اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

عضو انجمن متخصصین بهداشت ایران:

مشکلاتی که گریبان فعالان حوزه بهداشت را گرفته است

عضو انجمن متخصصین بهداشت ایران گفت: تهدید و فشار زیاد به نیروهای بهداشت شرکتی طرح تحول سلامت برای کار بیشتر، عدم افزایش حقوق سالیانه در بسیاری از نیروها و کمی شدن خدمات بهداشت به جای کیفی شدن از جمله مشکلات کارکنان حوزه بهداشت به‌شمار می‌رود.

مشکلاتی که گریبان فعالان حوزه بهداشت را گرفته است

احمد مهری عضو انجمن متخصصین بهداشت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس اظهار داشت: حدود پنجاه درصد از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با سبک زندگی افراد است به همین جهت کارشناسان بهداشت در شهرها و بهورزان در روستاها با هدف عدم ابتلای مردم به بیماری‌ها در خدمت شهروندانند تا سلامتشان را ارزیابی کنند و عوامل خطر را از خودشان دور کنند.

مهری افزود: هزینه درمان بیماریها بسیار بالاست و علاوه بر کاهش کیفیت زندگی، آثار روانی و جسمی وارده بر بیمار و اطرافیان وی، سالیانه میلیاردها تومان از بودجه کشور خرج درمان بیمارانی می‌شود که پنجاه درصد آن با سرلوحه قراردادن تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی، کنترل فشار خون و دیابت و غربالگری های مکرر در واحدهای بهداشتی و تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است.

وی گفت: رسانه‌ها در چند سال اخیر به جز گزارش‌های مقطعی از تعداد خدمات یا واحدهای بهداشتی نتوانسته است فعالیت نیروهای بهداشت را به جامعه بشناساند. چرا که مردم اگر از جدیت متخصصین پیشگیری در واحدهای بهداشتی برای سالم ماندن مردم خبر داشته باشند و بدانند اکثر خدمات این واحدها رایگان است با پایش مکرر سلامت خود و خانواده شان و بهره‌بری از آموزش‌های تخصصی بهداشتی ارائه شده توسط کارشناسان بهداشت، خود را از ابتلا به بیماری دور خواهند کرد.

عضو انجمن متخصصین بهداشت ادامه داد: تجربه موفق رسانه ها در فرهنگ سازی برای واکسیناسیون و خدمات مشابه را نباید یادمان برود و این دغدغه همکاران بهداشتی ماست که رسانه ها بویژه صدا و سیما بایستی بهداشت و خدمات بهداشتی که به راحتی در دسترسشان قرار دارد را به مردم بشناسانند و یرای این موضوع هم از هرگونه کمکی به همکاران رسانه ای کوتاهی نخواهیم کرد.

وی افزود: یکی از بسترهایی که می‌تواند وزارت بهداشت برای فرهنگ‌سازی خدمات پیشگیری از آن استفاده کند، حضور نیروهای تخصصی بهداشتی در ادارات و سازمان‌های شهری و استانی است که با مراقبت سلامت از کارکنان و مراجعین آن ادارات، سطح ارتباط مردم با خدمات پیشگیری از ابتلای به بیماریها را ببشتر کنند. این پیشنهاد نیاز به جدیت وزارت بهداشت در استفاده از ظرفیت نیروهای بهداشتی دارد که ۴ الی ۶ سال در دانشگاههای علوم پزشکی درس میخوانند و فارغ التحصیل میشوند و درخدمت وزارت بهداشتند که تخصصی تر از دبگر فعالین بخش سلامت به سالم ماندن مردم کمک کنند.

مهری گفت: البته نیروهای شاغل در بخش بهداشت بویژه بهورزان و کارشناسان بهداشت مشکلات عدیده شغلی دارند که در پشت اخبار مکرر رسانه‌های مشکلات پزشکان زحمتکش و پرستاران تلاشگر گم شده است.

وی افزود: تهدید و فشار زیاد به نیروهای بهداشت شرکتی طرح تحول سلامت برای کار بیشتر، عدم افزایش حقوق سالیانه در بسیاری از نیروها، کمی شدن خدمات بهداشت به جای کیفی شدن، خطر کم رنگ شدن آموزش و مشاوره های تخصصی بهداشت بدلیل اهمیت زیاد دادن به پرونده الکترونیک سلامت، پرشدن جایگاه شغلی کارشناسان بهداشت با کادر درمانی، اخذ حقوق حدود یک میلیون تومان توسط بسیاری از نیروهای بهداشتی و عدم توجه به جایگاه صنفی و تخصصی این نیروها از مشکلات این روزهای نیروهای بخش بهداشت است که امید می‌رود رسانه ها در حل معضلات این تلاشگران اقدام کنند.

عضو انجمن متخصصین بهداشت تصریح کرد: نباید یادمان برود که ایران در سطح منطقه به لطف تلاش بهورزان در روستاها و کارشناسان بهداشت در شهرها در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر وضعیت بهتری دارد. چرا که نیروهای بهداشتی در کنار ارایه خدمت، ارتباط موثرتری با مردم دارند و فرهنگ‌سازی خودمراقبتی و پیشگیری از ابتلا به بیماریها را جدی تر دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول