اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

یک کارشناس و فعال بازار ارز در گفت‌وگو با فارس:

امکان کاهش نرخ ارز تا ۱۰ هزار تومان در صورت اجازه واردات و فروش ارز توسط صرافی‌ها

یک کارشناس و فعال بازار ارز با بیان اینکه صرافی‌ها اسکناس زیادی در اختیار دارند اما امکان فروش آن را ندارند، گفت: اگر بانک مرکزی اجازه دهد صرافی‌ها با منابع خودشان، ارز وارد کرده و به همه متقاضیان بفروشند، نرخ ارز در مدت یک ماه به 10 هزار تومان کاهش خواهد یافت.

امکان کاهش نرخ ارز تا ۱۰ هزار تومان در صورت اجازه واردات و فروش ارز توسط صرافی‌ها

جواد ذاکری دانا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه هم‌اکنون مشکل تامین ارزز از سوی صرافی‌ها وجود ندارد، اظهارداشت: اما این به معنای این نیست که در لجستیکی ارز هم مشکلی نداریم؛ از زمانی که امارات منافذ نقل و انتقال ارز را بست و از طرف دیگر دستورالعمل ارز همراه با مسافر را تغییر پیدا کرد و باعث شد مشکلاتی برای نقل و انتقال ارز به وجود بیاید. 

وی افزود: البته دستورالعمل اصلاح شد اما مشکلات نقل و انتقال از امارات تشدید شده بود. در نهایت بانک مرکزی وارد عمل شد و ارز تزریق کرد. 

این کارشناس و فعال بازار ارز گفت: ما به بانک مرکزی گفتیم اجازه بدهید صرافی‌ها خودشان ارز بیاورند و بفروشند و با آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی فضا بهتر شد. گفتیم تضمین امنیتی می‌ خواهیم و آقای همتی هم گفت ما تضمین امنیتی می‌دهیم و شما شروع به انتقال ارز به داخل کشور کنید. 

ذاکری ادامه داد: با این قول رئیس کل بانک مرکزی صرافی‌ها شروع به انتقال ارز کردند و دو روز هم توزیع کردند و از قیمت 14 هزار تومان به زیر 12 هزار تومان رسید. در این شرایط باید تقاضای سفته‌بازی و احتیاطی را هم پوشش داد زیرا در غیر این صورت این تقاضا کل قیمت ارز را تعیین می‌‌کند. با استفاده از سیستم حراج هلندی باید ارز تزریق می‌شد و باعث می‌شد تقاضا کاهش یابد. اما روز سوم بانک مرکزی گفت باید این ارزها را فقط برای 23 مورد ارز خدماتی ارز پرداخت کنید.

وی در پاسخ به این سوال که چرا صرافی‌ها حاضر به پرداخت ارز برای این 23 مورد نبودند، گفت: مشتری چندانی برای این 23 مورد نیست. با این قیمت‌ها فرد باید کارت ملی و مدارک ارائه بدهد تا همان ارزی را بخرد که دلالان به آن می‌فروشد و مدرکی هم نمی‌خواهد. در این صورت تمایل به خرید این ارز از صرافی ندارد.

این کارشناس و فعال بازار ارز، اظهارداشت: صرافی‌ها اسکناس زیادی در اختیار دارند اما امکان فروش آن را ندارند. اگر بانک مرکزی اجازه دهد صرافی‌ها با منابع خودشان، ارز وارد کرده و به همه متقاضیان بفروشند، نرخ ارز در مدت یک ماه به 10 هزار تومان کاهش خواهد یافت. اگر این کار انجام شود نه تنها خروج سرمایه اتفاق نمی‌افتد، بلکه قیمت بازار به قیمت سامانه نیما یا همان بازار ثانویه برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول