اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سفیر ترکیه در ازبکستان:

آنکارا و تاشکند مصمم به گسترش همکاری‌های دوجانبه هستند

سفیر ترکیه در ازبکستان گفت: هم اکنون آنکارا و تاشکند مصمم به گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در زمینه های مختلف هستند.

آنکارا و تاشکند مصمم به گسترش همکاری‌های دوجانبه هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «احمد باشار شن» در نشستی در ساختمان سفارت ترکیه در تاشکند در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: در گذشته بین ازبکستان و ترکیه برخی اختلافات اقتصادی وجود داشت.

وی افزود: امروز رسانه های ترکیه نیز در مورد اصلاحات در دست انجام ازبکستان، شرایط فراهم شده برای بازرگانان ترکیه در این کشور و دعوت «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان از کارآفرینان ترکیه برای سرمایه گذاری به اقتصاد ازبکستان می نویسند.

سفیر ترکیه در ازبکستان تاکید کرد: امیدوارم با تلاش های دو طرف روابط دوجانبه به سطح بالای خود برسد و همکاری های اقتصادی و بازرگانی متقابل بیش از پیش گسترش پیدا کند.  

«احمد باشار شن» در ادامه با اشاره به کمک های بشردوستانه ترکیه به کشورهای خارجی ادامه داد: امروز ترکیه با گسترش کمک های بشردوستانه خود در بسیاری از نقاط جهان طی سال های اخیر به نمادی از اهداکننده کمک های بشردوستانه در جهان تبدیل شده است.

سفیر ترکیه خاطرنشان کرد: اگر 12 سال پیش حجم کمک بشردوستانه ترکیه به کشورهای خارجی فقط در سطح 85 میلیون دلار قرار گرفته است، در سال 2017 میلادی این شاخص به 3 میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده است.

به گفته وی، در سال 2016 میلادی شاخص های بشردوستانه ترکیه در سطح 6 میلیارد دلار قرار گرفته و در سال 2017 میلادی 8 میلیارد و 7 میلیون دلار ارزیابی شده است.

«باشار شن» یادآوری کرد: ترکیه امروز به مردم کشورهای مانند سودان، سومالی، لیبی، یمن، میانمار، فلسطین، نوار غزه، سوریه و دیگر کمک های بشردوستانه اهدا می کند و به این کار خیر خود ادامه خواهد داد.

ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران ازبکستان است. مبادلات بازرگانی ازبکستان با ترکیه در سال 2017 میلادی 30 درصد افزایش یافت و در سطح 1 میلیارد و 500 میلیون دلار قرار گرفت. فقط در سه ماهه اول سال جاری میلادی این شاخص 20 درصد افزایش یافته است.

در ازبکستان حدود 500 واحد شرکت ترکیه فعالیت می کنند. فقط در سال 2017 میلادی در ازبکستان بیش از 20 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه ایجاد شده است. 

ترکیه استقلال این کشوررا در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول