اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

پرداخت مالی جدید اروپا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور می‌زند؟

سفیر سابق فرانسه در تهران نسبت به توانایی اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سازوکار سریع و مستقیم برای ادامه تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا ابراز تردید کرد.

پرداخت مالی جدید اروپا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور می‌زند؟

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از اسپوتنیک، کشورهای اروپایی در حال گفتگو برای ایجاد یک کانال پرداخت به منظور اطمینان یافتن از ادامه تجارت شرکت‌هایشان با ایران و زنده نگاه داشتن توافق هسته‌ای 2015 با تهران هستند.

فرانسوا نیکولاد، سفیر سابق فرانسه در ایران در مصاحبه با اسپوتنیک نسبت به توانایی اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سازوکار سریع و مستقیم برای ادامه تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا ابراز تردید کرد.

این دیپلمات در مورد موانع مالی و قانونی که می‌تواند مانع ایجاد یک سازوکار به این زودی‌ها شود، صحبت کرد.

وی افزود: «گذشته از اینکه موگرینی از زمان آینده استفاده کرد. به نظر من، باید تا زمان ایجاد این سازوکار صبور بود. این سازوکار برای این ایجاد شده تا توافق هسته‌ای ایران را پابرجا نگاه دارد و برای تجارت با دلار آمریکا نیست. این مشکل اصلی است که ریسک‌های بیشتری برای شرکت‌هایی که تمایل به همکاری با ایران دارند، ایجاد می‌کند.»

این موضوع نه تنها برای کشورها بلکه برای شرکت‌های فرانسوی و اروپایی بسیار مهم هست.

اخیرا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که این اقدامات پیشنهادی «برخی از شرکت‌های اروپایی و بین‌المللی را که به شدت به دلار امریکا وابسته هستند، ترغیب نخواهد کرد که دوباره در مورد تصمیم‌شان برای خروج از ایران فکر کنند.»

فرانسوا نیکولاد خاطرنشان کرد: «آمریکا دو راه برای مجازات شرکت‌ها دارد. نخست، به شکل مالی، درصورتی که شرکت‌ها از دلار استفاده کنند. دوم، اگر با کشورهای ممنوعه کار کنند که بیشتر آنها این کار را می‌کنند. در نتیجه، یک شرکت تنها اجازه دارد که به فعالیت‌های بشردوستانه نظیر تامین غذا، پزشکی و دارویی که تحت تحریم‌های آمریکا نیست، بپردازد.»

این بدان معناست که این سازوکار پیشنهادی، شرکت‌های کوچک و کشورهای کوچک نظیر موقعی‌که به تجارت نفتی می‌پردازیم را در نظر دارد.

این دیپلمات فرانسوی تصریح کرد: «تا آنجا که به نفت مربوط می‌شود، هنوز توسعه یک سیستم برای نفت بسیار مشکل است. نفت با دلار فروخته می‌‌شود. این مشکل نخست است که این سازوکار باید برای حل آن کمک کند. با این حال، اگر یک شرکت اروپایی نفت ایران را می‌خرد، به روپیه یا هر ارز دیگر پولش را می‌پردازد، به محض اینکه خرید انجام شود، این شرکت تحت تحریم آمریکا قرار می‌گیرد. ایرانی‌ها به دنبال دور زدن این مورد هستند، برای اینکه نفت‌شان مورد رهیابی قرار نگیرد. اگر آنها موفق شوند، خرید نفت ایران که تا زمان خرید بسیار دست به دست می‌شود و پرچم عوض می‌کند و با نفت‌های دیگر مخلوط می‌شود، ممکن می‌شود.»

وی افزود آمریکایی ها تلاش می‌کنند تا بیشتر تحریم‌هایشان را اجرا کنند و اطمینان حاصل کنند که هیچ راه دور زدنی وجود ندارد. آنها می‌خواهند ایرانی‌ها را به زانو دربیاورند و هر کاری از دست‌شان بر بیاید می‌کنند تا مانع ایجاد سازوکاری شوند که بتواند تاثیر تحریم‌ها را کم کند.

نیکولاد در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا واشنگتن فشار بر ایران و شرکایش را افزایش خواهد داد، گفت علی‌رغم فشار قوی آمریکا علیه ایران، تحریم‌های اصلی در ماه نوامبر اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: «سخنرانی ترامپ (در سازمان ملل) بیشتر در مورد تحریم‌های نفتی بود. وی گفت که از ابتدا هدفش این بوده که ایران نتواند حتی یک قطره نفت بفروشد. ژاپن و برخی کشورها بحث می‌کنند که نمی‌توانند بدون نفت ایران ادامه دهند و نیاز دارند که حداقل مقداری از ایران نفت بخرند. خب، معافیت‌های کمی داده خواهد شد اما بسیار اندک خواهد بود.»

وی عامل دیگری را که موثر است ذکر کرد و آن قیمت نفت بود زیرا اگر نفت کمیاب شود، قیمت‌ها بالا خواهد رفت.

سفیر سابق فرانسه در ایران گفت: «این می‌تواند مشکلی برای مشتریان آمریکا باشد و درنتیجه مشکلی برای دونالد ترامپ؛ همه می‌خواهند انتخابات را برنده و مشهور شوند.»

نخستین بخش تحریم‌ها در 6 آگوست اجرایی شد که بخش خودروسازی، تجارت با طلا و دیگر فلزات حیاتی را هدف گرفته بود.

باقی تحریم‌ها در 4 نوامبر ازسرگرفته خواهد شد که بخش انرژی ایران، مبادلات نفتی و مبادلات با بانک مرکزی ایران را هدف گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول