اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می دهد

سرطان به جان بازار دارو افتاد/ سوءمدیریت‌ها دلیل کمبود داروست نه تحریم

تنها چند ماه از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا می‌گذرد و این درحالی است که گرچه نخست گفته می‌شد مشکلی در بازار داروی ایران نخواهیم داشت اما به نظر می‌رسد جدای از تحریم، عامل اصلی سوءمدیریت‌هاست که بازار دارو را دچار سرطان کرده است.

سرطان به جان بازار دارو افتاد/ سوءمدیریت‌ها دلیل کمبود داروست نه تحریم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، روزهای نخست مرداد ماه سال‌جاری و پیش از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا، وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرده بود که در پی تحریم‌ها مشکل دارویی نداشته باشیم اما یکم تیر ماه یک ماه پیش از آن، نایب‌ رئیس انجمن متخصصان داروسازی کشور در حالی از کمبود 90 قلم دارو در کشور خبر داد که سخنگوی وزارت بهداشت چند روز پیش از آن نیز اعلام کرده بود،۵۷ مورد داروی خارجی وارداتی دچار کمبود شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بار دیگر در شهریور ماه جاری اعلام کرد: روزانه به صورت متغیر 50 تا 60 دارو کمبود داریم با این حال اگر چه امروز با کمبود دارو مواجه هستیم اما بحران دارو نداریم و وظیفه ما این است که همه داروهای مورد نیاز را تأمین کنیم و مردم در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

وضعیت بازار دارو هرچند با تکذیب مدیری و اعتراف مدیر دیگری همراه باشد اما شهروندان با واقعیت آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در همین مدت 30 روزه، شهروندان تبریزی از کمبود و گاه نایاب شدن داروهای حیاتی و یا حتی داروهای مرسوم خبر داده‌اند و دچار مشکلات مختلف به همراه فشار روحی و استرس هستند.

باید به این نکته مهم اعتراف کرد که بعید به نظر می‌رسد تحریم عامل این کمبودها باشد قرائن و شواهد گویای ان است که عامل اصلی و مهم سوءمدیریت در این حوزه است.

این روزها سوءمدیرت‌ها در حوزه سلامت به قدری مشهود است که خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان با مشکلات مختلفی در تامین دارو و مایحتاج بهداشتی مواجه شده‌اند.

مادر لیلا دختر چهارساله که همراه فرزند خردسال خود روزهایش را در بیمارستان کودکان تبریز سپری می‌کند، مهم‌ترین مشکل کودکان مبتلا به سرطان را این روزها تامین داروی‌های شایع و پرکاربرد شیمی درمانی عنوان کرد و گفت: مرکاپتوپورین داروی پر استفاده در درمان سرطان بوده و بین دو دوره شیمی درمانی مصرف می‌شود اما بیش از یک ماه است که در تهیه این دارو خانواده‌ها دچار مشکل شده و در داروخانه های کشور نایاب است.

وی با اشاره به اینکه اغلب خانواده‌ها که کودکی مبتلا به سرطان دارند، در فشار و استرس تهیه دارو هستند، افزود: داروهای یا هندی مورد تائید پزشکان نیست و نمونه آلمانی آنها نیز در داروخانه‌های کشور یافت نمی‌شود، از این رو خانواده‌هایی که امکان و دسترسی دارند، از کشورهای اطراف همچون ترکیه، آذربایجان یا ازبکستان خریداری می‌کنند اما دلالان دارو که متوجه شرایط خانواده‌های ایرانی شده‌اند، دارویی را که پیش از این ۴۵ هزار تومان تهیه می‌کردیم، به قیمت ۷۵۰ هزار تا یک میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

در این میان همچنین پدر کودک بیمار دیگری از نایاب شدن داروی حیاتی به نام «مسنا» اظهار ناراحتی کرده و گفت: «مسنا» از جمله داروهای حیاتی برای بیماران مبتلا به سرطان بوده که اثرات داروی شیمی درمانی بر کلیه و مثانه را شستشو می‌دهد و در صورتی که این دارو مصرف نشود، شاید کودکان مان در مبارزه با سرطان پیروز شوند اما آثار شیمی درمانی بر کلیه و مثانه امید زندگی را از آنها خواهد گرفت.

در حالیکه اضطراب و اشک وجود پدر مرتضی را فراگرفته، افزود: سرطان زندگی‌مان را به تاراج برده و تمام دار و ندارمان در شهر خود را گذاشته و دست همسرم را گرفته و به تبریز آمده‌ام. همسرم که همراه فرزندم ساکن بیمارستان شده و من نیز از خود و حالم بی‌خبر اما همه این مسائل را به جان خریده‌ام تا فرزندم سلامتی‌اش را باز یابد، با این حال نیافتن دارویی که زندگی کودکم به آن وابسته است، داغی است بر جان!

از سوی دیگر در حالی که خانواده‌ها برای یافتن داروی سرطان، در تب و تاب هستند، گرانی و کمبود تجهیزات بهداشتی از پوشک بچه تا ماسک و زیرانداز نیز مشکلی بر کوه دیگر مشکلات در این روزها شده است.

اما آنچه جالب و شاید دور از ذهن باشد، کوتاه شدن شلنگ سرم‌هاست به طوریکه کوتاه شدن شلنگ سرم‌ها از حالت معمول و نرمال خود باعث شده کودکان مبتلا به سرطان که اغلب همچون بزرگسالان تحمل یک ساعت سکون را ندارند، با کوچکترین تکان سرم از دستشان خارج شده و صفی طولانی و دائمی در اتاق رگ‌یابی خون شکل بگیرد.


پزشک: حتی سرنگ هم داروخانه‌ها به صورت سهمیه‌ای می‌دهند/داروخانه‌ها: لیست داروهای کمیاب و نایاب زیاد است

این روزها تنها بیماران نیستند که دچار سردرگمی شده‌اند بلکه پزشکان نیز در این کلاف سردرگم گرفتارند، به طوریکه یکی از پزشکان عمومی در خصوص وضعیت داروها گفت: گاهی بیماران از نبود داروهای ساده همچون قطره شستشو یا دیازپام در داروخانه های شهر اظهار نارضایتی می‌کنند و در این مدت با کمبود یا نبود داروهای مختلف مواجه شده‌ایم که باعث مراجعه چندباره بیمار به مطب برای تعویض نسخه شده است.

وی افزود: برای رفع این مشکل و کاهش مراجعه بیماران برای تعویض نسخه از داروخانه منطقه لیستی از داروهای کمیاب و نایاب را خواسته‌ام که همچنان لیستی را به من که پزشک باشم ارائه نکرده است.

در عین حال پزشک عمومی منطقه ۱۷ شهریور تبریز تصریح کرد: گاهی سرنگ هم به تعداد درخواستی داروخانه‌ها در اختیارمان نمی‌گذارند و همان‌ها هم گاه دچار نقص هستند.

در این میان داروخانه‌ای در یکی از مناطق پرتردد شهر نیز اظهار داشت: تعداد داروهای کمیاب و نایاب و یا داروهایی که با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، زیاد است و در برخی موارد روزانه متغیر هستند.

در این مدت بیماران با موارد مختلف همچون نبود واکسن در مراکز بهداشت، کمبود قطره شستشوی چشم، برخی داروهای اعصاب همچون آسنترا هگزال، دیازپام و کلونازپام و .... مواجه بوده اند.

بدهی بیمه تامین اجتماعی به پزشکان 

در این وانفسایی که بازار دارو با وجود هر شایعه و یا بحثی دچار التهاب می‌شود، برخی پزشکان ادعا دارند که بیمه تامین اجتماعی بدهی یک ساله و گاه بیشتر به آنها دارد.

در گرانی‌هایی که حباب است و مردم سعی در مدیریت این حباب‌ها دارند، گاه برای کاهش هزینه‌ها دست به خود درمانی می‌زنند و سعی در درمان بیماری‌های سطحی و سرپایی خود دارند که در این خصوص برخی از پزشکان از تعطیلی بعضی درمانگاه‌ها گفته و خبر از ورشکستگی سرمایه‌گذاران بخش درمان می‌دهند.

گرچه هر روز خبری در حوزه دارو منتشر می‌شود و یکی روایت از احتکار در بازار دارو دارد و آن دیگری نوید بهبود شرایط و مدیریت فضای موجود را می‌دهد اما در نهایت چشم امید تمام بیماران به سوی آقای وزیر بهداشت بود زمانی که در لنز دوربین نگاه کرد و گفت: مدیران همین هستند و شرایط هم همین است، این مدیران را خودتان انتخاب کرده‌اید، پس بیش از این اعصاب هم را خورد نکنیم!

پیش از این هم مشکلات مختلف در عرضه دارو به خصوص برای بیماری‌های خاص و سرطانی وجود داشته اما کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها در طول سال‌های بیماری با هر مشکلاتی مبارزه کرده و با هر تلاشی سعی در زنده نگهداشتن امید در روح و زندگی خود داشته و دارند.

این در حالی است که این روزها آقای وزیر با جمله‌های ماندگار خود به کودکان این سرزمین که با تمام وجود برای زندگی مبارزه می‌کنند؛ پیامی عجیب داشت...

 گزارش از: یاسمین مولانا

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول