اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

خاکی‌صدیق مطرح کرد

راهکارهای دانشگاه خواجه نصیر برای جذب خارجی‌ها

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی نوسانات ارزی و نحوه صدور ویزا را از جمله موانع بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: برای گام نهادن در این عرصه می‌توان اقداماتی چون برگزاری دوره‌های مشترک، جذب دانشجويان خارجی از طريق کريدورهای ايجاد شده و همکاری با نهادهای بين‌المللی که نياز به ارز زيادي ندارند، ‌ اجرايی کرد.

راهکارهای دانشگاه خواجه نصیر برای جذب خارجی‌ها

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی،‌ علی خاکی‌صدیق در نشست فرآیند بین‌المللی سازی دانشگاه با بیان اینکه این نشست سومین جلسه برای بررسی راهکارهای بین‌المللی سازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌اند، ولی برخی از دانشکده‌ها اطلاعات کاملی از روند بین‌المللی سازی دانشگاه ندارند.

وی مشکلات ارزی و ناپایداری‌های کشور را از جمله موانع بین‌المللی سازی دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: این وضعیت از واقعیات جامعه ما است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، باید در مسیر بین‌المللی شدن قرار گیریم. هر چند که این چالش‌ها بر این روند تاثیرگذار است.

خاکی‌صدیق با تاکید بر اینکه نوسانات ارزی فعالیت‌های ما در حوزه بین‌المللی سازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهارکرد: این مسئله‌ای است که همه دانشگاه‌های کشور با آن مواجه هستند و برداشت من این است که دانشگاه‌ها در این شرایط سخت باید برنامه‌های خود را تنظیم کنند و در این صورت در دراز مدت به موفقیت دست خواهند یافت.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی با اشاره به تعطیلی همکاری‌های بین‌المللی در برخی از دانشگاه‌ها، تاکید کرد: استراتژی این دانشگاه بر تعطیلی همکاری‌های بین‌المللی نیست و می‌خواهیم با برنامه‌ریزی‌هایی که اجرایی می‌شود بر همکاری‌های بین‌المللی خود بیفزاییم.

خاکی‌صدیق یکی از راه‌های برون رفت آموزش عالی کشور از چالش‌های ارزی و وارد شدن به مسیر بین‌المللی شدن را تقویت و توسعه روابط بین‌الملل عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا می‌توانیم برنامه‌هایی را پیاده‌سازی کنیم که نیاز به ارز ندارد و فارغ از نوسانات ارزی می‌توانیم اقدام به تقویت روابط بین‌الملل خود کنیم.

وی انتشار مقالات مشترک را از جمله این راهکارها عنوان کرد و گفت: این اقدام با حداقل هزینه ارزی و از طریق دانشجوهای دکتری می‌توانیم اجرایی کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی جذب دانشجویان خارجی را از دیگر راهکارها در این زمینه عنوان کرد و گفت: در این راستا معاونت بین‌الملل این دانشگاه کریدورهایی برای جذب دانشجویان خارج ایجاد کرده است، ضمن آنکه ما می‌توانیم از ظرفیت‌های موسسات چون دارالتقریب استفاده کنیم.

به گفته وی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مذاکراتی را با دارالتقریب آغاز کرده که در قالب کنفرانسی که در آذر ماه سال جاری برگزار می‌شود، در صدد است اقدام به جذب دانشجویانی از کشورهای اسلامی کند.

خاکی‌صدیق استفاده از ظرفیت جامعه‌المصطفی و وزارت علوم را از دیگر ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری برای جذب دانشجویان خارجی عنوان کرد و یادآور شد: استفاده از این ظرفیت‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دارد نه به منابع ارزی و اگر ما بتوانیم در این مسیر خدمات و ارتباطات موثری با دانشجویان خارجی داشته باشیم، در بازگشت به کشور خود می‌توانند مبلغان خوبی برای جذب دانشجو به این دانشگاه باشند.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی اجرای پژوهش‌های مشترک را از دیگر اقدامات این دانشگاه برای بین‌المللی سازی دانشگاه نام برد و با تاکید بر اینکه بسترهایی در این زمینه در دانشگاه ایجاد شده است، گفت: در صورتی که با اجرای پروژه‌های مشترک از طرف ما ارزی هزینه شود، مشکل ‌ساز می‌شود، ضمن آنکه هزینه‌های پژوهشی ما را افزایش می‌دهد، از این رو با توجه به پتانسیل‌های دانشگاه می‌توانیم از منابع خارجی در اجرای پروژه‌های پژوهشی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این فرصت یکی از فرصت‌های بزرگ برای همه دانشگاه‌ها است، ‌ افزود: ما از سال قبل در این زمینه اقدام کردیم ولی چون به موقع وارد این حوزه نشدیم، موفق نبودیم ولی چند دانشگاه موفقیت‌هایی برای جذب منابع خارجی به منظور اجرای پروژه‌های مشترک داشته‌اند.

خاکی‌صدیق با اشاره به اعزام دانشجویان دکتری به خارج، ‌ خاطرنشان کرد: اخیرا نامه‌ای از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و در آن اعلام شد که این وزارتخانه نمی‌تواند از فرصت‌های مطالعاتی 6 تا 9 ماه دانشجویان به خارج حمایت کند.

وی اضافه کرد: در این زمینه علی رغم آنکه شرایط سختی پیش رو داریم و همچنین منابع دولتی محدود است، تلاش می‌کنیم تا با فاند خارجی اقدام به اعزام دانشجویان کنیم یا با هزینه‌های شخصی دانشجویان این اعزام صورت گیرد و ما درصدد هستیم تا ظرفیت‌های فاند شخصی را شناسایی کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی در عین حال تاکید کرد: تلاش ما بر این است که تحت هر شرایطی از اعزام دانشجویان دکتری به خارج حمایت کنیم که در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

خاکی‌صدیق با تاکید بر اجرای طرح «آهسته» در دانشگاه‌ها توضیح داد: در این طرح با اجرای کارگاه‌های آموزشی بین‌المللی، دانشجویان خارجی در ایران و دانشجویان ایران به خارج اعزام می‌شوند. این حوزه یک امکان است که موجب تقویت ارتباطات بین‌المللی ما می‌شود و ما نیز میزبان دانشجویانی از خارج خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح‌ها می‌توانیم بدون آنکه چالش ارزی داشته باشیم اقدام به توسعه روابط بین‌الملل کنیم و همچنین برای برگزاری دوره‌های مشترک و توسعه دوره‌های کنونی هر چند که با مسئله ارز مواجه هستیم ولی با جابجایی موضوعات دوره‌ها و اولویت‌بندی در این زمینه می‌توانیم در جهت برگزاری دوره‌های خاص آموزشی حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی ادامه داد: چالش اصلی بین‌المللی سازی دانشگاه‌های کشور علاوه بر ارز، ویزا و ارتباطات بین‌المللی، مربوط به بدنه دانشگاه‌ها است، چرا که مشاهده می‌شود بعد از اجرای ۱۰ ماهه فرآیند بین‌المللی سازی بسیاری از همکاران ما در دانشگاه به اهمیت این موضوع پی نبرده‌اند که برای رفع این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی‌های جدی‌تر داریم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول