلیل از مؤلفان کتاب‌های درسی مطرح کرد

فسادهای چندمیلیاردی به دلیل وجود کنکور/ لجبازی برخی مؤسسات کنکور با آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش به لجبازی برخی مؤسسات کنکور با این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: امروز برنامه رسمی درسی در مدارس به شدت در معرض تهدید از سوی دایه‌های مهربان‌تر از مادر قرار گرفته است.

فسادهای چندمیلیاردی به دلیل وجود کنکور/ لجبازی برخی مؤسسات کنکور با آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی و یادواره شهید محسن حججی امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن تجلیل از نام‌گذاری این مراسم به نام شهید حججی، اظهار کرد: مراسم تجلیل از مؤلفان کتاب‌های درسی در هفته ملی کودک برگزار می‌شود و کودک نیز موضوعی است که دغدغه ما محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه درسی یکی از ارکان فرایند یاددهی و یادگیری محسوب می‌شود، گفت: هنوز کتاب درسی بخش عمده‌ای از محتوای آموزشی را در بر می‌گیرد که نباید اینگونه باشد البته ما در حوزه دانش، برنامه پیشرفته آموزشی را داریم.

بطحایی با بیان اینکه امسال در پایه دوازدهم ۲۰۰ عنوان کتاب جدید تألیف شده است،  افزود: بناست کتاب نونگاشت تا ۴ سال آینده نداشته باشیم اما به معنای تغییرات جزئی نیست ولی تلاش بیشتر به سمت کیفیت و برنامه درسی است.

وی به سخنان رئیس جمهور در ابتدای مهر اشاره کرد و ادامه داد: رئیس جمهور از دانش‌‌آموزان خواست که کتاب درسی را نقد کنند و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید در قالب تیمی این موضوع را پیگیری کنند و حتی مسابقه‌ای در این خصوص برگزار شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز برنامه رسمی درسی در مدارس به شدت در معرض تهدید از سوی دایه‌های مهربانتر از مادر قرار گرفته است و حجم کتاب‌های به اصطلاح کمک آموزشی و برگزاری آزمون‌های کنکور مانند، برنامه درسی را تحت الشعاع قرار داده است حتی برخی از این کتاب‌ها از حداقل استانداردها فاصله دارد‌.

بطحایی اضافه کرد: امروز در صحنه و رقابتی قرار گرفتیم که کارشناس برنامه درسی تمام مسیر تعریف شده را طی کرده تا مثلاً کنجکاوی و حس پرسشگری دانش‌آموزان را شکوفا کند اما یک مؤسسه غیرحرفه‌ای کتاب حل‌المسائل را ارائه می‌دهد و تمام نقشه‌ها را که طراحی کردیم، نقش بر آب می‌کند.

وی با بیان اینکه آثار پرورشی متعاقب این اتفاق الی ماشاءالله است مثلاً دانش‌‌آموز احساس می‌کند نیازی به حضور در مدرسه نیست، اظهار کرد: با مشاهده بیلبوردها و تبلیغات صدا و سیما شاهد لجبازی برخی مؤسسات بر این موضوع هستیم؛ انگار می‌خواهند با این منطق علنی، کشتی جانانه بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما برای حل این مشکل از دوره ابتدایی شروع کردیم البته هنوز زورمان به این موضوع در دبیرستان نرسیده است و  هنوز کنکور سرجایش است و تا زمانی که کنکور است، فسادهای چند میلیارد تومانی سر جایش است. 

وی تصریح کرد: بر این اساس بر وجود حل‌المسائل، برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی، سنجش هوش و  استعداد در دوره ابتدایی به شدت برخورد می‌کنیم و مسؤول مستقیم این موضوع، مدیر مدرسه است زیرا باید با این فساد در مدارس برخورد کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز بچه‌های ما در دوره ابتدایی از حیث فعالیت‌های پرورشی و تربیتی در خطر هستند و باید موانع را کنار بزنیم اما متأسفانه نشانه‌ها نشان می‌دهد که یک مقداری لج بازی با نظام آموزش و پرورش در حال اتفاق افتادن است.

وی با بیان اینکه شاید یکی از دلایل که این بازار مکاره را رونق بخشیده است ضعف ما در برنامه درسی باشد، گفت: چرا باید در کشوری که ۴۰ سال در آن آموزه‌های انقلابی جاری است، برخی نوجوانان چهره خود را نازیبا بدانند و چهره خدادادی را زشت ببینند و خود را زیر عمل جراحی قرار ‌دهند؛ این انحراف در نوجوانان به دلیل ضعف در امور تربیتی و پرورشی است و سهم اهداف تربیتی کاهش داشته است.

بطحایی افزود: برنامه‌های ما برخواسته از آموزه‌های دینی باید باشد و در کتاب‌های ما باید نظام آموزش و پرورش را پالایش کنیم و به این سمت ببریم و البته خانواده‌ها باید با این گفتمان آشنا شوند و باور کنند که فرزندشان زمانی موفق است که احترام به بزرگترها و دست دیگری گرفتن را یاد بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید به تدریج خمیر درخت تعلیم و تربیت را راست کنیم و به مسیر اصلی برگردانیم.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول