اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رویترز: ترکیه معتقد است روزنامه‌نگار منتقد عربستان کشته شده است

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته ارزیابی‌های اولیه ترکیه حاکی است جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است.

رویترز: ترکیه معتقد است روزنامه‌نگار منتقد عربستان کشته شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارزیابی‌های اولیه پلیس ترکیه حاکی است «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است.

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از منابع آگاه اضافه کرد وی ترور شده و جسدش از کنسولگری به بیرون منتقل شده است. 

یکی از این منابع آگاه گفت: «ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقجی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ما معتقدیم این قتل با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته و جسد او به بیرون از کنسولگری منتقل شده است.»

جمال خاشقجی که از منتقدان محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی است از بعد از ظهر سه‌شنبه هفته گذشته (۱۰ مهر) بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده بود. 

منابع مورد استناد رویترز نگفته‌اند به نظر آنها قتل خاشقجی چگونه انجام شده است. رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند انتظار می‌رود پلیس این کشور روز یکشنبه ویدئویی درباره این ماجرا منتشر کند.

نام جمال خاشقجی پیشتر در فهرست افراد بازداشتی تحت تعقیب توسط «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی قرار گرفته بود، لذا بعد از ناپدید شدن او، برخی از فعالان در صفحه توئیتر خود نوشتند که آقای خاشقچی به دستور بن سلمان ربوده شده است.

خاشقچی، ستون‌نویس ثابت روزنامه سعودی الحیاة بود که تا چند ماه پیش هم‌زمان در لندن‌، ریاض و بیروت چاپ می‌شد اما چند ماهی است که انتشار کاغذی آن متوقف شده است. خاشقچی به دلیل انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی عربستان از نوشتن در این روزنامه منع شد و مدتی بعد، راهی آمریکا و مقیم این کشور شد. او اخیراً با روزنامه واشنگتن‌پست همکاری می‌کرد. 

روزنامه واشنگتن‌پست بامداد یکشنبه (به وقت تهران) به نقل از دو منبع آگاه به تحقیقات در خصوص این پرونده گزارش داده ترور خاشقجی به دست یک تیم سعودی انجام شده که با هدف مشخص قتل او به استانبول اعزام شده بودند.

یکی از این منابع به واشنگتن‌پست گفت: «محققان ترکیه‌ای معتقدند تیمی با ۱۵ عضو «از عربستان [برای انجام این کار] آمده بودند. قتل از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده انجام شده است.»

«محمد بن سلمان» در مصاحبه‌ای با بلومبرگ مدعی شده بود این روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان سعودی، مدت کوتاهی بعد از ورود به کنسولگری از آن خارج شده است. مقام‌های سعودی، هنوز مستنداتی برای تأیید این ادعا ارائه نکرده‌اند.   

انتهای پیام/ .

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول