اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

رضا نجفی عنوان کرد

بیش از 250 حمله شیمیایی رژیم صدام و 100 هزار قربانی در جنگ تحمیلی

مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه با اشاره به بیش از 250 حمله شیمیایی رژیم صدام به ایران در دوران جنگ تحمیلی گفت که این حملات درحدود ۱۰۰ هزار قربانی بر جای گذاشت.

بیش از 250 حمله شیمیایی رژیم صدام  و 100 هزار قربانی در جنگ تحمیلی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دهمین دوره بین‎المللی آموزشی جنبه‌های پزشکی حفاظت و امداد در برابر سلاح‎های شیمیایی با همکاری دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون سلاح‏‌های شیمیایی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‎های شیمیایی با سخنرانی رضا نجفی، مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه با حضور شرکت کنندگان خارجی و ایرانی افتتاح شد. 

نجفی مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگ‎ترین قربانیان سلاح‎های شیمیایی کاربرد هر نوع سلاح کشتار جمعی توسط هر کس در هر جا و تحت هر شرایطی را محکوم می‌کند و این اعتقاد ریشه در باورهای مذهبی مردم ایران دارد. 

وی با بیان اینکه ملت ایران تجربه تلخی از بیش از ۲۵۰ حمله شیمیایی رژیم صدام در جریان جنگ ۸ ساله دارد که حدود ۱۰۰ هزار قربانی بر جای گذاشت، عنوان کرد: استفاده از سلاح‌های نامتعارف علیه ایران در طول هشت سال تجاوز صدام در سکوت جامعه بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفت. 
نجفی ادامه داد: شهر سردشت در جریان حملات شیمیایی صدام به تنهایی ۵ هزار قربانی داد. پس از سالیان متمادی که از پایان جنگ می‌گذرد، تعداد مجروحان شیمیایی و وضعیت سلامت آنها نشان می‌دهد وسعت و شدت حملات رژیم صدام به ایران با سلاح‌های شیمیایی تا چه حد بوده است. برخی از این قربانیان با حضور مداوم در جلسات متعدد بین‌المللی پیوسته بر ضرورت امحاء سلاح‎های شیمیایی و اجرای عدالت در رابطه با مرتکبان استفاده از این سلاح‎ها و یا تهدید کنندگان به استفاده از آن، تاکید کرده‎اند.   
به گزارش فارس، مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: با وجود اجرای کنوانسیون منع سلاح‎های شیمیایی هنوز خطر کاربرد مواد شیمیایی و سمی به عنوان سلاح مرتفع نشده و عملکرد غیر مسئولانهگروه‌های تروریستی از جمله در سوریه در این زمینه نشان می‎دهد دانش پزشکی در این زمینه پیوسته نیازمند ارتقا و تکمیل شدن است. همچنین رژیم صهیونیستی و برخی از کشورها هنوز به این کنوانسیون نپیوسته‌اند که جامعه بین‌المللی باید به این وضعیت خاتمه دهد و تا زمانی که سلاح شیمیایی در هر نقطه از جهان وجود داشته باشد بر جامعه بین‌المللی است که دارندگان اینگونه سلاح‌ها را مجاب به تسریع در انهدام آن‌ها کند.

نجفی بر لزوم تبعیت رژیم صهیونیستی از مقررات بین‌المللی و پایبندی کامل آمریکا به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به خصوص انهدام کامل زرادخانه شیمیایی این کشور تاکید کرد. 

 

 

به گزارش فارس، در ادامه، نماینده سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با قدردانی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری دوره‎ها و نشست‌های مختلف در ایران اظهار داشت: حفاظت و کمک در برابر سلاح‎های شیمیایی یکی از ستون‎های اصلی کنوانسیون منع سلاح‎های شیمیایی است که خوشبختانه کمک‎های جمهوری اسلامی ایران و برگزاری دوره‎ها در افزایش دانش و تکنولوژی بین‌المللی بسیار موثر بوده است و شرکت کنندگان در این دوره‎ها از محتوای دوره‌ها بسیار بهره می‌برند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای بسیار فعال کنوانسیون منع سلاح‎های شیمیایی است که تاکنون برای اجرای کامل آن در سطوح ملی و بین‌المللی اقدامات مهمی مبذول داشته که از جمله می‌توان به برگزاری موفقیت آمیز ۹ دوره پیشین آموزشی تحت همین عنوان اشاره کرد.
به گزارش فارس، مدرسان این دوره همه ایرانی هستند و ۱۰ پزشک ایرانی دارای تخصص و تجربه طولانی در مداوای مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان، داوطلبانی از سه قاره جهان را در درمان مجروحان سلاح‎های شیمیایی آموزش خواهند داد. همچنین مدرسان مزبور تجربیات خود در خصوص حفاظت در برابر سلاح‎های شیمیایی را به شرکت کنندگان منتقل خواهند کرد.

خاطرنشان می‌شود بیش از ۳۰ پزشک متخصص از سراسر جهان به همراه پزشکانی از کشورمان در این دوره ۵ روزه که از امروز در هتل استقلال تهران آغاز شد، شرکت کرده‌اند. این دوره دهمین دوره پزشکی درمان مصدومان شیمیایی است که به میزبانی ایران و با همکاری سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در ایران برگزار می‌شود و متخصصانی از سراسر جهان تجربیات خود را در خصوص درمان مصدومان شیمیایی تبادل می‌کنند.

با توجه به اینکه ایران بزرگترین قربانی کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جهان در دهه‌های اخیر است، دارای تجارب ارزشمندی در حوزه درمان و امداد مصدومان شیمیایی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول